Банкеръ Weekly

Съдби

МАСАЙОШИ САН - БЕЗУМЕЦ С БРИЛЯНТНИ ИДЕИ

Японецът Масайоши Сан е бизнесменът на 2000 г. според оценката на щатското икономическо списание Форбс. Възхваляван и отричан, той работи вече двайсет години за преобразуването на финансовия пазар на Япония и за отварянето му към света. Ако Масайоши се провали, освободеният дух едва ли ще се върне мирно в бутилката. Което е изключително важно за втората в света, но все още безжизнена икономика.
Масайоши Сан започва от нула и в рамките на две десетилетия успява да изгради своята Софтбенк (Softbank Corp.) като холдингова компания от акционерни участия в ИНТЕРНЕТ-фирми, която дори днес, когато цените падат чувствително, струва над 18 млрд. щ. долара. Личният му дял в нея се оценява на 7 млрд. щ. долара. Противниците му изтъкват, че от февруари 2000 г. насам пазарната стойност на Софтбенк е паднала с 90%, а печалбата й за финансовата 1999 г. (която приключи на 31 март 2000 г.) е намаляла със 78 процента. Но Масайоши не се стряска от това - като капак той купува 49% от най-корумпираната и лошо управлявана банка в Япония с рискови активи в размер на 35 млрд. щ. долара. През юни пък, точно по време на срива на високотехнологичните акции, той създава японския борсов пазар за новоучредени фирми - НАСДАК Джъпен (NASDAQ Japan). По-късно, в сътрудничество с Майкрософт, се опитва да предостави по-обхватен и евтин достъп до ИНТЕРНЕТ на местното население, който претърпя сериозен неуспех. Онези, които одобряват поведението му, обаче са на мнение, че даже само опитът на Масайоши да подпомогне структурните промени в японската икономика и трансформирането й в жизнеспособен организъм е вече достатъчно, за да бъде избран за бизнесмен на 2000 година.

Четиресет и три годишният Масайоши Сан е роден в Тосу, на японския остров Кюшу, в скромно корейско семейство. На шестнайсетгодишна възраст той се отказва от японското си име Ясумото - изключително рядко срещан жест сред етническите корейци в Япония. Преждевременно развитият за възрастта си младеж има възможност да получи добро образование в Япония. Но той решава да замине за САЩ, където учи в Калифорнийския университет в Бъркли. Там създава и първото си устройство за преводи, което продава за 1 млн. щ. долара на японската фирма Шарп. През 1981 г., след завръщането си в Япония, основава Софтбенк и става пионер в разпространението на софтуер в страната. Днес компанията все още контролира 70% от този пазар, оценяван на 3 млрд. щ. долара.
През 1995 г. Сан отново нарушава традицията, прониквайки в затворената клубна общност на високорисковите компании от Силиконовата долина, като инвестира в новосъздадената ИНТЕРНЕТ-индустрия. От края на 1995 г. до днес той придобива около 31% дял в Yahoo - най-успешния ИНТЕРНЕТ-портал в света. Срещу 358 млн. щ. долара Масайоши става най-големият инвеститор в тази компания. Понастоящем делът на Софтбенк в Yahoo и в изключително печелившото му поделение Yahoo Japan струва над 8 млрд. щ. долара.

Софтбенк

не е оперативна компания, а своеобразен пул от високорискови капитали за инвестиции в нововъзникващи фирми. Тя представлява разклонена структура от осем основни поделения и дузини по-малки пордразделения. Често и съвсем основателно Масайоши Сан и Софтбенк са обвинявани за липсата на прозрачност във финансите и връзките между отделните единици на фирмата. Засега бизнесменът не изглежда склонен да промени нещата и твърди, че най-добрият начин за подобряване на прозрачността е фирмите да станат публични. Той обвинява критиците си, че не могат да оценят неговия бизнес - модел, създаден по подобие на световната мрежа. Сан твърди, че всяка година учредява голям брой компании и ги поверява на обещаващи мениджъри, които получават като допълнително възнаграждение опции върху акциите им и почти нямат нужда от директиви от централата. В началото хората не разбираха и ИНТЕРНЕТ - абсолютен хаос без следа от контрол. И въпреки това системата е силна, стойностна и саморазвиваща се. Във века на информационните технологии светът има нужда от бързи, продуктивни и гъвкави компании, споделя Сан.
Миналата година Масайоши Сан направи крачка извън ИНТЕРНЕТ. Софтбенк оглави консорциум от инвеститори за покупката на фалиралата през 1998 г. и впоследствие одържавена

