Банкеръ Weekly

Съдби

МАЙКЪЛ БЛУМБЪРГ: КМЕТЪТ-МАГНАТ

Министър-председателят на Италия Силвио Берлускони е най-богатият мъж на висок обществен пост в съвременната демокрация. Новоизбраният кмет на Ню Йорк - милиардерът Майкъл Блумбърг, е втори в класацията. Свикнал да работи рамо до рамо с останалите служители още от времето, прекарано в Салъмън брадърс (Salomon Brothers), Блумбърг отказва да се възползва от правото си на личен кабинет на новия пост. Неговото бюро все още стои в ъгъла на едно телевизионно студио в компанията, която притежава, но която вече не ръководи след победата в кметските избори. Събитията от 11 септември 2001 г. и един куп пари бяха двете неща, които помогнаха на Майкъл Блумбърг да бъде избран. Терористичните атаки подготвиха сцената за протичането на бързи избори и осигуриха тоталната подкрепа от страна на отиващия си кмет Рудолф Джулиани. Благодарение на адекватната си реакция след атаките Джулиани си спечели почти божествено влияние. Парите просто подпечатаха сделката. Блумбърг планираше да похарчи не повече от 30 млн. щ. долара за предизборната кампания. В крайна сметка разходите му достигнаха 72 милиона.Според близкия помощник на Блумбърг Бил Кънингам, всеобщото мнение по време на кметската надпревара е било, че един милиардер не би могъл да спечели. В действителност обаче прогнозите са, че изборите не могат да бъдат спечелени от републиканец, новобранец в политиката и в частност от Блумбърг. Но докато липсата на опит у Блумбърг наистина е отчетена като пречка, богатството му играе съвършено различна роля. В действителност именно то направи кандидата за кмет привлекателен в очите на избирателите. От една страна, кампанията на Майкъл Блумбърг умело се възползва от славата му на милиардер, представяйки го като човек, имунизиран срещу всякакви специални интереси човек. От друга, избирателите харесват образа на милиардери, които са се издигнали със собствени сили до върха. Самият Блумбърг твърди, че се възмущава от опитите да бъде идентифициран преди всичко като милиардер. В крайна сметка нюйоркчани наистина избраха политическия новобранец. През последните няколко месеца икономиката на Ню Йорк се намира в тежко състояние. Градът изгуби 126 хил. работни места само за една година, от които 94 хил. - в резултат от събитията на 11 септември. Само заради терористичните атаки събираните данъци ще намалеят с 2.05 млрд. щ. долара за две години. Компаниите в долната част на Манхатън са несигурни, а повечето от онези, обитавали Световния търговски център, масово търсят имоти извън града. Всичко това трудно ще допринесе за доказване на теорията, че управлението дава по-добри резултати в ръцете на бизнесмените, отколкото на професионалните политици.Като всеки инженер Блумбърг подхожда практично към живота и винаги се насочва директно към поредния възникнал проблем. За него новата задача не е нищо друго освен поредното предизвикателство към мениджърските му умения. През следващата година последиците от терористичните атаки, падащата активност на Уолстрийт и затрудненията на икономиката като цяло ще изправят Ню Йорк пред бюджетен дефицит от 4.8 млрд. щ. долара. С него Блумбърг е в състояние да се справи. След разговори с банкера Феликс Рохатин, който спаси Ню Йорк от последната голяма фискална криза през 1975 г., Блумбърг предложи съкращаване на персонала на всички държавни агенции, връщане на данъка за хора, които работят, но не живеят в Ню Йорк, осигуряване на повече контрол върху учебните заведения в града. Всички тези идеи са изпълними. Това са мениджърски проблеми, които Блумбърг с лекота разрешава. В неговата философия всичко опира до фактите. Винаги съм се учудвал на хора, които отказват да се изправят с лице срещу фактите, но никога не съм успявал да ги разбера, обяснява прагматикът Блумбърг. Едно от първите неща, които магнатът научава от политиката, е една непозната досега неприязън на пресата. Докато е бизнесмен, между него и журналистите съществува взаимна симпатия. Новият кмет все още изпитва слабост към представителите на бизнеспресата, която винаги се е отнасяла добре с него. Политическият печат обаче е нещо съвсем друго. Като цяло медиите, отразяващи света на бизнеса, се опитват да покажат твоята гледна точка такава, каквато е в действителност, твърди Блумбърг. - Докато политическата