Банкеръ Weekly

Съдби

МАРУСЯ МИРЧЕВСКА И ЗАРЪКАТА НА ВАНГА

Разговаряме след връщането й от Панагюрище. Посетила е там сиропиталище за деца, дарила е каквото може и е превъзбудена от видяното. Но истинската цел на посещението й в България са няколкото работни срещи, чрез които, по нейните думи, да получи по-пълна представа за състоянието и нуждите на децата сираци, на онази категория българи, на която може да окаже най-голяма помощ.В Лос Анджелис Маруся Мирчевска е основала фондация (Фондация на универсалната майка), чиято цел на този начален етап е да организира помощ от САЩ, а по-късно и от други страни за нуждаещите се деца в България. Като подготовка за тази високоблагородна мисия г-жа Мирчевска вече е установила контакти с една от най-влиятелните и развити организации в САЩ, която се е посветила на помощта за деца в училищна възраст от разбити семейства, попаднали в различни рискови групи. Тази организация се нарича Гърлз енд бойс таун ъф Америка и е основана от легендарния отец Фланегън. За който е направен и игрален филм със Спенсър Трейси в главната роля. Филмът получи и наградата Оскар. Наследник на учредителя на фондацията и неин шеф в момента е отец Питърс, с който г-жа Мирчевска се е срещала няколко пъти и го е привлякла за идеята да се помага на нуждаещите се деца в България. Интересното в случая е това, че Гърлз енд бойс таун ъф Америка предлагат метод, доста сходен с този на Ес о ес Киндердорф - създаване на домашна обстановка в домове и селища, каквато разрушеното семейство не е в състояние да предложи. Държа да подчертая, акцентира г-жа Мирчевска, че става въпрос за нещо повече, а не само за изпращане на дрехи, храни и други помощи, което в повечето случаи е еднократен акт. В този смисъл са и разговорите й в различни български организации.Разговорът за благотворителност някак естествено опира и до темата, която е обсебила Маруся Мирчевска изцяло. В моето съзнание, споделя тя, най-големият благотворител, когото познавам, е Ванга. Обикновено по цял свят хората, които имат някакви физически недостатъци, сами се нуждаят от помощ. Но когато говорим за Ванга, никой не мисли какво й е дадено на нея, а всички помнят какво те са получили от нея. Тя раздаваше безгранично на всекиго. Маруся Мирчевска разказва, че е започнала своя филм за пророчицата през 1996 г., месец преди Ванга да почине. При това в изпълнение на нейната воля! Сцената е заснета с две камери и Маруся Мирчевска я пита дали иска да се направи филм. Ванга отговаря: Ти ще направиш този филм, на теб заръчвам. Така да го завърша за мен е въпрос на дълг към Ванга, продължава г-жа Мирчевска.Документалното произведение акцентира върху необикновеността на своята героиня и изследва феноменът, който в своята благотворителна отдаденост е съизмерим, навярно, само с дейността на Майка Тереза. Операторите, няколко на брой, са български, руски и канадски, снимките се провеждат вече няколко години. Филмът не е поръчков, подчертава авторката му.Маруся Мирчевска не подминава трудностите, защото филм от подобен характер трябва да отрази същността на своята героиня и феноменалното в нея. Аз я преоткривам всеки ден, тъй като имам определени преживявания, които сякаш повдигат завесите на тази загадка и навлизат все повече в разбирането на явлението Ванга. Естествено може би други хора го разбират по различен начин, но в случая става дума за моя опит за контактите ми с нея, казва г-жа Мирчевска. Участват много личности от цял свят, общували с Ванга в едно или друго време.Разговорът с Маруся Мирчевска е интересен не само заради неосветените кътчета от нейната биография, извор на много легенди и митове, но и заради интересните скокове на нейната мисъл. Поезията, споделя тя, е най-лесното за изпълнение изкуство, защото ако имаш вдъхновение, ти трябват само лист и молив. Филмът е нещо друго - той иска планиране, организация на екипи, финансиране, а има и индустриален, чисто производствен цикъл. Независимо от това, че киното е изкуство, чрез което мечтите се реализират и дори може да създаде нов свят, то си остава най-зависимото от реалността. Точно това е главната пречка за завършване на филма за Ванга. Тъй като съм не само творческа личност, но и продуцент, добавя г-жа Мирчевска, аз имам интерес да поканя като копродуценти или инвеститори и хора от България. Отворена съм за такива разговори и в. БАНКЕРЪ може да бъде посредник. В САЩ за цялата история на телевизията не е показван документален филм със специална българска тематика. В момента към моята работа проявяват интерес няколко тв компании, но и те нямат в бюджетите си средства за подобно нещо.Работата по проекта Ванга Маруся Мирчевска започва веднага след смъртта на пророчицата. Тя я представя в тв предаване, пише за нея в рускоезичната преса в САЩ, трупа заснет материал. Докато разглеждаме фотоснимките, които отразяват моменти от снимането на този филм, някак неусетно се появява и темата за лобирането в американския конгрес. Разказът е интересен с това, че отразява съвършено различна от нашата практика - отворена, легитимна, в полето на обществената и медийната видимост, с коректност дори при сблъсъка на коренно противоположни интереси. На една от снимките Маруся Мирчевска и Милош Форман, знаменитият чешко-американски режисьор, разговарят със сенатори и конгресмени за изменение на законодателството в интерес на творческите и авторските права на киногилдията. Моята събеседничка разказва, че това е редовна и системно прилагана норма на обществения живот. Но успоредно с това подобни разговори водят и представители на гилдията на продуцентите. Поради простия факт, че те притежават големите пари, инициативите им са много по-богати и изобретателни. Освен коктейли продуцентите си позволяват и обходни тактики, като често канят съпругите на сенаторите на специални прожекции и партита с надеждата да повлияят върху своите съпрузи. Така делегациите се редуват една след друга по няколко пъти годишно. Резултатът е, че в законодателството се внасят едни или други промени.

Facebook logo
Бъдете с нас и във