Банкеръ Weekly

Съдби

КОНТРАСТНОТО СЪЖИТЕЛСТВО НА ВЕРА НЕДКОВА И СТОЯН ВЕНЕВ

Докато Съюзът на художниците и частната галерия Ракурси струпаха на има-няма триста метра от улица Шипка 6 голям брой произведения на Стоян Венев, някои от които се излагат за първи път пред публика, директорът на НХГ Борис Данаилов откри музея на Вера Недкова. Тези две събития се успоредяват по интересен начин - Вера Недкова е аристократът на българското изобразително изкуство, а Стоян Венев е известен като пролетарчето.Вера Недкова почина преди десет години и не остави наследници. Нейното единствено желание бе ателието й на улица 11 август да се превърне в галерия, в която да се съберат картините й. Ставало е дума - и във БАНКЕРЪ, за опасността, потвърждавана многократно през годините, наследството на голямата ни художничка бъде разпиляно, обрано и дори нелегално разпродадено. Примерите са много и сред тях, уви, е и този с дарението на Вера Недкова. Най-уязвим се оказа архивът на семейството й, семейство на потомствени дипломати, в който по немски педантично се пазеха редки документи. Попиляни бяха и фамилните бижута-антики, някои от които с много висока художествена и пазарна стойност. Но поне останаха повечето от картините на голямата майсторка, посмъртно подредени от НХГ през 2001 година. По това време се захваща и колегиалната инициатива за ремонтиране на ателието и превръщането му в галерия според последната воля на Вера Недкова. Тогава редица художници дариха свои картини, Васил Божков ги купи всичките и предостави средствата. С осигурената сума се извърши реставрацията на дома-музей на художничката и... галерията с картините на Вера Недкова вече е част от културния пейзаж на София.... А с картините на Стоян Венев, подредени на улица Шипка 6, се отбелязва 100-годишнината от рождението му. Събрани са от цялата страна - НХГ, Кюстендил, Ямбол, Бургас, Казанлък, Смолян и други галерии - и имат претенцията да представляват най-доброто от творчеството му. Този колоритен български живописец и карикатурист не е сред любимците на полулегалния ни артпазар. С най-голямо търсене се ползват картините, рисувани между двете световни войни, когато в творчеството му се появяват градските теми, макар и натоварени с публицистичен пролетарски патос. Те варират около средния ценови пояс с тенденция към понижаване, което прави изобилното му творчество достъпно за почти всеки джоб. На галерия Ракурси обаче неговата дъщеря Лена Венева е предоставила 50 рисунки на художника, които са непознати на широката публика и представляват по-голям интерес за изследователите, доколкото доста мизерното ни в момента изкуствознание изобщо се интересува от Стоян Венев.

Facebook logo
Бъдете с нас и във