Банкеръ Weekly

Съдби

Мария Пищалова: БЪЛГАРСКИЯТ ТЕЛЕВИЗИОНЕН ПАЗАР ПОЛУДЯ

Безкрайни повторения на стари заглавия с лошо качество на картина и актьорска игра - това е най-често срещаното определение за филмите по българските кабелни телевизии. От няколко месеца правилото има изключение. С появата на HBO (Home Box Office) в България всеки киноман или просто любител на удобствата в домашна обстановка може да гледа всички касови заглавия и филмови хитове около година и нещо след широкоекранната им премиера (през август например за пръв път на тв екран прожекция ще имат Плажът, Боен клуб, Ангелите на Чарли и още 28 филма). Американската телевизия от типа pay tv (платена телевизия) е родена от кооперирането на три от петте най-големи филмови компании в света. Каналът е собственост на АOL Time Warner, но се подкрепя и с продукция още от Кълъмбия ТрайСтар (Colombia TriStar) и Буена Виста Интернешънъл Телевижън (Buena Vista International Television). HBO е създаден през 1972 г. и днес се разпространява сред 50 милиона абонати в 40 страни.Всички знаят максимата, че добра телевизия се прави с много пари, а точно те липсват на голяма част от българските кабелни канали - пояснява търговският директор на НВО-България Мария Пищалова.- Известно е, че един филм, след като слезе от големия екран, първо се тиражира на видеокасети, после идва при телевизии от типа на нашата, после се показва в ефир, например по БНТ или Би Ти Ви и накрая правата му се откупуват от кабелни телевизии. Дори след изминаването на целия този път цените на филмите продължават да са високи за много от кабелните оператори - 400-500 щ. долара на заглавие. Подобни суми в България могат да си позволят програми като Диема, Евроком, Мустанг и някои други. Всички останали купуват от тях. Така се слага началото на омагьосан кръг, в който всеки купува от всеки, започват безбройни повторения и в един момент зрителят получава усещането, че по всички програми гледа една и съща програма. Отделно положението се усложнява от факта, че количеството на кабелни програми е ненормално висок за държава като нашата.По думите на Пищалова, именно неразумно големият брой телевизии прави лоша шега на българския пазар, защото играчите на него се увличат да наддават едни над други по международните филмови борси. Тя твърди, че скокът на цените, на които световните компании продават продукцията на нашенски медии, се е получил през последните две-три години. След появата на Би Ти Ви и тя, и БНТ си позволиха лукса да платят по 5-10 хил. долара за един филм - разказва Пищалова. - Началото бе преди три години на пазара в Кан, когато имаше истинско надцакване за ефирните права на Денят на независимостта например. До 1990 г. на Сан Стефано имаше регламент и цял свят знаеше, че българите плащат до пет долара на минута. Как сега да отидеш на изложенията и да убеждаваш, че си бедна държава, когато колегата ти до теб вади баснословни пари за филм, и то само за излъчване по ефирна телевизия?! Бях свидетел и на наддаването, което двете национални програми направиха за правата на световното първенство по футбол, което неотдавна свърши. На два милиона и половина ръководството на Би Ти Ви се отказа и един от шефовете й ми каза, че ако БНТ вдигне мизата над тази сума, това ще е истинско самоубийство. И какво стана накрая - цената достигна три милиона и отгоре и никой не казва сега какви са загубите. От всичко това страдат данъкоплатците, защото тези загуби ще се покриват от нашия джоб.Без съмнение Пищалова се числи към хората, които имат право да дават оценка за работата както на своята телевизия, така и на конкурентите. Възпитаничката на софийската немска гимназия и на бившия икономически институт Карл Маркс се занимава с търговия на телевизионна и филмова продукция от почти 30 години. Както може да се предположи, половината от практиката й е свързана с БНТ. В нея започва в началото на 70-те, по-късно влиза и в търговската дирекция Телеримпекс. Дирекцията бе създадена през 1975 г., за да купува и продава предавания и филми за нуждите на БНТ - спомня си Пишалова. - Тя бе на подчинение едновременно на външнотърговското и култулрното министерство, но иначе бе в структурата на тогавашния Комитет за телевизия и радио, чийто председател бе Иван Славков. Длъжността ми бе редактор, но задачите ми бяха изцяло търговски. Отговарях за немскоговорящите и скандинавските страни без ГДР, защото като братска страна с нея не се правеха реални покупко-продажби, а радио-телевизионен обмен, който се измерваше не в пари, а в минути. През мен обаче мина вносът на сериали като Пипи дългото чорапче, Робинята Изаура, с които се гордея, защото станаха любими на публиката. През 80-те години към държавите, за които Пищалова отговаря, е присъединен и арабският свят. Според нея, този регион е традиционно труден за търговия, защото над телевизиите тежи строга цензура. За сметка на това обаче арабите радушно купуват концерти с класическа музика и анимационни филми, каквито по онова време българската телевизия прави. От известните имена не успях да продам единствено филм на Анри Кулев, макар че и до днес той много ме обича - разказвя тя. - Неговите филми бяха много подходящи за показване на фестивали, където редовно получаваха награди. Телевизиите обаче ги избягваха, защото на екран анимацията му плаши. На киноекран изглежда добре, но на малък - просто плаши.