Банкеръ Weekly

Съдби

МАГИЯТА ХОЛМАРК

ОТ ПОЩЕНСКИТЕ КАРТИЧКИ ДО КЛЕОПАТРА И ИНТЕРНЕТ Основателят на компанията Холмарк (Hallmark) Джойс Клайд Хол не се мислел за умен и затова още от детството си решил, че за да успее в живота, трябва да се труди два пъти повече от връстниците си. А детството му не било леко. Джойс Хол - най-младият от тримата братя, е роден през 1891 г. в бедно семейство. Старите Хол били много религиозни, затова кръстили сина си на името на епископа от методистката църква Исаак Джойс, който по щастливо съвпадение посетил техния град в деня на раждането на детето. Когато Джойс навършил девет години, семейството се преместило в североамериканския град Норфолк. Скоро след това бащата напуснал семейството и грижата за децата изцяло легнала на раменете на майката. За да й помогне, малкият Джойс започнал да работи като търговски агент - обикалял съседите и предлагал да им продаде парфюм. Историята мълчи дали това начинание е било успешно, но първия си бизнес опит Хол получил точно тогава. През 1907 г. братята Хол обединили капитала си, възлизащ на няколко стотин долара, и основали компанията Норфолк Пост Кард (Norfolk Post Card). Те разчитали, че ще могат да търгуват успешно с пощенски картички, внасяни от други страни, предимно от Германия. Но този пазар се оказал съвсем малък и новата компания е успяла да заеме достойно място в него. Наблюдавайки безплодните усилия на братята си, Джойс решил да излезе от семейния бизнес и да основе своя собствена компания. През януари 1910-а, без да обръща внимание на протестите на майка си, 19-годишният младеж зарязал учението, натъпкал с картички две кутии за обувки и се отправил към Канзас. Пари нямал, но имал план. Джойс разпределил картичките в пачки по 100 броя и ги изпратил на различни търговци. Главен обект на вниманието му били собствениците на аптеки, книжарници и сувенирни магазини в големите градове на Средния Запад. Във всяка пратка прилагал писмо с предложение за сътрудничество. Адресатите реагирали различно: едни прибрали неочаквания подарък, други му върнали картичките, съпроводени с гневни писма. Но се намерили и такива, които му изпратили пари за картичките и, което било по-важно за Хол, поръчали му нови пратки. Така Джойс успял да спечели около 200 долара, които станали и първият капитал на неговата компания. Хол продължил да изпраща картички, при това работата му вървяла толкова успешно, че след година се наложило да повика на помощ по-големия си брат Рол. Заедно те открили магазин, който търгувал с пощенски картички, подаръци, книги и канцеларски материали. Общия бизнес братята нарекли Хол брадърс (Holl Brothers). В първите години на съществуването на компанията Джойс Хол залагал на продажбата на картичкитекоито можели да се изпращат по пощата без марки. Но към 1912 г. тяхната популярност започнала да намалява и тогава към асортимента от стоки Хол брадърс добавил поздравителните картички за особено важни събития и празници. Тези картички не се изпращали по пощата, а се връчвали лично, затова можели да бъдат с нестандартни форми и богато оформени. Отначало Хол брадърс се ориентирала към продажбата, а не към производството на такива картички. Чак през 1914 г. компанията започнала да прави проекти на коледни картички, които се печатали в чужди фабрики. И тук се намесила съдбата: на 11 януари 1915 г. в офиса на Хор брадърс избухнал пожар, който унищожил склада с цялата готова продукция. Компанията, която едва започвала да се изправя на крака, се оказала със 17 хил. долара дълг към кредиторите. Братята рискували да натрупат още дългове и купили типографска машина. Тази смела стъпка позволила на компанията да съсредоточи в свои ръце не само продажбата на картички, но и тяхното производство. Тогава на тях за първи път се появила търговската марка: Made Holl Brothers. За популярността на компанията допринесла и Първата световна война, по време на която немските картички (по понятни причини) изчезнали от американските магазини.Всеки ден да бъде празник Празничните картички се продавали добре, но популярността им била сезонна. С разрешаването на този проблем Джойс Хол се справил блестящо: той съобразил, че повод за поздравления могат да станат и всекидневните човешки радости - приятелство, любов, семейно щастие. Така през 1919 г. той извадил на пазара картички от приятелската серия, която се радвала на голямо търсене. Интуицията не подвела Хол и в средата на 20-те години, когато решил да промени вече популярната марка Хол брадърс с краткото, но звучно Холмарк (Hаllmark), което много успешно съчетавало в себе си фамилното име на основателя на фирмата и намека за високото качество на нейната продукция. По това време компанията престанала да се ангажира само с картички. Под марката Холмарк вече се отпечатвали бланки и разнообразни покани, календари, хартия за опаковане на подаръци, декоративни печати, известия за различни събития и т.