Банкеръ Weekly

Съдби

КОРПОРАЦИЯТА ШАРАПОВА

НА 17 ГОДИНИ РУСКАТА ТЕНИСИСТКА Е ВЕЧЕ НАЙ-ТЪРСЕНОТО ЛИЦЕ НА РЕКЛАМНИЯ ПАЗАРШампионката от Уимбълдън Мария Шарапова подписа тригодишен договор с компанията Парлукс (Parlux Fragrances), която още през януари ще пусне на световните пазари парфюм, носещ името й. На пръв поглед новината не е кой знае каква, но според специалистите именно тя бележи превръщането на рускинята от просто добра спортистка в цяла корпорация, носеща десетки и дори стотици милиони долари печалба. Женският тенис отдавна разполага с огромен бизнес потенциал, но същевременно изпитва сериозен дефицит от подходящи рекламни лица. Разбира се, имало е и изключения. И до днес мнозина си спомнят живо за Габриела Сабатини, вероятно най-красивата тенисистка в историята. Още повече биха назовали името на Анна Курникова, която от външния си вид спечели десет пъти повече пари, отколкото от уменията си с ракетата. Но това бяха само отделни, изолирани епизоди. Освен това Курникова, колкото и да бе популярна, така и не успя да спечели дори един турнир в кратката си кариера. Трудно е да се продават стоки чрез обект, за който не е ясно спортистка ли е, или просто хубаво момиче. Впрочем показателно е, че Анна, която имаше договор за 50 млн. долара с Адидасв крайна сметка получи само три милиона - просто защото една от клаузите бе обвързана с евентуалните й успехи на корта. А в това отношение, както стана дума, рускинята имаше известни проблеми. След постепенното й оттегляне положението на пазара съвсем се влоши и големите компании трябваше просто да се задоволят с наличното. Винъс Уилямс още през 2000 г. сключи договор за пет сезона с Рийбок на стойност 40 млн. долара. Преди месеци сестра й Серена пък подписа с Найк по схемата пет плюс три години и с предвидените бонуси и премии това ще й донесе общо над 60 милиона. На двете тъмнокожи сестри бе намерена добра ниша на рекламния пазар, като се заложи на най-основното им качество - атлетизма. Това обаче е качество, което едва ли би могло да продава френски парфюми или козметика. Затова и женският тенис толкова отчаяно търсеше новия си символ. По всичко личи, че днес той е намерен в лицето на Мария Шарапова. Прозорливите рекламни специалисти започнаха да я следят преди година-две, когато Маша далеч не бе звезда. Още преди да спечели първата си победа в професионалния тенис, рускинята вече имаше два солидни договора (с Найк и с производителя на ракети Принс) на стойност над един милион долара. Можете да си представите колко се е проклинал после мениджърът на Шарапова за тази си прибързаност, защото ако бе отложил преговорите с Найк за това лято, когато Мария спечели Уимбълдън, в договора щеше да има една нула повече. Но дори и при този пропуск марката Шарапова вече носи огромни печалби. Не мина и седмица след триумфа й в Лондон, и тенисистката подписа с телекомуникационния гигант Моторола срещу скромния хонорар от 5 млн. долара. Още толкова ще вземе и от споменатото партньорство с Парлукс. Американската компания, основана в началото на 80-те, произвежда някои от най-популярните парфюмерийни серии в щатите, като Пери Елис, Оушън Пасифик и Жокей. През 2003-а чистата печалба на Парлукс надхвърли 80.6 млн. долара. Стратегията й за бъдещето е основана най-вече на два договора - с Шарапова и със скандалноизвестната Парис Хилтън, наследница на едноименната хотелиерска империя и неуспяла порнозвезда. За мен това е добра възможност да направя нещо интересно. Обожавам света на модата и просто нямам търпение да си пробвам силите в него, призна самата Мария. Търговският директор на Парлукс Илайджа Лекач пък е убеден, че благодарение на Шарапова фирмата ще може най-сетне да сложи ръка и върху апетитния източноевропейски пазарПалфюмът Мария ще е в един ценови клас с Шанел и Калвин Клайн, добави той. Фактът, че от Шарапова се очаква да продава парфюми, мобилни телефони и спортна екипировка, доказва универсалността й като рекламно лице. Универсалност, на която са се радвали само шепа хора в цялата история на спорта - личности от ранга на Майкъл Джордан, Франц Бекенбауер и Тайгър Уудс. Така че със сигурност можем да очакваме инвазията на Мария на рекламния пазар да продължи. Например по посока висшата мода. В момента 17-годишната блондинка води преговори с фирми като Версаче и Криция. По оценка на английския рекламен специалист Макс Клифърд при правилен мениджмънт рускинята е в състояние да спечели над 300 млн. долара от подобни договори през следващото десетилетие. Естествено, при задължителното условие да продължи да побеждава в тениса. Личният агент на Мария - Макс Айзенбад, има известни опасения в това отношение. Той се тревожи, че клиентката му твърде силно обича модата. Толкова силно, че понякога предпочита да е на модния подиум, отколкото на корта, признава Айзенбад. Но той е сигурен, че Шарапова няма да стане втора Курникова - тя просто е прекалено амбициозна за това.

Facebook logo
Бъдете с нас и във