Банкеръ Weekly

Съдби

МАЙ Е МЕСЕЦЪТ НА ФЕСТИВАЛНОТО ПРЕТ(Р)УПВАНЕ

Има три периода през годината, които като гигантски магнит привличат съставителите на фестивални програми и претрупват дните с различни прояви. Обикновено те съвпадат с големите религиозни празници и поради това повечето от тях носят в заглавието си определенията Великденски, Гергьовски или Коледен. Но безспорен шампион са майските празници. Те по правило набъбват всяка година, допълнително пришпорени и от Деня на светите братя Кирил и Методий 24 май. Многотия!Така е и тази година, когато от първия до последния ден на май, та и след това, календарът буквално е претъпкан от фестивални програми. Някои от тях са толкова досадни, че гневят и организаторите - достатъчно да припомним как преди година НДК задължи участващите в проявите артисти да си купуват предварително по 50-100 входни билета, та да се състои художествената им програма. Програми почти по правило са самоцелни, несъобразени с настроенията, предпочитанията и възможностите на аудиторията, без координация, без предварителни проучвания. Явно това накара Съюза на музикалните дейци на сесия в края на април да обяви пред Министерството на културата намерението си фестивалите, особено чисто търговските, да се регистрират в Съюза на музикалните дейци и да се потърси инструмент за гарантиране на някакъв що-годе приемлив художествен праг.А иначе във фестивалното струпване човек все може да открие и нещо за душата си. Този май на 2004-а не прави изключение, предлагайки три внушителни чуждестранни присъствия - испанско, китайско и австрийско. Първото е по-равномерно разпределено до края на годината, но избира за своя стартова линия Салонът на изкуствата в НДК - очакваната с нетърпение изложба на Хуан Миро, която се успоредява с мащабната експозиция на художника в парижкия център Помпиду.Китайското присъствие е по-концентрирано и отново е в рамките на Салон за изкуствата с различни артистични прояви. Още по-концентрирани са Дните на австрийската музика в афиша на втория фестивал Музикални мостове в обединена Европа (3-9 май), който започна в столичната зала България, но се разгръща основно в Пловдив - в Балабановата къща и католическата катедрала Св. Лудвиг. Своя меценатска програма обяви и Българска Пощенска банка - Арт контакт. Тя включва премиерен концерт на кавалджията Теодоси Спасов (19 май), националния конкурс Съвременни търсения в изкуството, пленер на студенти от Художествената академия на фестивала Аполония в Созопол, театрални представления и др. Но може би най-важното участие на Пощенска банка е свързано с поредното, трето откриване на театър Сфумато на 22 май, вече в собствена сграда между театрите София и Зад канала. В бившата подуенска баня ще бъдат показани две представления от обобщената програма Достоевски.Парадоксално на пръв поглед е, че най-старият, вече 40-годишен фестивал Софийски музикални седмици, е най-скромен и сякаш затулен зад шумните медийни реклами на нароилите се в последното десетилетие фестивали. Което е сериозно напомняне за липсваща общинска културна политика. На този фон намигването на градове като Стара Загора с нейния оперно-балетен фестивал, на Габрово с неговия фестивал на хумора и Диксиленд-парада и на други градове е многозначително и подсещащо.

Facebook logo
Бъдете с нас и във