преса се интересува не толкова от това, което казваш, колкото от начина, по който го казваш. Според хора от обкръжението му, Блумбърг не е човек, който изпада в откровения. Тази негова черта е полезна за един бизнесмен, но не и за политика, който трябва да се преструва, че разкрива много, дори когато не казва нищо. Въпреки че по собствените си думи е прекарал голяма част от живота си като бизнесмен на открито, Блумбърг в никакъв случай не е открит човек. Независимо от еврейския произход, годините, прекарани в родния Масачузетс, оформят един типичен за Нова Англия характер. Вродената му сдържаност сякаш още повече затруднява общуването с медиите и обществото. След като в продължение на 20 години ръководи собствената си компания, в която всички служители обядват на бюрата си и отбелязват началото и края на всеки работен ден с електронни карти, днес Блумбърг се оказва изложен на наблюдение и критика, на които съвсем не е свикнал.Трудно може да се намери друг политик, толкова незаинтересован от самата политика. Аз не съм човек на политиката, признава самият Блумбърг. - Никога не съм гледал предизборни дебати по телевизията, никога не съм се интересувал от политически въпроси. Предизвикателството да подобриш живота на хората не е политика, а по-скоро управление.Блумбърг признава, че се възхищава на прозорливостта у хората. Преди да поеме кметския пост, той обсъжда социални проблеми с Хенри Кисинджър, от когото е изключително впечатлен. Причината е, че подходът на Кисинджър е напълно различен от неговия собствен. Самият Блумбърг разкрива, че целта му не е да печели някаква идеологична война. Не знам къде е моята идеология, но не си губя времето да се тревожа за това. Липсата на идеология носи известно облекчение след напускането на администрацията на Рудолф Джулиани. Блумбърг включва в екипа си както лидери на малцинствата, така и ветерани от предишни администрации. В първите си дни като кмет на Ню Йорк той извърши нещо, което направо втрещи наблюдателите и алармира за истинска пробойна в системата на политиката. Едва встъпил в длъжност, той развали една изключително щедра сделка, обещана няколко дни по-рано от Джулиани. Актът беше истински политически удар, защото в крайна сметка Джулиани може да се окаже единственият политик, на когото Блумбърг наистина дължи нещо. От няколко години Майк Блумбърг е запален почитател на голфа, но за свое огорчение все още не е постигнал някакви забележителни умения. Играта го поглъща напълно, твърди дългогодишният му приятел Морис Офит. Когато през уикенда Блумбърг изчезва от погледите и предизвиква трескавото любопитство на таблоидите, причината не е някоя нова романтична връзка, а кратка голф-ваканция. Фактът, че все още не е изключителен играч не просто дразни, а направо обърква Блумбърг. Той си мисли, че голфът е нещо механично, разказва Офит. - Едва сега започва да осъзнава, че не може да контролира тялото си толкова прецизно. В голфа има известна доза случайност.Същата случайност безспорно съществува и в политиката. В нея няма фиксирани правила и всичко е доста мъгляво. Запитан дали смята, че ще бъде добър политик, Блумбърг отговаря: Мисля, че ще бъда най-добрият политик, когото някога сте виждали. Човек трябва да бъде уверен в себе си. Това, разбира се, е вярно. Но какъв всъщност иска да бъде Майк Блумбърг - политик или мениджър?Другото лице на БлумбъргБлумбърг (Bloomberg LP) е компания, занимаваща се предимно с продажба на финансова информация по електронен път. Цената на един терминал възлиза на 1285 щ. долара месечно. В момента инвестиционните банки по света работят с около 165 000 подобни съоръжения, осигурили на компанията приходи от 2.6 млрд. щ. долара през миналата година. Ройтерс (Reuters) все още има повече потребители на финансови данни, но само 58 000 от тях са в новата фирмена система, на която се разчита да детронира машината на Блумбърг. Скоро двете компании могат да се окажат единствените играчи на някога препълнената с конкуренти арена.Терминалите са реалният мотор, движещ Блумбърг. Компанията обаче притежава списания, радиомрежа за бизнесновини, както и кабелни мрежи за финансова информация в десет държави. След избирането си за кмет на Ню Йорк собственикът на 72% от акциите - Майкъл Блумбърг, вече не ръководи компанията.

Facebook logo
Бъдете с нас и във