Банкеръ Weekly

Съдби

КЪРДЖАЛИЙСКОТО БЕДСТВИЕ - КАК ЕХОТО ОТЕКВА

В понеделник реставраторски екип от Националната художествена галерия, воден от Петър Попов, отпътува за Кърджали, за да се запознае на експертно равнище с огромните поражения в Художествената галерия Станка Димитрова на града. Това, което се е случило в нея, е просто, но достатъчно драстично и затова поучително. Преди повече от месец медиите само се докоснаха до тази история, осигуриха си сензационна новина и, доволни, продължиха нататък.Преди две или три години уредничката на галерията заминава да бере малини в САЩ с ключа от залата. Колегите й от Историческия музей очакват завръщането й нехайно, смятайки че това ще стане всеки момент. Но момичето предпочело малинарството зад Океана като своя нова професия. По някое време по програмата Красива България сградата дори е баданосана - за радост на минувачите. Зад прясно светналата фасада обаче дълбоко изпод земята се просмуква обилна влага. И поразява богатата колекция от картини, графика, щампи и икони. Отделно се развихрят микробиологични агенти и разнообразна флора. На прост език това ще рече - плесени, мухъл, гъбички. По някое време през февруари тази година директорът на историческия музей усеща, че в подведомствената му галерия става нещо нередно, и праща свой подчинен на проверка. Оказва се, че е поразена цялата сбирка, а струпаното в депата е полуунищожено. Над 1500 картини, графики, щампи и икони. Спешно е алармиран директорът на НХГ Борис Данаилов, който пристига, вижда всичко и се хваща за главата. Такава разруха няма никъде в страната, споделя по-късно г-н Данаилов за в.БАНКЕРЪ. В изявление пред медиите той определя сумата от един милион лева, необходима за реставрация. И добавя, че сбирката на галерията е особено ценна, защото съдържа добре подбрани значими творби на автори още от края на 19 в. - Мърквичка, Вешин и др.Оттогава мина повече от месецВ средата на март неправителствената организация Приятели на САЩ, обезпокоена от затишието и напредването на унищожителния процес, събра още три подобни сдружения от гражданския сектор в Кърджали. Г-жа Валентина Иванова ни информира, че са присъствали двете журналистически, писателското и художническото дружества, които единодушно застават зад необходимостта от конкретни действия. Като първа мярка - да ударят барабана и да информират съгражданите си за реалния обем на заплахата. В момента е обявена спешна дарителска акция, търсят се контакти с десетина чуждестранни посолства у нас, алармирани са побратимените с Кърджали градове в Европа и Америка, уведомени са кърджалийските емигрантски общности в Чикаго, Рим и Барселона, ще се търси и съдействието на почетните граждани Павел Герджиков, Вежди Рашидов, Николай Овчаров, Иво Папазов и др. Всичко това е докладвано на кмета Хасан Азис при срещата с него преди десетина дни. Междувременно вече е депозирана и една реставраторска оферта за най-ценните 300 произведения. Г-н Азис, позовавайки се на законовите разпоредби, очаква поне още една, за да може да проведе конкурс и работата да започне. Пред представителите на гражданския сектор той поема ангажимента да не прави избора си и да не възлага задачата без тяхно мнение и съгласие. Той също не стои със скръстени ръце - в момента в сградата на съседното спортно училище Георги Бенковски, допълнително снабдено с метални решетки и охранителни системи, се пренасят за временно съхранение поразените повече или по-малко картини и икони. За размера на бедствието е информиран и шефът на сдружението на реставраторите проф. Григорий Григоров.На Кърджали му се събра много - всички знаем за свлачищните процеси, за наводненията в областта, а като капак на всичко се прибави и катастрофалното състояние на колекциите в художествената галерия. Което поставя много и все остри въпроси към най-високите етажи в ръководството на културния живот у нас. Нито една българска галерия няма оценка на събраното в нея, за да знаят директорите и служителите какво съхраняват и каква е отговорността им. Подобна е ситуацията и в министерствата и ведомствата, които сякаш са заинтересовани да подържат финансова отчетност с 30-40-годишна, та и по-висока давност. Така се прикриват липсите, които, дори ако се персонализират, ще доведат до заплащането на смешни днес суми. Тайната на този модел споделиха с в.БАНКЕРЪ няколко домакини на подобни ведомства, чиито имена засега ще спестим на читателите и работодателите. Но тази практика има и чисто психологическо обяснение за безотговорността на споменатата вече берачка на малини в САЩ. На нея й е предоставена грижата за нещо, което има само хипотетична стойност - в културно и парично изражение, - но не и като реални измерения. Как тогава да се търси конкретна отговорност за неизвестна по стойност колекция? Имената на Мърквичка, Ярослав Вешин, Антон Митов, Владимир Димитров-Майстора и кой ли още не от пантеона на българското кавалетно изкуство са само една фикция, един слух, широко разпространяван сред бизнесмените и колекционерите. А как се опазва един слух?Към проблема в Кърджали е проявила интерес и министър Чилова, която чрез своите заместници е изискала първото - отпреди месец, мнение на Борис Данаилов. При цялата ни добронамереност към нея се съмняваме как до края на мандата си тя ще съумее да разбере, че Министерството на културата от много години е нещо като бригада за бързо реагиране. Неблагополучията и аварийните ситуации са толкова много, та материалната ни културна собственост е заприличала на стръвно изядена от молците тъкан. Дори кърпежът на част от тях е напълно достатъчен, за да уплътни докрай времето на който и да е министър. За останалото не остават нито време, нито интелектуален ресурс.

Facebook logo
Бъдете с нас и във