Банкеръ Weekly

Съдби

ЛЯВАТА РЪКА (ВСЕ ОЩЕ) НЕ ЗНАЕ КАКВО ПРАВИ ДЯСНАТА

От традицията до съвременната практика разстоянието е само една крачка, но у нас сякаш тя е най-трудната! Варна и туризмът в града и околностите като че ли са най-точната илюстрация за истинността на този факт. Макар и интуитивно, културният туризъм във Варна започва още през 1926 г., когато запомненият кмет Янко Мустаков открива в един сезон и морските бани (в непроменен вид до днес), и музикалния фестивал Варненско лято. Моделът сякаш е създаден, но през 30-те години той не успява да заработи. Не успява и след войната, а през 60-те и 70-те години туризмът ни, уви!, избира остарели и морално износени задгранични схеми. И въпреки това пак интуитивно и без солидно осмисляне Варна постепенно натрупва солиден фестивален портфейл, който е чудесна база за разгръщането на културния туризъм. Според социолога Любомир Кутин, в момента у нас няма стратегия както в туризма, така и в културата, което спъва възможностите за съчетаването им. При това логиката на икономическата целесъобразност е отдалечена поради прекалената политизация на живота ни през ХХ век и съществувалата доскоро пропаганда. Медийният хит на 2002 г. - културно-историческите ни ценности, обхваща едва 1-3% от туристическия поток, а и се реализира по социалистическата матрица. Надежди събужда активният културен туризъм, т. е. участието в различни майсторски класове, уъркшопове, фестивални прояви... Съдейки от анкетата, направена от г-н Кутин, досега Варна е посетена от над хиляда подобни участници, всеки един от които е оставил в града по сто и повече евро. Не говорим за практичната полза от едно такова гостуване.Любомир Кутин е извел и интересни резултати за бюджетите и структурата на финансиране на 12-те международни фестивали и конкурси, провеждани във Варна. Най-голяма сума се набира от дарения и спонсорство на частни фирми (332 хил. лв.), а приносът на общинския бюджет е на второ място (315 хил. лева). Рекламните донори изпреварват държавното участие със 129 хил. лв. срещу 115 хил. лева. Интересно е, че сумите, осигурявани от програми на Европейския съюз и организации от чужбина (общо 80 хил. лв.), са приблизително толкова, колкото и от продажбата на входни билети - 70 хил. лева. Убедителен водач по натрупване на фестивален фонд, който гарантира високото качество на провеждане на проявата, е балетният конкурс, отбелязал това лято своята 20-а годишнина. Нека прибавим само, че той е първи в света (създаден през 1964 г.) и неговата структура по-късно бе ползвана почти безплатно от множеството подобни състезания в САЩ и Европа, та чак до Япония, където прочутата мадам Масако Оя създаде подобен конкурс.Според изследването на Любомир Кутин фестивалният туризъм у нас и конкретно във Варна се е развил спонтанно и вече притежава сравнително добри опорни точки за по-нататъшно осмисляне. Но и до днес никой не отчита тази дейност като икономически лост за туристическата индустрия. Спомнете си само как преди месец-два икономическата комисия при Народното събрание отказа на своите колеги от културната комисия да включи понятието културен туризъм в проектозакона за туризма. Което е достатъчно доказателство, че лявата ръка не знае какво прави дясната!

Facebook logo
Бъдете с нас и във