Банкеръ Weekly

Съдби

МАЛКО СИНЯ КРЪВ В БЪЛГАРСКАТА СПЕДИЦИЯ

МАРИЕТА ГРИГОРОВА УПРАВЛЯВА ДЪЩЕРНА ФИРМА НА 550-ГОДИШНА КОМПАНИЯНякакъв германски журналист я нарекъл power lady (....?) в статията, която й посветил. Тя действително излъчва вътрешна сила и власт, с които управлява малката си спедиторска империя. В живота обаче е съвършено различна. Зад строгата достолепна фасада на тази висока жена с хладен поглед прозират чар и финес, които тя бавно разкрива пред вас. След половин час в нейната компания вече сте повече от сигурен, че разговаряте с бизнесдама, която е интелектуалка до костния си мозък - нещо наистина рядко срещано, особено в България.Мариета Григорова има всички основания самочувствието й да е високо. Тя не го признава открито, но без съмнение тайно се гордее с обстоятелството, че е мозъкът спедиторското дружество Карголог Вайс, чиято компания майка е на повече от 550 години. Защото историята на най-голямата австрийска частна спедиция Гебрюдер Вайс започва няколко десетилетия преди Колумб да открие Америка. Мариета говори за групажи и складова логистика със същата лекота, с която говори за литература - за Гьоте, за особеностите на немския, английския, руския, италианския, холандския и френския език, с които свободно си служи, за астрология, от която живо се интересува, и разбира се - най-вече за своя малък син Георги, който е на годинка и когото обожава.Немската традиция в семейството й е наследена от дядото на Мариета, който е следвал в Германия. Откакто се помни, говори и мисли на немски език. Завършила е немска филология и Международни икономически отношения, специализирала е сравнително езикознание и историческа граматика. За малко да се отдаде на научна кариера в Софийския университет. Нарича себе си книжен плъх, но, от друга страна признава, че има някаква друга сила в нея и това е стремежът й към повече екшън в живота. Той надделя, казва простичко Мариета.Колегите й от западните филологии се насочват все към престижни културтрегерски занимания - кой в някогашния комитет за култура, кой в издателство. Тя обаче решава да се насочи към бизнеса. Годините са 1987-1988. Някак между другото подготвя дипломна работа по... пъблик рилейшънс, в рамките на следдипломна квалификация към Министерството на външноикономическите връзки. Толкова я харесват, че я канят да чете лекции. Но тя се отказва и от този вид кариера в полза на бизнеса. Това не е всичко - през студентските си години прави друга кариера - почти през цялото си следване работи като екскурзовод - към някогашната Орбита.Самата Мариета казва за себе си, че в бизнеса е започнала от А и Б и че наистина знае всичко - от най-простите до най-сложните неща - от това как се пише декларация, фактура, как се ходи и се чака по митниците, до това как се продава и купува, как се водят търговски преговори. И всичко - откъм черната му страна... Договорихме се с едни италианци за големите неща, стиснахме си ръцете, оставаше да се разберем за начина на плащане. И като започнахме да спорим, та откарахме осем часа - те искаха да платят с банков превод. Аз обаче знам от теорията, че ако нямаш някаква гаранция, иди и го чакай. Разбрахме се да е с акредитив - хайде още три часа спорове дали акредитивът да е отменяем, или неотменяем..., разказва тя.Карголог Вайс ООД е създадена през 1993 г. в София и Мариета Григорова работи там от първия й ден. От 2001-ва фирмата е филиал на австрийската Гебрюдер Вайс, а за 2002-ра оборотът й вече е 5.5 млн. лева. В нея работят 30 служители, чиято средна възраст е под 30 години. Всички са с висше специализирано образование - икономика на транспорта или стопанска логистика, и говорят поне един чужд език. Карголог има филиали в Казанлък, Варна, Бургас и Пловдив, от 2001 г. има сертификат по ISO, за 2000 и 2001 година е включена в класацията на Българската търговско-промишлена палата за стоте най-успешни български предприятия. Мариета с гордост изтъква, че за миналата година брутната печалба на Карголог Вайс е 998 хил. лв. - почти милион. Последната придобивка на фирмата е терминалът в района на комплекс Дружба в София, завършен тази година, който има 3000 квадратни метра закрита складова площ за митнически, временен и свободен склад. Административната сграда има 1000 квадрата разгъната застроена площ. Съоръжението струва над 6 млн. лева. Откриването на терминала, както и десетгодишнината от учредяването на Карголог Вайс бяха отпразнувани с бурен купон в края на май 2003-а. Сред почетните гости на Мариета бяха наследниците на фамилията Вайс, истински индустриални аристократи от Виена - което не им попречи да се хванат на буйните нашенски хора. Фамилията Вайс има впечатляваща история - споменава се за пръв път през 1330 г.