Банкеръ Weekly

Съдби

МЕЖДУЗВЕЗДНИ ВОЙНИ В ДЪРЖАВНАТА ТЕЛЕВИЗИЯ

Първите сто дни на Кирил Гоцев като титуляр в директорския стол на Сан Стефано 29 (5 март - 15 юни) биха могли да се сравнят с историята от известната филмова поредица на Джордж Лукас Междузвездни войни. От мига, в който Гоцев махна определението временен от визитната си картичка, пространството около него сякаш се запълни с войници на Империята и с джедаи, обладани от Силата. Още щом се разбра, че инженерът ще оглавява медията през следващите три години, управляващото мнозинство започна да търси пътища да го свали. Към парламента вече валят предложения за корекции на медийния закон. До приемането им депутатите периодично се опитват да намерят слаби места в работата на Гоцев с нескритото желание да катализират процеса. С отбраната му се заеха поне пет от деветте членове на Съвета за електронни медии (СЕМ). Те сякаш простряха над главата на директора познатата от сагата джедайска Сила. Засега мисията им протича повече от успешно. Когато съветът се занимава с делата на Гоцев, застъпниците му имат числено превъзходство над противниците. Въпреки че пробваха няколко пъти, неприятелите на шефа изобщо не успяха да му затруднят живота. Най-фрапиращият случай засега бе да отпадне или не финансово изгодното разрешение спонсорите да се показват в предварителната реклама на предаванията. Преди броени месеци СЕМ гласува за тази възможност (тогава Гоцев бе временен директор), а после се опита неуспешно да я отмени. За разлика от филмите на Лукас обаче, в българската публична действителност положителни персонажи се срещат далеч по-рядко. Вече е ясно, че и този генерален директор на телевизията няма да даде шанс на млади хора да управляват програмата й. Сред новоназначените от Гоцев хора единствено пресничкият изпълнителен директор Нидал Алгафари и шефът на рекламата Асен Попов могат да бъдат определени като представители на новата вълна. Двамата обаче нямат никакво отношение към предаванията по Канал 1 и сателитния канал България. Надеждна изглежда и работата на началника на Новини и актуални предавания Симеон Василев, чиито правомощия в началото на юни бяха разширени, а дирекцията бе преименувана в Информация. Големият бос Гоцев обаче засели етажите на властта много повече с хора, които помнят телевизията много отдавна. Едно от първите неща, което Гоцев направи, след като взе за постоянно властта, бе да върне в бизнеса своя бивш шеф Хачо Бояджиев и Кеворк Кеворкян. И ако появата на Всяка неделя все още може да се окаже добър ход, то късният нощен блок, режисиран от Бояджиев, е необяснимо хрумване на директора. И навежда на мисълта, че в БНТ нищо старо не е забравено и че държавните пари се харчат най-сладко с близки до сърцето хора. Веднага след като седна стабилно на директорския стол, Гоцев пусна по Канал 1 филм в прослава на Бояджиев, на какъвто в последно време нито един политик не може да разчита.Другото сигурно нещо, че и този шефски екип ще управлява БНТ главно според собствения си вкус. Неотдавна член на управителния съвет абсолютно сериозно заяви, че му е писнало от американски екшъни и ще иска занапред Канал 1 да излъчва главно европейско и балканско кино. От своя страна Гоцев пък призна, че не обича спорт и го доказа (мачовете от световното първенство по футбол бяха купени от предишното ръководство на БНТ). Гоцев допусна прецедента футболен двубой между Левски и ЦСКА да не бъде излъчен пряко и съкрати до минимум спортната част на емисиите. Предшественичката на Гоцев Лиляна Попова също не бе фенка на спорта, в резултат на което свръхкомерсиалната и печеливша Формула 1 днес се излъчва по платени кабелни телевизии. С изключение на един, Гоцев не обича и външните продуценти. Майският мониторинг на Съвета за електронни медии показа, че БНТ не спазва задължителното по закон изискване да даде 10% от ефирното си време на независими телевизионери. С джедайски замах директорът отряза от екран външните музикални предавания в момента, в който се разбра, че те имат проблем с дружеството за авторски права ПРОФОН. В същото време в останалата част от програмата си телевизията спокойно си излъчва без договор музикални видеоклипове и заставки, без да се тревожи за авторски права, ПРОФОН и други подобни дреболии. Освен на Джубокс Кречетало и Техно шефът не продължава договорите и на още две външни продукции - Един ден на... и Далекоглед. Известно е, че те се правеха от близки до старото ръководство и до сини политици хора и новите началници на телевизията и медийните надзорници често ги даваха като пример за скъпи външни продукции. С подобна биография бе утопично да се мисли, че Гоцев ще помилва поне петте минути с говорещите на развален български език чужденци, станали симпатични на голяма част от зрителите. Едно от решенията на Гоцев, които предизикаха най-много усмивки, бе телевизионната Бяла книга, която описа на зрителите щетите, нанесени на медията от предшественичката му Лиляна Попова. Той директно обвини радиожурналистката, че е работила в интерес на конкуренти на БНТ. Изследване на специализираната в маркетингови и социални проучвания агенция Маркетинг.Медии.Анализи показва обаче, че между 20 март и 30 май тази година в БНТ са влезли 5.270 млн. лв. от реклама. За същия период на миналата година те са били с над 4 млн. лв. повече (9.399 млн. лв). Очевидно и новият директор вече се вижда притиснат от реалностите на телевизионния пазар. През седмицата той съобщи, че предстоят съкращения сред щатния състав на Сан Стефано 29. Де факто Гоцев ги започна, и то по високите места. Договорът на шефката на техниката в БНТ Зоя Сталева няма да бъде продължен, а на директора на архива Петър Кърджилов е прекратен. Уволнението на втория идва дни след обявеното от Гоцев намерение да преобурудва телевизията с нова техника. Както често става по филмите, докато великаните се дебнат един-друг, развръзката се решава от второстепенни герои. В близките дни се очаква решението на Върховния административен съд по жалбата на водещия от По света и у нас Димитър Цонев срещу решението на СЕМ да назначи Гоцев вместо него за шеф на Сан Стефано. Въпреки че то няма да доведе до епилог в българския вариант на Междузвездни войни, думата на съда ще има знаков смисъл. Особено за джедаите в СЕМ.

Facebook logo
Бъдете с нас и във