По думите й, най-търсените и най-добре продаваните зад граница български филми от онзи период са Козият рог с режисьор Методи Андонов, Опасен чар с Тодор Колев и Мадам Бовари от Сливен. Българската телевизия се специализира още в международни коопродукции, най-известната от които остава сериалът Пътят към София. Снимахме редовно с австрийската държавна телевизия ORF, с немски телевизии - допълва мениджърката. - Точно една коопродукция стана причина да напусна телевизията през 1990 година. Работата за тях винаги ме е привличала, защото бюджетите им са по-високи и качеството е по-добро. От българските телевизии сега харесвам Би Ти Ви - личи, че там се работи с много пари. Както казах в началото, това е единственият начин една телевизия да бъде добра. В началото на деветдесетте години Пишалова напуска държавната телевизия и живее три години в Германия, където работи за българо-германския анимационен сериал Киселото зеле. От българска страна продуцент на филма е студио София. Сценарист е Хелме Хайне, а режисьор - Слав Бакалов. Бившата редакторка в БНТ става директор на продукцията. Имах нужда от промяна след всички 17 години, прекарани в телевизията - признава тя. - Бях научила много от работата си, имах контакти и трябваше да опитам да ги използвам. Исках да започна да получавам заслуженото за труда, който полагам. И досега не мога да разбера колегите си, с които съм работила и които и досега продължават да са в БНТ. Предполагам, че ги е страх да излязат на пазара, да се озоват сами, да рискуват. В същото време виждам, че който от стария екип скочи в тъмното и се опита да направи нещо сам, сега е по-удовлетворен. След завръщането си в България Пищалова създава еднолична фирма на името на дъщеря си Вяра и се специализира в покупката и лицензирането на игрални филми от големите американски компании. Всичко съвпадна с приемането на Закона за авторското право и сродните му права - уточнява тя. - До приемането му основната част от видео и телевизионното филморазпространение минаваше под знака на пиратството. След като законът влезе в сила, нещата отидоха в друга посока. Много от момчетата, които правеха телевизии, вече бяха натрупали пари, но не познаваха начина да се купува лицензирана продукция. С други думи, моите познания от БНТ отново станаха ценни. Така започнах да правя това, което правех и преди, но вече за частни телевизии. Амбицията на Пищалова е всеки месец НВО да излъчва поне един български филм и първото заглавие, което вече мина в програмата му, е Всичко е любов с Иван Иванов. През следващата година каналът ще направи конкурс за сценарий, по който ще бъде заснета нова филмова продукция. Един от любимите й съвременни филми е Големият Лебовски и играта на Джеф Бриджис. От по-старите никога няма да забрави Кабаре. Освен киноманиачка е и страстен почитател на театъра, на криминалните романи и на езотерична литература. В детството си била състезателка по фигурно пързаляне и мнозина от роднините й очаквали изцяло да се отдаде на активна състезателна дейност. И досега обичам много спорта и спортуването, но никога не съм се виждала вифаджийка, струваше ми се под интелектуалното ми равнище - усмихва се директорката на американския канал. Всяка година тя и съпругът й летуват в южния къмпинг Градина, като тази година ще бъдат на базата на киностудия Време в компанията на брат й - известния актьор Светослав Пищалов, колегата му Николай Априлов и още хора от артистичните и телевизионните среди.

Четете още

Банкеръ Weekly
позиции

"Агромах" - новата любимка на ГЕРБ

Фирмата на Христо Савев е подписала договор за над 3 млн. лв. (без ДДС) за изграждането на участъка от "Струма" между гр. Кула и границата с Гърция. Още »
Банкеръ Weekly

Обрат за "Виваком". Спас Русев е аут

VTB Capital може би ще се откаже от търга, защото е удължила до 10 март срока за погасяване на мостовия заем на INTER V от 150 млн. евро. Още »
Параграф22 Daily

Данъчните в София удариха фирми с големи задължения, прехвърлени на безимотни бедняци

239 ревизии за установяване на солидарна отговорност от трети лица са направили данъчните в столицата Още »
Facebook logo
Бъдете с нас и във