Банкеръ Weekly

Съдби

КОРАВИЯТ ЧОВЕК НА ФОРМУЛА 1 ОМЕКНА

Франк Уилямс знае, че само спонсорите могат да върнат славата на отбора муТвърде малко неща бяха останали за решаване във Формула 1 преди старта на Спа миналия уикенд. Победата на Кими Райконен само отложи неизбежния триумф на новия шампион Фернандо Алонсо; злополуката с Михаел Шумахер само затвърди най-слабия сезон на абсолютния хегемон в шампионата през последното десетилетие. Макар до края да остават цели три старта, състезателният сезон вече може да се смята за приключил. Но това далеч не значи, че тези стартове ще са лишени от интрига. Надпреварата за призовите места може и да не е вече актуална, но тепърва ще се води едно далеч по-важно състезание - за доверието и парите на спонсорите, които са буквално въпрос на живот и смърт в най-скъпия спорт на планетата. Всъщност тъкмо последните стартове са времето, когато зад кулисите се решава бъдещето на този или онзи отбор. А за немалка част от пилотите това е моментът да си търсят нова работа за през 2006-а. През тази година основната интрига несъмнено се върти около БМВ Уилямс - тима на сър Франк Уилямс и Патрик Хед, най-дълготрайния тандем в автомобилния спорт. В сравнение с конкурентите си Уилямс е в затруднена позиция. Докато Рон Денис от Макларън и Жан Тод от Ферари разполагат с бюджети по около 290 млн. евро всеки, сър Франк може да си позволи да похарчи максимум 120 милиона. Тази значителна разлика се вижда и от класирането при конструкторите, в което тимът му е едва пети, с три пъти по-малко точки от Рено и Макларън. При това от догодина дори и сегашните скромни финанси няма да са достатъчни за Уилямс - дългогодишният му партньор БМВ подготвя свой самостоятелен тим на базата на купения Заубер, и на сър Франк ще му се наложи да получава двигателите си от другаде. Решението вече бе намерено в лицето на Косуърт, но за разлика от БМВ американската компания няма да дава моторите си безплатноМакар и да получи обещания за известна отстъпка, Уилямс все пак ще трябва да задели поне 22 млн. евро за това ново перо в разходната част на бюджета си. Разбира се, не всичко във Формула 1 се върти около парите, припомня техническият директор на отбора Патрик Хед. Далеч по-важното е - подчертава той - че ние с хората в Косуърт говорим на един и същ състезателен език. И те, и ние имаме какво да доказваме през следващия сезон. По-добра мотивация от това просто не съществува. Всъщност има една, измислена още от финикийците. Но по тази тема в Уилямс не се говори много. На всичкото отгоре Уилямс и Хед все още са забъркани в скандалния спорт с пилота на БАР Дженсън Бътън, който има договор с тях за следващия сезон, но предпочита да си остане в сегашния си тим. Сега Бътън преследва разтрогването на този договор със същата енергия, с която преди година се мъчеше да скъса с БАР, за да отиде в Уилямс. Сър Франк, който добре оценява иронията на положението, се задоволява само да повтаря, че Бътън има договор с неговия тим за 2006-а, точка. Очакваме той да изпълни този договор. Но колкото по-малко коментирам този въпрос, особено в пресата, толкова по-добре. Уилямс искрено се забавлява от етикета на Коравия човек на Формула 1, който му лепнаха журналистите заради отказа му да увеличава заплатите на пилотите си и да изпълнява капризите им. Тъкмо подобен отказ доведе до изненадващата раздяла с Деймън Хил през 1996-а, тъкмо когато британецът бе спечелил световната титла за Уилямс. Мисля, че Рон Денис или Флавио Бриаторе са поне толкова корави като Франк, а може би и доста повече, смее се и Патрик Хед. Всъщност онова, което отличава Уилямс от останалите във Формула 1, е неговият уникален бизнес модел. Това е може би единственият наистина независим отбор, който зависи изцяло от спонсорските си договори. Партньорството с БМВ донякъде разклати тази репутация, но сега, след раздялата с баварците, Уилямс е отново в ролята на самотния вълк. В базата на отбора край Оксфорд, редом с музея и пресцентъра, се помещава и изследователското звено, в което са ангажирани петстотин души. За плащането на толкова много заплати Уилямс разчита на партньорството си с компании