Банкеръ Weekly

Съдби

Лубутен монополизира червените подметки

Съдът на Европейския съюз потвърди ексклузивното право на световноизвестния френски дизайнер на обувки Кристиан Лубутен върху прочутите червени подметки и призна, че червеният цвят може да се разглежда като фирмена търговска марка. Делото започна през 2012-а, когато холандската фирма за търговия на дребно Van Haren представи колекцията обувки Fifth Avenue в сътрудничество с холивудската актриса Хали Бери. Тя включваше и модели с червени подметки.

Лубутен счете това за незаконно използване на елемент от неговата търговска марка, която по онова време бе защитена законодателно в Белгия, Холандия и Люксембург. Окръжният съд в Хага се съгласи с него и наложи временна съдебна забрана върху Van Haren да продава синьо-черните чифтове с червена подметка. През 2014-а обаче ответната страна обжалва и делото бе изпратено в Европейския съд. Представителите на Van Haren оспориха ексклузивното право на Лубутен върху червените подметки и възможността те да бъдат смятани за елемент на търговската марка. Както заяви генералният адвокат на съда на ЕС Мацей Шпунар, защитаващ холандската фирма, решението на магистратите не бива да отчита "привлекателността на стоката, обусловена от репутацията на марката или нейния собственик".

Основаната през 1991-а компания за обувки на Кристиан Лубутен приветства решението на Евросъда. "Червеният цвят, върху подметките на чифтовете с висок ток е етикет, който Christian Louboutin използва в продължение на много години", се казва в изявлението на дизайнера.

Когато открива първата си малка работилница, Лубутен не мечтае за световна слава. Но това се оказва началото на създаването на истинска световна империя. Тайната на успеха му е в подражанието на стила на Лудвиг XIV. Високият 163 см френски крал носел обувки с токове, които винаги били с подметки от червена мароканска кожа или боядисани с червена боя. Според една от версиите модата на червените токове се появила случайно във френския двор, след като кралят изцапал копринените си обувки с кръв при едно посещение в кланица. Въпреки това червените токове изглеждали по кралски разкошно. Съдейки пък по една от легендите на бранда Christian Louboutin, през 1993-а начинаещият дизайнер боядисал подметките на чифт обувки с червения лак на асистентката си. Резултатът бил толкова добър, че се превърнал в отличителен знак на фирмата.

"Изглежда, че на Лубутен ще му бъде позволено да създаде монопол върху обувките на висок ток с червени подметки. - коментира Илейн О`Хара, партньор в юридическата фирма  Stevens & Bolton. - Във всеки случай индустрията на модата и предметите на разкоша ще бъде доволна от победата му и най-вече онези брандове, които залагат на конкретни цветове, цветови комбинации или знаци, поставени върху продукцията им като лого."

Facebook logo
Бъдете с нас и във