Банкеръ Weekly

Съдби

ЛЕБЕДОВАТА ПЕСЕН НА РОМАН ФЕЧИК

Роман Фечик, член на надзорния съвет на ЕВРОБАНК, ценител на изящното и колекционер на картини, преди да отпътува окончателно от България, организира и подготви деветата съвместна изложба със Съюза на художниците. Този път в галерията на ул. Шипка 6 се представя проф. Андрей Даниел с експозицията Правячи на музика.
Проф. Даниел е подготвил около 40 табла, изработени с акварел, гваш, перо - композиции и рисунки. Музиката, разбирана в нейното огромно разнообразие, е вдъхновила правяча, а намерението му е с приходите от продажбите да се учреди целогодишна стипендия за един студент от Художествената академия. Цените варират в сектора 300-500 щ. долара, т.е. на толкова проф. Андрей Даниел оценява труда си.
Изложбата, уви, е неравностойна! Няколкото наистина много добри картини са обкръжени от етюди, зарисовки и подготвителни листове, които носят артистичния почерк на художника, но трудно биха намерили място в споменатия ценови пояс. Споменаваме тази подробност, защото състоянието на пазара в момента изисква по-точно съобразяване с реалностите. Особено когато става дума за благотворителен акт, при който по-важно е набирането на необходимата сума за стипендията, а не суетата на художника и неговата лична, доказана и отстоявана цена.
Емил Ангелов от ЕВРОБАНК заяви на откриването, че установеното сътрудничество със Съюза на художниците ще продължи и при новото ръководство на кредитната институция. което е добре. Но откриването на изложбата Правячи на музика два дни след приключването на тридневния международен фестивал Евроджаз 2001 в Народния театър подсказва некоординираността на художествения ни живот и пълното отсъствие на визия за интегрирането му там, където е възможно. Ако ни е позволен един исторически екскурс, ще споделим, че покойният Петър Ступел, директор на фестивала Софийски музикални седмици, пръв потърси сътрудничеството между музиката и живописта. Резултатът бе добър дори за тоталитарното време, когато понятието пазар бе далеч от днешното му хиперболизиране като панацея на всички проблеми. Споменаваме тези факти, за да подскажем, че институционното общуване и инициативност все още се движи в тесни коридори, участва сепарирано в художествения живот и е далеч от идеята за интеграция. И то във време, в което точно интеграцията - особено на визия и звук - доминира в общественото пространство по света и е носител на комуникацията.
А инак г-н Фечик остави добро наследство и зададе цивилизован тон на общуване между изкуството и капитала.

Facebook logo
Бъдете с нас и във