а в регистрите на община Сент Гален в Швейцария. От 1445 г. датира първото официално съобщение за транспортната фирма на Шпелер и Вайс. Още през ХIV век те са превозвали стоки, а вероятно и пари между Линдау и Милано и са били добре известни на търговците както в Нюрнберг и Аугсберг, така и в Милано и Генуа. Три века по-късно (връщайки се от Италия) Гьоте ползва услугите на Вайс и заплаща за тях 122 гулдена. Днес в Гебрюдер Вайс работят 3300 човека, фирмата инвестира годишно 20.25 млн. евро, а броят на терминалите й е 1850.Строежът на терминала започва през септември 2002-а. Бях в родилния дом, дойде нотариус и ми донесе разни документи за подписване, спомня си тя. Земята за терминала купува през 1999 и естествено регулирането й отнема цели три години. Беше безкрайно тежко - казва тя. - Парцелите, общо четири на брой, всеки с по 7-8 собственици, са били реституирани. Трябваше да ги откупим от тях. Но имахме много добри брокери, които владееха ситуацията. Изкупихме ги средно на цена 20-25 долара на квадратен метър.От основаването си фирмата се занимава с традиционна спедиция и специализира в т.нар. групажи. Има две нови редовни групажни линии - София-Будапеща и София-Барселона. Освен това усъвършенства и задълбочава качеството на услугите в областта на складовата логистика. Групажът представлява един автомобил, натоварен с множество малки и различни пратки от различни изпращачи до различни получатели, обяснява Мариета на популярен език. За разлика от групажа комплектният товар е камион от един изпращач до един получател, натоварен с еднородна стока - например 20 тона стомана. Ако някой иска да превози две палети с един вид стока, а друг - пет палети с друг вид стока, няма да изпратиш два отделни камиона, нали, продължава Мариета, за да стане ясно, че комбинирането и съставянето на групажа не е фасулска работа. Можеш да намериш някой превозвач, който пътува из Европа и събира - оттук един товар, оттам друг... Но това е умряла работа, защото не го знаеш кога ще тръгне и кога ще пристигне. Докато работата на спедитора, който организира класическите групажи, както е по учебниците, е организиране на една линия с фиксиран маршрут, по която се пътува от точка А до точка Б за фиксирано транзитно време. И това се прави с определена регулярност.От три до пет пъти седмично от Виена за София пътува групажен автомобил, който изминава разстоянието за два дни. Рискът на спедитора се състои в това дали ще има достатъчно стоки, за да си напълни автомобила. Това е майсторлъкът, казва Мариета. Можеш да спечелиш много, подчертава тя. Карголог Вайс поддържа директни линии с Австрия, Германия, Испания, Унгария, от първи октомври тръгва и линия за Италия. Всъщност фирмата покрива абсолютно всички направления из цяла Европа, като комбинира линиите. Тя си спомня със смях куриозен случай, когато трябвало да превозят два тона цимент със самолет от Америка до България - за нечия вила, естествено. Друг път транспортирали едно валяче за поддържане на тенискортове, което било за небезизвестния шеф на ВИС Георги Илиев. Цените се определят от търсенето и предлагането, казва Мариета. Групажите дават възможности за повече гъвкавост. Аз съм зодия Скорпион, имам малко авторитарен подход и обичам да контролирам нещата, казва тя за себе си. Признава, че избягва да назначава жени - скорпионки, защото не се разбира с тях. Предпочита раци и риби. Признава също, че много се пази от тъмната си страна, която я кара да се интересува от черни магии, окултизъм и т.н. Не обичам да влизам в открит конфликт, чоглаво ми е, ако трябва да се карам с някого. Обичам от една дума да ме разберат. Близките ми казват, че подходът ми бил академичен, камерен и не знам какъв си още и че трябвало да бъде по-внимателен, казва Мариета, която кара служебен фолксваген голф и е на мнение, че като цяло спедиторският бранш е зле заплатен. Едно от трудните неща за нея е да уволнява. Само веднъж още в началото на кариерата си уволнила един служител, но впоследствие той осъдил фирмата и се върнал на работа. Когато искам да се освободя от някого, го принуждавам да напусне сам, откровена е Мариета Григорова. Нищо ново под слънцето. Както се шегуват зевзеците, човек за човека е началник.

Facebook logo
Бъдете с нас и във