Банкеръ Weekly

Съдби

Медиите срещу Тръмп: 0:1 за президента

Президентът Доналд Тръмп има предостатъчно недоброжелатели в САЩ, включително и сред журналистите. Съюзниците му в медиите са много по-малко от неговите врагове, но свикналият на битки с конкурентите в бизнеса Тръмп изглежда изцяло доволен в компанията на телевизионния канал Fox News и 44-те млн. абоната на прочутия му акаунт в Twitter.

Според списание The Politico първата година от войната между президента и американските средства за масова информация е донесла победа на Тръмп. Успехът му е забележителен, защото поведението на медиите често напомня за отлично обучено бойно куче, което, веднъж захапало врага, не пуска и е готово да пожертва дори живота си. Опозиционната преса не пропуска нито едно действие на президента, критикувайки рязко и далеч невинаги справедливо всяко негово назначение в администрацията или на важни държавни постове, всяко политическо или икономическо решение. А при положение че редица от досегашните действия на Доналд Тръмп предизвикват най-малкото учудване, поводите за критики от страна на журналистите са  в изобилие.

Разбира се, сегашният държавен глава не е първият, чиито отношения с медиите са крайно обтегнати. Навремето вторият президент на САЩ Джон Адамс се опитал да затвори устата на многобройните си критици с приетия през 1798-а Закон за подривната дейности, който преследвал "лъжливите, скандални или злобни съчинения" за американското правителство и президента". Има и по-пресни примери - 37-ят президент Ричард Никсън често се оплаквал от враждебното отношение на средствата за информация. По негово време в Белия дом съществувал черен списък на критично настроените журналисти, който се казвал "списък на враговете".

Всъщност много американски президенти са били в остри отношения с пресата, но според The Politico Доналд Тръмп e внесъл нов, съществен момент в тях. За разлика от всичките си предшественици, той определи за свой главен враг не някоя чужда държава, тероризма или да речем енергийната криза, а именно медиите, които нарича "фалшиви средства за масова информация".

Преди дни Тръмп написа в Twitter: "Над 90% от новините за мен, разпространявани от фалшивата преса, не отговарят на действителността... Затова изявите ми в социалните мрежи са единственият начин да покажа истината. Повечето от основните медии са се превърнали в посмешище."

В едно от изказванията си през август 2017-а президентът нарече журналистите "болни хора" и "лъжци", които разпалват несъгласия и вражда. От време на време той и помощниците му сочат като "опозиционна партия" не демократите, а медиите.

Американският държавен глава обича да спори с конкретни журналисти, принуждавайки ги да се оправдават. Създаде си имидж на строга бавачка, която наказва безпощадно децата, когато са сбъркали. Въпреки многобройните обвинения срещу в глупост и тъпота, лъвският дял от които принадлежи на враждебните средства за информация, Тръмп се държи като опитен пиар стратег. При всеки сблъсък с тях той успява да създаде впечатление, че е жертва и победител едновременно.

Разправиите с журналистите превърнаха сегашния президент в главен враг на американските медии. Естествено, те грешат не по-малко от него. И той не пропуска нито една тяхна грешка, колкото и да е незначителна, стараейки се да покаже, че репортерите не заслужават доверие. Най-често и с най-голям хъс Тръмп се разправя със CNN, а любимото му оръжие срещу опозиционните журналисти - освен изявленията, са прочутите му туитове от 280 знака.

Наред с политиката - в усилията на враждебно настроените медии да очернят американския президент, има и търговски интерес. Той дори получи име - "Ефектът Тръмп". След като милиардерът встъпи в длъжност, опозиционните вестници рязко подобриха финансовото си положение. New York Times например само през последното тримесечие е увеличил онлайн абонатите си със 154 хиляди и общият им брой доближава 2.5 милиона. Количеството  на цифровите абонати на друг ревностен критик на Тръмп - Washington Post, надхвърли 1 млн. души. През миналата година рейтингите и доходите на опозиционните кабелни телевизионни канали също нараснаха рязко. 

При все че засега победата във войната с медиите е на страната на Тръмп, той плаща скъпа цена за нея, пише The Politico. Американската икономика расте стремително, но популярността на президента е изключително ниска - между 30 и 40 на сто. В подобни случаи предшествениците на Тръмп се опитваха да променят негативната статистика, флиртувайки с влиятелни представители на средства за информация. Но сегашният държавен глава на САЩ демонстрира собствен стил и в това отношение. Той не само не иска да се примирява с журналистите, но очевидно предпочита хубавите скандали с тях, повишавайки градуса на противостоенето. Така или иначе, в The Politico са убедени, че през 2018-а отношенията между Тръмп и американските медии няма да се променят и президентът ще продължи войната.

Facebook logo
Бъдете с нас и във