Банкеръ Weekly

Съдби

КРИСТО ОТ ДВЕТЕ СТРАНИ НА АТЛАНТИКА

Кристо (Христо Явашев) и неговата съпруга Жан-Клод не позволяват имената им дълго време да стоят в сянка. И двамата са се разписали в историята на отишлия си ХХ век и сега с нова сила (и стари проекти!) атакуват третото хилядолетие. В момента фамилията е в Германия, където доуточнява последните подробности по голямата ретроспективна изложба в Берлин, насрочена за началото на септември. Тя ще обхваща творчеството на Кристо в периода 1958-1969 г., когато са реализирани първите му опаковки в Европа - Петролни бидони в Кьолн (1961), сградата на галерията Берлинер кунстхале (1968) и др. Пък и последната му голяма работа, привлякла за кратко милиони посетители - опакованият Райхстаг - също бе възможна, благодарение на разрешението, получено от Бундестага.
Кристо и Жан-Клод се надяват да преодолеят и административните спънки в САЩ. Става дума за предложението им да се покрие със специално платно 11-километрова отсечка по течението на река Арканзас в щата Колорадо и да се монтират стоманени врати с веещи се завеси в нюйоркския Сентръл парк. И двата проекта не са нови - рисунки, колажи и постери, които представят вече завършения им вид, се продават още от 1991 г. (Вратите) и 1992 г. (Покривалото). Бизнесът с постерите, подписани първоначално от Кристо, а по-късно и от Жан-Клод, която от десетина години участва като негов съавтор, е инициатива на съпругата. Нейна идея са и специалните албуми с многобройни снимки, които съпътстват реализацията на всеки проект и се превръщат в своеобразен летопис на този процес. В София се продават постери, подписани от Кристо с молив, срещу сума от 200-400 долара единия. За сравнение - подписаните от него с мастило или туш в Западна Европа струват десет пъти по-скъпо. На този пазар двамата автори имат свое запазено място вече три десетилетия и имената им са гарантирана търговска марка. У нас Кристо едва се харчи, ако не се брои оживената ъндърграунд търговия с рисунки, етюди и платна от българския, чешкия, австрийския и дори френския периоди на Христо Явашев.
Административните пречки, с които се сблъсква двойката в САЩ, са наистина големи, въпреки че проектът Вратите в Сентръл парк е сравнително малък по обем и е лесен за осъществяване. Впрочем в досегашната практика на Кристо не е имало инициатива, която безпрепятствено да получи одобрението и разрешението на различните чиновнически, общински и държавни служби. Както е известно, финансирането се поема изцяло от съпрузите, които влагат свои пари, събрани от продажбата на книги, албуми, постери и рисунки, а също така и от портретите, които Христо Явашев рисува срещу висок хонорар. Още в България той се очерта като блестящ портретист. Странното е, че американските власти, които никак не са чужди на гигантските човешки струпвания по артпроекти или концерти, този път не желаят пет милиона души за две седмици. Това подсказва промяна в мисленето и навежда на мисълта за отказ от подобен вид бизнес.
На многобройните покани за гостуване в България, отправени към Христо Явашев, досега той не се е отзовал нито веднъж. Те не знаят как да общуват с него, сподели неговият брат Анани Явашев, който в последните десет години редовно му гостува в Ню Йорк, а синът му Владимир дори живее при чичо си. Надеждата е, че новата култура на комуникация, която се очаква да внесе правителството на НДСВ - и по-специално лидерът Симеон Втори - ще накара Кристо да приеме поканата. Ако се стигне до нея!

Facebook logo
Бъдете с нас и във