Нипон Кредит Бенк (Nippon Credit Bank) - НКБ

По този повод шегобийците в Токио се майтапят, че Софтбенк най-накрая е станала истинска банка.
Инвеститорите платиха на правителството 944 млн. щ. долара за НКБ. Софтбенк получи 49% от нея, основните й партньори - Орикс и Токио Марийн Файър - по 15%, а останалите 21% си поделиха другите участници в сделката, сред които са и банковите гиганти Ю Би Ес (UBS) и Чейз Манхатън (Chase Manhattan).
Нипон Кредит Бенк има активи за 75 млрд. щ. долара, почти половината от които - с твърде съмнителна стойност. Освен че бе една от най-тежко болните банки в страната, мълвата я свързва и с японската мафия якуза и с комунистическата Северна Корея. (Мениджмънтът на Софтбенк твърдо отрича и двата слуха.) Три месеца след оформянето на операцията по поглъщането и само 16 дни след като пое поста президентът на НКБ Тадайо Хома умря при твърде мистериозни обстоятелства .
Но ако Нипон Бенк е кутия с червеи, то тя има сребърен обков. Едно от задълженията на правителството при подписване на сделката за продажбата й е да купи обратно рисковите й активи в размер на 35 млрд. щ. долара по заложената им в баланса цена. Това ще стане, ако през следващите три години те се обезценят с над 20% от счетоводната си стойност. Софтбенк плати 463 млн. щ. долара от джоба си, за да контролира банка с 40 млрд. щ. долара добри активи. Положителната страна на сделката е, че в рамките на три до пет години групировката може да превърне НКБ в печеливша кредитна институция и да реализира доход, надхвърлящ до шест пъти направената инвестиция. А за подобряване на нейния мениджмънт Масайоши може да разчита на експертния опит на финансовите институции, придобили дял от Нипон Бенк.
Очевидно, лудостта на Масайоши Сан е твърде добре мотивирана. След подписването на сделката за НКБ през юни той заяви, че един от основните му приоритети е да я превърне във водеща технологична банка в Япония, която да помага при финансирането на младите и бързоразрастващи се компании.
Почти едновременно с покупката на НКБ Софтбенк в съдружие с щатската Национална асоциация на дилърите на ценни книжа (National Association of Securities Dealers) - компанията майка на борсовия пазар НАСДАК - създаде

НАСДАК Джъпен

Масайоши Сан плати половината от направените около 6 млн. щ. долара разходи по това начинание (50/50 джойнтвенчър с щатския НАСДАК).
Подобно на Нипон Кредит Бенк и този пазар е призван да помага на новобранците. Япония има стар, затворен и закостенял пазар, твърди Масайоши Сан, а САЩ постигнаха забележителен растеж след 80-те години благодарение на информационната и финансовата революции, които си помагаха една на друга. За да стимулира ръста на информационната индустрия, Япония трябва да отвори капиталовите си пазари, заключава предприемачът.
За да се регистрира на НАСДАК Джъпен, една фирма трябва да е работила поне една година (или да има пазарна капитализация от минимум 47 млн. щ. долара). За сравнение, изискванията на токийската фондова борса са компанията да е работила поне десет години (официалният минимум е три години, но на практика се искат много повече). Очевидно прилагането на по-гъвкави правила на регистрация ще предизвика значителни загуби на инвеститорите. Но това са рисковете на бизнеса. От друга страна, това е пътят предприемачите да набират капитали. В САЩ например именно НАСДАК изигра решаващата роля за финансирането на Майкрософт, Интел, Сиско и стотици други компании. В Япония на НАСДАК Джъпен вече са регистрирани 40 фирми.
През октомври НАСДАК Джъпен емитира нови акции, за да предостави на група финансови компании 15% дял в борсата срещу 49 млн. щ. долара. Това означава, че останалият дял от 42.5% на Софтбенк е около 140 млн. щ. долара.
Голямата и непреходна страст на Масайоши Сон обаче си остава