като американския технологичен гигант Хюлет Пакард и Роял Бенк ъф Скотланд. Отскоро негов спонсор е и Кинетик (Qinetiq), бившата британска държавна Агенция за отбранителни изследвания. В замяна на солидните суми, които му плащат, тези спонсори получават удоволствието да видят имената си изписани върху болидите или шлемовете на пилотите. Това е отлична реклама, когато колата е на първа редица при старта. Но когато е на пета, спонсорите едва ли имат основания да са особено доволни. Разбира се, Формула 1 има и друго предимство за спонсорите, особено когато те са с глобална насоченост като тези на Уилямс (хотели, финанси, технологии, отбрана). Тя може да бъде и идеалното развлечение за клиентите - нещо, от което Роял Бенк ъф Скотланд задължително ще се възползва другия месец при старта в Шанхай, след като наскоро инвестира 1.3 млрд. евро в Бенк ъф ЧайнаСър Франк обича да казва, че спонсорите са като роднините - не можеш да си ги избираш, но също така често признава, че огромна част от успехите на отбора са резултат от уменията на партньорите му. И сега, когато тимът е в очевидна криза, Уилямс разчита на уменията на своите спонсори също толкова, колкото и на парите им. Най-добрият пример в това отношение е шефът на Кинетик Джон Чизълм. Освен със солидни суми в брой известният специалист по дизайн на военни самолети ще помогне и за подобряването на аеродинамиката на болида. Самият Чизълм (страстен колекционер на стари състезателни коли) признава, че и компанията му ще има полза от това сътрудничество, защото Уилямс разполага с една от най-добрите лаборатории за тестване на нови материали и части в Европа. Но съвместната им работа не свършва дотам - в свръхмодерната тренировъчна база на Кинетик скоро ще приемат пилота на Уилямс Марк Уебър, за да изпробват реакциите му при екстремални условия и да измислят как да намалят стреса, който неминуемо се натрупва у състезателите заради свръхвисоките скорости. И всичко това, отбелязва Франк Уилямс, е само началото. Огромният екип от учени на Кинетик е в състояние да ни даде сериозни предимства пред останалите отбори, вярва той. Иначе бизнес моделът на Уилямс не е образец за сложност - парите и подкрепата на спонсорите отиват изцяло за издръжката на двете коли на тима. И това продължава вече няколко десетилетия. От друга страна, зад простичката схема се крие неимоверно сложна задача - всяка година да преоткриваш себе си, бизнеса и търговската си марка. И винаги зад гърба ти да дебне призракът на фалита. Затова е и толкова забележителен фактът, че този модел оцелява вече близо трийсет години. Във всеки един момент Франк Уилямс може да се откаже от тази лудница, както сам я нарича, да продаде отбора и да се оттегли с една завидна сумичка в банковата си сметка. И тогава за пръв път той ще има пари, които да похарчи за себе си, а не за вечно жадния Уилямс Ф1 Тийм. Но за стария Франк това изобщо не стои на дневен ред. Все още обичам Формула 1 повече от всичко друго - признава той с една от редките си усмивки. - Вероятно ще е така, докато умра. ИСТОРИЯТАКогато Франк Уилямс и Патрик Хед основаваха отбора си през 1977-а, едва ли са предполагали, че три десетилетия по-късно ще наемат петстотин души за работата, с която в началото са се справяли седмина. Тази година започна добре за пилотите на Уилямс Марк Уебър и Ник Хайдфелд (три класирания на почетната стълбичка в първите шест състезания), но после формата им падна и те взеха точки само в един от следващите седем старта. В дългата си история тимът Уилямс има 16 шампионски титли във Формула 1. Девет от тях са при конструкторите, спечелени с двигателите на Косуърт, Хонда и Рено. Останалите седем титли са при пилотите, завоювани от Алън Джоунс, Кеке Розберг (чийто син Нико днес е тестпилот в тима), Нелсон Пикет, Найджъл Менсъл, Ален Прост, Деймън Хил и Жак Вилньов. Уилямс Ф1 Тийм е два пъти носител на британската Кралска награда за експортни постижения. Самият Франк Уилямс е издигнат в рицарско звание през 1999-а за заслугите си към моторния спорт. Носител е и на Ордена на Почетния легион, най-високото държавно отличие на Франция.

Facebook logo
Бъдете с нас и във