Банкеръ Weekly

Съдби

МАЛКО ПРИКАЗКИ, МНОГО ИДЕИ

Запитан на коя личност от света на бизнеса се възхищава най-много, създателят и главен изпълнителен директор на водещата японска групировка за електронни части Ром (Rohm) - Кен Сато, посочва Хауърд Хюз. Саможивият американски филмов магнат и авиатор-пионер посвещава целия си живот на разработването на авангардна технология, в която силно вярва, аргументира се японецът. Подобно на Хюз и Сато обича да се обгръща в тайнственост. Рядко кани външни хора в компанията, а още по-рядко пътува далеч от Киото, където основава компанията през 1954 г. и където се намира централата й. Не обичам да се срещам с хора, признава Сато и прави изключение за репортера на Файненшъл таймс, с когото приема да обядва в любимия си ресторант в Киото. И макар че, докато се храни, е доста приказлив и трудно би минал за стеснителен, често се случва да прекара шест часа на съвещание във фирмата, без да каже и една дума. Слушам какво имат да споделят хората и веднъж на три месеца изпращам послание до служителите. Ако човек говори прекалено много, думите му може да нямат голям ефект, защото не е казано, че другите го слушат, обяснява той.Все пак мълчаливостта му не е попречила на Ром да си създаде име на световен експерт в няколко области на електрониката. Миналата година продажбите на компанията достигнаха 3.27 млрд. щ. долара, като малко повече от половината от тях са реализирани извън Япония. Оценена на близо 11 млрд. щ. долара, Ром предлага 100 000 вида продукти - от сравнително прости кондензатори и резистори до сложни полупроводници. Всички те са невидими за повечето хора, но са заровени сред познати предмети като мобилни телефони, музикални уредби и компютри. Заради сдържаното му поведение някои описват подхода на Сато към клиентите като пренебрежителен. Той казва, че никога не би пътувал, за да се срещне с клиент, макар от време на време да дава аудиенции в централата на високопоставените фигури от групировки като Сони (Sony), Мацушита (Matsushita) и Нокиа (Nokia). За последно - преди пет години, ексцентричният шеф на Ром пътува до Осака, центъра на японското производство и електроника, разположен на трийсет минути с влак от Киото. А единственият път, когато посещава Европа, е през 70-те години на миналия век.Резервираността е причината Сато да е слабо познат дори в собствената си компания. През последната година той е разговарял очи в очи с 30-40 от общо шестте хиляди служители на компанията в Япония. Желанието му да стои далеч от вниманието някои обясняват с интереса му към класическата музика. Син на цигулар той дълго обмислял дали да се захване с кариерата на концертиращ пианист. Отказва се от тази идея на 19 години и скоро след това създава Ром.През 1991-ва се появява Ром мюзик фаундейшън (Rohm Music Foundation) - важна благотворителна организация, която днес разполага с 800 млн. щ. долара за финансиране на концерти и обучение на талантливи млади музиканти. Неин съветник е водещият японски диригент Сейджи Осава -музикален директор на Виенската държавна опера, който цени високо приноса на Сато за музикалното образование в Япония. От своя страна, създателят на Ром също има обяснение за приятелството си с Осава. Диригентът няма нужда да говори, за да каже каквото иска - смята той. - Ако човек погледне Осава в действие, вижда, че и без излишна показност той е много убедителен.Същият стил прилага и Сато в работата си. В рамките на обикновен работен ден той разговаря с десетина близки съветници. През останалото време чете доклади, особено от инженерите на фирмата, които смята за ключови служители. После се обаждам на онези, които са написали най-интересните неща. Задавам им въпроси, за да разбера по-подробно идеите им. Често от тези идеи, много от които се основават на нововъведения от конкурентни фирми, може да се роди чисто нов продукт.Жаждата за свежи хрумвания е един от показателите, които отличават Кен Сато от повечето му колеги. Той не спира да търси все нови и нови неща, свидетелства неговият довереник Ипей Такеда, който също ръководи компания за електроника в Киото. Друг важен принцип в Ром е вниманието към детайлите. Тук Сато също вижда аналогия с музиката. Един пианист може да изсвири няколко чудесни ноти, но за да бъде велик, трябва да прави публиката щастлива по време на цялото изпълнение - казва той. - В бизнеса пък е важно да поддържаш удовлетвореността на клиентите в области като технологии, цени и качество.А всичко това струва пари. Компанията харчи по 9% от приходите си от продажби за изследвания и разработки, а в нормална година отделя други 15% за капиталови инвестиции. Според Тревър Йонси - анализатор в американска фирма за изследвания, трудно може да се намери друга компания, която да е толкова напред технически по отношение на толкова разнообразни области на електрониката.Освен всичко друго Ром обича да е независима. Когато инсталираме производствено оборудване или такова за изследвания, обикновено избираме машини, които правим сами, казва Сато.Той е убеден, че неговият търпелив подход към бизнеса е по-добър в дългосрочен план от навика на някои големи имена в бранша да действат презглава. Част от неодобрението му е насочено към Сони - иконата на японската електронна индустрия, пренасочила се през последните години към холивудски филми и компютърни игри и понесла вълна от финансови и управленски неуспехи. Те се отказаха от хардуера - сферата, в която си създадоха име - в желанието си да направят светкавична промяна. Според мен сега осъзнават, че са сбъркали, критикува Сато.Както се очаква от потаен човек като него, той отказва да разкрие възрастта си. Смята се, че е на малко повече от седемдесет години. Въпреки това Сато е категоричен, че не мисли да се оттегля от управлението. Поне за следващите няколко години той не предвижда и промяна в стратегическия подход на Ром.

Facebook logo
Бъдете с нас и във