ИНТЕРНЕТ

През 2000 г. той атакува още едно голямо препятствие пред разпространението на световната мрежа в Япония - високата цена на наетите линии за достъп до нея. За това жителите на Токио плащат на монополиста Нипон Телеграф Телефон (НТТ) минимална месечна сума от 50 щ. долара при мижавата скорост от 64 килобита на секунда. Докато в Сингапур например фиксираната такса за достъп до ИНТЕРНЕТ е 45 щ. долара на месец за 23 пъти по-бързи връзки.
За да предложи на японските потребители по-бърз и евтин достъп до ИНТЕРНЕТ, още през 1999 г. Софтбенк започна да изгражда собствена система, наречена Спийд нет, в съучастие с Майкрософт и Токио Илектрик Пауър. Проектът среща огромни затруднения, но Масайоши Сан е твърдо решен да води битка с НТТ.
Любовта на предприемача към световната информационна система е толкова голяма, че почти във всяка стая на голямото му жилище в Токио има компютър, свързан с ИНТЕРНЕТ. Чрез терминалите Масайоши изпраща съобщения до служителите на Софтбенк по всяко време на денонощието.
Инвестициите в новите технологии тази година може да се окажат още по-катастрофални от миналогодишните. Но Масайоши Сан не планира отстъпление. Дори напротив, той смята

да удвои залозите

Портфейлът на Софтбенк в ИНТЕРНЕТ-фирми се е разраснал от 150 компании през 1999 г. до 600 към края на 2000 година. През следващите десет години Масайоши планира броят им да се увеличи на 3000, от които 500 в Китай. (В момента той е инвестирал в 27 китайски компании.) Според бизнесмена условията за инвестиции в световната мрежа са много подходящи, защото цените вече са по-реалистични.
Сан замисля още един местен набег в съдружие с щатската Арайба (Ariba) - компания за електронна търговия, развиваща електронни пазари за стоки. През октомври Софтбенк плати 40 млн. щ. долара за 40-процентен дял в джойнтвенчър с американците, който ще действа в Япония. В последния си отчет японското правителство оценява електронния пазар в страната през 2003 г. на 680 млрд. щ. долара. Според Масайоши Сан съвместното предприятие с Арайба би могло да привлича сделки за 10 млрд. щ. долара на месец, от които Софтбенк да получава комисиони по 1%, или общо 1.2 млрд. щ. долара годишно. В края на ноември Арайба Джъпен обяви, че е подписала договори за сдружие с 20 първокласни местни компании, между които НЕК (NEC) и Фуджицу (Fudjitsu). Тези партньори с дълбоки джобове са се съгласили да помогнат за лицензирането, рекламирането и разпространението на продуктите на Арайба Джъпен в Япония.

На деветнадесет години Масайоши Сан разработва 50-годишен план на кариерата си. Той предвижда между двайстата и трийстата си година да положи основите на своя бизнес. Между трийсет и четиресет години да стане милиардер. (Той прави първия си милиард на трийсет и седем години.) През последните две десетилетия от дейността си Масайоши планира да обедини постигнатото и да определи приемника си. Сега, на четиресет и три годишна възраст, Сан заявява, че възнамерява да увеличи бизнеса си от 10 до 20 пъти през следващите десет години. Дори да не успее, той се превърна в образец за подражание на другите млади японски предприемачи, част от които могат да получат нужните им средства именно от Нипон Кредит Бенк и от НАСДАК Джъпен. С това Масайоши Сан печели титлата бизнесмен на годината...

Facebook logo
Бъдете с нас и във