Банкеръ Weekly

Съдби

МАРИО СТАНЧЕВ - ЕДНО ЖЕЛАНО ЗАВРЪЩАНЕ

Българският пианист Марио Станчев ще свири на 9 август за втори път на фестивала в Банско. Кой е Марио Станчев? Емигрант-беглец, напуснал през 1980 г. страната с фалшив паспорт и силно променена външност, което няколко месеца по-късно предизвика уволнението на един генерал от милицията в София. Установява се в Лион, където създава и ръководи джазова музикална академия, най-голямата във Франция, и активно се занимава с творческа дейност - композиране, участия във фестивали, записна дейност (включително и в Ню Йорк), преподаване... Първото му завръщане в България бе през 1990 г., когато посети гроба на баща си - известния пианист Тинко Станчев. По-късно той отново се върна и гостува на подиумите в София и Банско.При последния разговор с него Марио Станчев сподели, че няма нищо против да се превърне в софиянец, но без да напуска Лион. А във връзка с новата му поява на българската фестивална сцена му зададохме няколко въпроса по телефона в Лион.Марио, тази година ти участва със своя секстет в няколко много големи френски фестивала. Кой от тях постави най-високо?- Макар и бавно французите, които са много горди със своята идентичност, започват да приемат и съществуването на музика в другите европейски страни. Вече има цели фестивали, обърнати с програмната си политика изцяло към европейския джаз. Но все още са малко. И не са най-популярните. Такъв е фестивалът Джаз ин Марсиак в Прованс, където съм свирил. Но другите - Жуан ле Пен, Ница, Виен и т.н. - са обърнати към американците. Въпреки всичко вече се забелязва разчупване на взаимоотношенията Изток-Запад, които преди промените в Европа бяха стигнали почти до точката на замръзване.Преди време бе казал, че във Франция джазът отново започва да се възприема като протестна музика. Срещу какво?- От 60-те години на миналия век насам джазът бе въплъщение на свободата, поне в България. Във Франция в момента съществува подобно настроение, този път като протест срещу консумативното общество и неговите ценности. Но България е в период на акумулиране на консумацията след сивотата на комунизма. На хората, както забелязах преди година-две, не им пука за джаза, за музиката. Те искат лъскави неща, коли, къщи. Мисля обаче, че и това увлечение ще се изживее. Както във Франция! Публиката за джаз тук не е повече от 2-5%, но това са хора със сериозно отношение към него, разбират го като съвременно изкуство. И той за тях е ако не протест, то поне отдушник от консуматорската философия. В този смисъл публиката във Франция непрекъснато се развива, търсейки художествените ценности в джаза.Ти не се ограничаваш само в джаза, което е присъщо на всеки музикант с по-широки разбирания и възгледи върху музиката. Разкажи ни в какви направления си работил?- Към края на 80-те години създадох едно произведение за фестивала в Бастия, Корсика, за съвременен оркестър и хор от корсикански гласове. По това време работех със състава Интеграл, една доста известна формация за съвременна музика. Пиша за тях, понякога свирим заедно. Репертоарът на Интеграл се движи в кръга на сериални композитори като Пол Мефано, Пиер Булез, Клод Балиф и др. Съставът има варираща структура - от 3 до 20 души. Поради това, че работя с него, произведенията ми се изпълняват по няколко пъти, включително и по радиото. Свирех и с друг много популярен ансамбъл за съвременна музика - ЕЕ-ММ. С него направих няколко неща, включително и мое произведение, написано специално за състава и джазови солисти. Премиерата бе в Париж. Това е другата страна на моята дейност - композирането на съвременна, неджазова музика.Може ли да се каже, че се оформя такава тенденция в творчеството ти?- Не, ще бъде пресилено. Ти ме познаваш - аз обичам да правя само неща, които ми харесват. За съжаление не мисля много за личното си представяне, за имиджа, както разбрах, че се казва по български. Аз смятам, че ако ти е даден дълъг живот, невинаги най-добрият път е да избереш модното. Сигурно то помага да направиш името си по-популярно, но аз не мога така.Е, тогава довиждане до Банско.- Довиждане и в София.

Facebook logo
Бъдете с нас и във