Банкеръ Weekly

Съдби

КОНКУРСЪТ ЗА МЛАДИ ОПЕРНИ ПЕВЦИ - ОПИТ ЗА ВЪЗРАЖДАНЕ

Завърши деловата си работа 13-ият пореден конкурс за млади оперни певци. Той вече е отместен в неправителствения сектор и носи името на големия бас Борис Христов. Финансирането му идва по различни, в това число и държавни, канали, за да обезпечи сумите за наградния фонд (5 хил. щ. долара за Гран при) и разходите по провеждането. В този смисъл конкурсът е на равна нога с множеството подобни състезания в света, но е със значително по-скромни финансови възможности.Някога, в началото на 60-те години, бе много по-различно. Авторитетът на изявата бе огромен, а романтичните времена на оперното изкуство все още не носеха този комерсиален привкус, който властва днес. Самата награда от нашия конкурс бе знак за високо качество, а лауреатството откриваше възможности за голяма международна кариера. Именно от него пазаруваха импресариите, мениджърите, интендантите на оперните театри от първия пръстен. Докато се нароиха десетки и дори стотици подобни състезания с по-привлекателен награден фонд.Междувременно гласността и перестройката на Горбачов, трудолюбието на азиатците и перфекционизмът на американците доведоха в театрите нови гласове. И създадоха нови критерии, в които актьорската дълбочина и гласовото нюансиране на ролите отстъпи място на показната бляскавост и певческа мощ. Предимството на нашите артисти започна да се стопява под натиска на новите тенденции и безпардонния дъмпинг, наложен от руснаци, азиатци и американци. Ролята на българския конкурс за млади оперни певци позагуби доста от своя царствен ореол и отстъпи от пиедестала си на световен певчески законодател. Последваха демократичният срив и отказът на държавата ни да се грижи за опазване и развитие на постигнатия авторитет. В такава атмосфера се роди фондацията Борис Христов, която има нелеката задача, водена от композитора и диригента Пламен Джуров, да опази и развие отново високия авторитет на конкурса. Само високи критерии, авторитетно жури и експертно присъствие обаче не са достатъчни. За конкурентоспособността му са необходими и повече пари. Фирмата Якоб Сушард преди няколко години спаси положението, но вече е необходима и по-солидна държавна намеса. Проблемът е че и това правителство, министрите от което започнаха да се появяват често в оперните и концертни зали, а не на площадните изпълнения на Васко Кръпката, не направи нищо по въпроса.

Facebook logo
Бъдете с нас и във