Банкеръ Weekly

Съдби

ЛЕТЯЩИЯТ ХОЛАНДЕЦ ОТ КАЗАНЛЪК

Четиридесет и две български фирми получиха златни медали на завършилия преди дни пролетен панаир в Пловдив, но най-голямата атракция - и за посетителите, а и за много от изложителите - бяха моторните делтапланери на казанлъшката частна компания Авио делта. Тя е първият български производител на тези красиви машини и първият български екип, разработил изцяло собствен модел. Около лентата, разделяща зрителите от двата експоната - едноместен и двуместен планер, постоянно имаше тълпа от хора, които любопитно надничаха в кабините и четяха табелите с техническите данни. Интересът и симпатиите към нас винаги са големи, още от първото ни появяване в Пловдив през 1997 г. - разказва управляващият собственик на Авио Делта Румен Иванов - но по време на самото изложение рядко правим продажби. Те остават за месеците след това. На панаира идваме по-скоро да покажем, че летенето не е само за избрани, за които ние, обикновените, можем само да си говорим и да им се възхищаваме. Тук сме, за да се види, че всеки, които обича небето и иска да лети, може да го направи. Стига наистина желанието да е силно.Иванов бърза да подчертае, че моторните делтапланери са най-достъпните и безопасни уреди, които човек някога е създавал: Те са конструирани така, че по време на полет винаги да са в хоризонтално положение. Дори да искаш, не можеш да ги завъртиш по вертикала. Най-големият ъгъл, под който те се накланят, е 20 градуса. Уредите за управление са възможно най-опростени. Естествено, за да летиш с планер, ти трябва предварителна подготовка и съответната специализирана квалификация. Но обучението не е по-сложно от шофьорски курс например. Ако все пак предпочитате да не задълбавате, а просто да се вдигнете във въздуха, елате в Казанлък и срещу 25 лв. ще летите един час в компанията на инструктор. Без да навлизам в подробности, ще ви кажа само, че един известен руски политик, бивш министър, стана страстен любител на България и на българската природа именно с такъв полет. Двамата с инструктора излетяха уж за един час, а в крайна сметка стигнаха до Черно море.Четиридесет и девет годишният Румен Иванов произвежда моторни делтапланери от 1990- но небето е станало негово работно място още преди три десетилетия. През 80-те работи като инструктор по делтапланеризъм към спортния клуб в родния Казанлък. Разказва, че в града летателните спортове открай време са на почит и припомня, че точно там дълги години бе най-голямата парашутна база в страната: Парашутистите се задържаха толкова време вероятно заради подходящите климатични условия - допуска Иванов. - Което може би обяснява и защо в Казанлък толкова хора се увличат от летенето. Така или иначе, в началото на 90-те години спортният клуб бе закрит и много добре обучени инструктори останахме без работа. Само че не задълго. Почти веднага организирахме частни курсове, а после започнахме да сглобяваме и модели. Отначало копирахме френски образци, тъй като бяхме работили предимно с такива, след което разработихме и собствени. През 1996-а за пръв път се представихме на изложение в Италия, а три години по-късно - в Германия, където се видя, че нашите продукти по нищо не отстъпват на западните. Най-отговорно мога да заявя, че в момента не ние копираме конкурентите, а те нас. Част от технологичните решения в нашите планери са качествено нови и в същото време - по-изгодни за серийно внедряване. С едно зареждане на резервоара (75 литра бензин) планерът може да лети пет часа със средна скорост сто километра в час, обяснява Иванов. Най-евтиният модел на фирмата е едноместен и струва шест хиляди лева. Най-скъпият е с две места и с него може не само да се лети за удоволствие, но и да се водят курсове. Той струва 32 хил. лв. и включва двигател с водно охлаждане с мощност 64 конски сили - казва предприемачът. - Освен това моделът е снабден с електростартер, най-доброто витло, което може да се намери на пазара, газови амортисьори, пълно бордно оборудване и ракетноспасителна система за аварийни ситуации. Чрез нея, в случай на нужда, за една секунда екипажът може да бъде спасен с парашут, като необходимата височина за отварянето му е 30 метра. Защитната система позволява да се спаси и самият планер. Именно заради мерките за сигурност мисля, че думи като евтино и скъпо не са много подходящи, когато става дума за въздухоплаването. В днешно време изискванията към качеството и сигурността на летателните уреди са толкова високи, че това неминуемо рефлектира върху цената. И ако днес нашите продукти са с по-ниска цена от западните, причината не е в по-лошото качество, а в по-евтиния труд.Основният пазар на Авио Делта е в Централна Европа. В Германия например има над 300 летища за ултралеки летателни апарати, към които се числят и моторните делтапланери - подчертава Румен Иванов. - Там на летенето се гледа като на спорт. Преди четири години сертифицирахме моделите на фирмата според немските изисквания. Това ни позволи да ги изнасяме, тъй като германските сертификати се признават почти навсякъде в Европа. Впоследствие получихме и документи да работим по целия свят. Сега най-активно изнасяме в Италия и Франция, където моторният делтапланеризъм също е много разпространен. Пробваме и на други пазари, като моите наблюдения показват, че в последните години активно се развива интересът и в балканските страни. Имаме отделни продажби дори в Япония и Австралия.В България най-добрите клиенти на Иванов са хора, които развиват туристически услуги по Черноморието. Първи бяха хората от Албена, но през последните години все повече курорти желаят да предлагат подобно удоволствие на гостите си. Доколкото знам, продължава шефът на Авио Делта, край морето се правят няколко писти. Хубавото е, че моторният делтапланер е лесен за приземяване и поради това на опитния водач ще му е необходима за кацане само една средноголяма поляна. Според Румен Иванов у нас има между 80 и 100 човека, които притежават собствени моторни делтапланери: Половината от тях ги познавам лично, защото са в занаята от дълго време и съм ги срещал по състезания и ревюта. Специално искам да поздравя моя приятел Станчо Колев от Габрово, когото смятам за един от най-големите въздухоплаватели в страната. Четири години той летя с наши планери, а от известно време вече притежава свой собствен самолет. Колев повлече крак и в момента в Габрово има доста добър клуб, който води интересен живот и от който останалите клубове могат да се поучат. От другата страна на бариерата е т.нар. нова вълна въздухоплаватели, които се опитват сами да си конструират уредите, приспособявайки ги от по-стари или правейки ги в домашни условия. На тях мога да кажа, че най-трудният детайл на планера е изработката и монтажът на крилото. В този процес са необходими много опит и математически способности. За съжаление, усилията за приспособяване, които полагат начинаещи и любители, обикновено не водят до добри резултати.Румен Иванов има четири деца. Най-много обичат да ги водя с планера в района на Балчик - споделя той. - Следобед, при подходящи климатични условия, слънцето толкова красиво осветява града, че планеристите наричаме крайбрежието наоколо белите брегове. Който е видял тези брегове, задължително е пожелал да се върне пак.

Facebook logo
Бъдете с нас и във