н. В компанията работели 12 художници на щат, а общият брой на сътрудниците надхвърлял 120 души. През 1932 г. Холмарк се оказва едва ли не първата компания, която сключва договор с Уолт Дисни за правото да тиражира създадените от него персонажи. Сътрудничеството им продължава и до днес: Дисни и Холмарк често се обединяват за съвместни акции.През 30-те години Холмарк заковала лидерството си на пазара на поздравителни картички и си заслужила репутацията на компания с най-прогресивна кадрова политика в САЩ. Сътрудниците на Холмарк можели да разчитат на пенсия за прослужени години, безплатна медицинска помощ, застраховка и платен отпуск. През 1935 г. компанията започнала да прекъсва работата по обед, което по това време било голяма рядкост. Двайсет години по-късно, през 1956 г., в Холмарк започнала да действа програма за възнаграждения, която била обявена за най-либералната в страната. А след още 20 години, през 1976-а, друга програма позволявала на работниците да придобиват акции от Холмарк (компанията и до ден днешен е частна, но около една трета от нея принадлежи на сътрудниците й).Бизнесът за производство на поздравителни картички, който може да се стори на някого несериозен, подарил на Джойс приятелство с двама американки президенти - Труман и Айзенхауер. Айзенхауер отправял традиционните президентски поздравления за Коледа на картички, създадени специално от Холмарк. Компанията разработила дизайна на бланките, използвани от госпожа Айзенхауер за отговор на писмата, които тя получавала от обикновените американци. Сред приятелите на Хол бил и Уинстън Чърчил: през 1950 г. дванайсет негови картини били репродуцирани на картичките на Холмарк за Рождество Христово. А през 1958-а компанията спонсорирала изложбата на бившия британски премиер в САЩ и Канада. Три години по-късно английската кралица Елизабет II удостоила Джойс Хол със званието почетен кавалер на ордена на Британската империя. Хол бил педант на тема качество. Нито една картичка не тръгвала за масово производство, преди той да е поставил утвърждаващия си подпис. До пенсионирането си Хол редовно пристигал в офиса и лично проверявал работата във всички подразделения на фирмата. Когато се оттеглил от активна работа, в компанията се създала традиция всяка година в негова чест да подреждат коледна елха.След Втората световна война Холмарк започнала да усвоява нови ниши - сред които и зараждащия се медиен пазар. Така през 1951 г. тя става спонсор на телевизионни постановки от серията Hallmark Hall Fame. Музиката за коледната телевизионна опера Амал и нощните гости написал Джанкарло Меноти. Зрителите изпратили толкова много възторжени отзиви, че през 1952 г. постановката била повторена още два пъти. Въодушевена от тези успехи, компанията решила да повтори опита и посегнала към Шекспир. Изборът направил сам Джойс Хол, не без противодействие от страна на близките му, които смятали, че компанията трябва да се ориентира към масовата публика и съответно да избере по-елементарни сюжети. Но Хол не мислел така и се оказал прав:телеверсията на Хамлетпоказана за първи път през април 1952 г., била гледана от повече зрители, отколкото всички многобройни театрални постановки, събрани заедно. Оттогава Холмарк редовно радва почитателите си с нови филми. При това не с евтини сапунени опери, а с качествени сюжети, бюджетът на които е сравним с този на холивудските бестселъри. Филми и бюджетиФилмът Марлин струвал на компанията 35 млн. долара. Екранизацията на Моби Дик - 20 млн. долара, а за Клеопатра отишли 30 млн. долара. Холмарк е спонсор и на телеверсията на Одисей. Холмарк се гордее, че в продуцираните от нея филми са се снимали много носители на Оскар - Уди Алън, Бен Кингсли, Джесика Ланг, Томи Лий Джонс, Пол Нюман, Питър О'Тул. Телефилмите на Холмарк са носители на рекордните 78 награди Еми. Вместо епилогДжойс Клайд Хол починал през 1982-а - на 91 години. Работата на династията Холмарк обаче не прекъснала. Столът на председател на компанията днес се заема от неговия син Доналд Хол, а поста президент - от друг Доналд, внук на основателя на компанията. Мнозина медийни компании възприемат появата и засилващото се влияние на ИНТЕРНЕТ като заплаха за своето съществуване. Холмарк обаче не е сред тях. Тя вижда в ИНТЕРНЕТ средство за разширяване на бизнеса си. И не греши. Посетителите на сайта www.hallmark.com по правило стават и купувачи на картичките, предлагани от компанията. През декември 2001 г. желаещите да изпратят картички от сайта на Нallmark били толкова много, че се наложило достъпът на посетители изкуствено да се ограничи, за да не се претовари сървърът. През 2001 г. Холмарк неочаквано влиза в чужда за нея територия, след като започнала да разработва пазара с цветя. Впрочем и тук има логика: цветята са точно толкова неизменен атрибут на празниците, колкото и поздравителните картички.

Facebook logo
Бъдете с нас и във