Банкеръ Weekly

Съдби

ЛЮБИМИЯТ ДИЗАЙНЕР НА ФЕДЕКС

Всяка сутрин, докато корпоративна Америка се издокарва в маркови костюми на Ралф Лорън (Ralph Lauren) и Келвин Клайн (Calvin Klein), армии от работници навличат дрехи, ушити от Стан Хърман. Човекът, който повече от 30 години се грижи за облеклото на стотици хиляди служители на авиокомпании, хотели, казина и фирми като ФедЕкс (FedEx), МакДоналдс (McDonald's) и Амтрак (Amtrak), вероятно е най-популярният дизайнер, за когото никога не сте чували нищо. Колкото до куриерите на ФедЕкс, кръстосващи улиците и често минаващи край неговото студио в Манхатън, те не само че го познават, но и когато е наблизо, знаят, че трябва да изглеждат безупречно. Хърман не пропуска да ги скастри и за най-дребния пропуск в облеклото. В момента Стан Хърман (най-дълго действалият президент на Съвета на модните дизайнери в Америка) шие нови униформи за близо 80 хил. работници на ФедЕкс, които ще са първата голяма промяна във фирмените облекла на куриерската компания за последните десет години. В същото време той подготвя и допълнения към гардероба на служителите на авиокомпанията ДжетБлу (JetBlue), който също е създаден от него. Около трийсет и три милиона американски работници носят униформи, твърди Бърнард Лепър, изпълнителен директор на Националната асоциация на производителите и дистрибуторите на този вид облекла. Това означава почти по един униформен на всеки четирима от общо 136.5 млн. работещи в Америка. Въпреки това американците никога не са приемали униформите по начина, по който го правят европейците например, смята Стан Хърман. За неговите сънародници униформата означава обида към тяхната индивидуалност, затова те предпочитат дрехи, които сами по себе си не привличат внимание. Когато облече ефектна синя униформа, един санитар в Париж вече изглежда по-внушително - казва Хърман. - А в Рим полицаят, който регулира потоците от движещи се автомобили, е просто безукорен в своята униформа и тя дори му помага да върши работата си. Колкото до американците, те са по-склонни да надянат плетена дреха, отколкото униформа.Наистина, американците открай време избягват да носят работни униформи, тъй като обикновено ги свързват с принадлежността към една по-ниска социална класа, обяснява и Валери Стийл - директор на музея към Модния технологичен институт в Манхатън. В средата на XIX век нюйоркските полицаи отказвали да облекат новите си униформи, защото им приличали на ливреи на слуги. Докато се убедят, че те са не по-малко престижни от тези на морските офицери, пазителите на реда се отличавали единствено по медните значки с форма на звезди, допълва Стийл. Оттам произлиза и жаргонната дума cop - ченге (от англ. copper - мед). Първите уроци като дизайнер Стан Хърман получил, докато бил дете и всяка събота работел в един от магазините на баща си в Ню Джърси. Продавах кройки, докато навърших девет години - спомня си той. - И днес, когато рекламирам продуктите си по телевизията и искам да покажа колко е дълъг един шал, да речем, продължавам по навик да разпервам ръце, вместо да меря с уред. Този метод научил от свой чичо, който загубил пръстите на едната си ръка през Първата световна война. За първи път Хърман изпитал неудобството на зле скроените униформи в армията по време на войната в Корея: Бях винаги на края на редицата, защото бях най-нисък. И никога не успявах да си намеря униформа по мярка. Когато му поставили обаче задачата да чертае карти, му трябвали само десет минути, за да свикне с работата. Тогава още не бях дизайнер, но разбирах от перспектива и от пропорции, подчертава Хърман. Пробил в света на модата през 60-те години, когато представил своя линия дамски облекла. А влечението му по униформите се появило през 1971 г., след като от компанията Ейвис (Avis) му поръчали да направи нещо за освежаване на облеклата на нейните агенти.Когато го попитат за най-голямата му мечта, Хърман отговаря без никакво колебание: Бих дал всичко, за да мога да проектирам един модел на Астън Мартин. Автомобилът, както и идеално ушитият костюм, е възможно най-творческото послание за стила на даден дизайнер. Когато погледна една кола, аз виждам талия, колан, виждам същите пропорции, които вие забелязвате в един костюм или една рокля. Виждам наклона на предното стъкло като свивката на ръкав.За грешките, които се стреми да избягва в работата си, казва: Има някои цветове, които не бих използвал. Например не обичам кафявото. Пък и това е цветът, който използва Ю Пи Ес (UPS), а аз съм дизайнер на ФедЕкс.

Facebook logo
Бъдете с нас и във