Банкеръ Weekly

Съдби

КОЛКОТО ПОВЕЧЕ ХАРЧИШ, ТОЛКОВА ПОВЕЧЕ ЗАБОГАТЯВАШ

Коя от вас е Джоан?, прогърмява мъжки глас от вътрешността на бутика за кожени дрехи. Аз, аз съм Джоан Лейси, отвръща една от жените в салона след кратка пауза. След което разпалено моли да разгледа кожените облекла, които предлага магазинът и които се побират в рамките на определения й бюджет от 100 000 долара. Джоан работи като лична шопинг-асистентка, прилича на Шер и този път е облечена в тесни джинси, скъпо яке Армани и блуза с леопардови шарки. Оглежда стоката на продавача през сини слънчеви очила и след като набързо отхвърля няколко варианта, проверява дали има кожи от чинчила, внимателно разглежда тъмнозелено яке за 45 000 долара и се спира на кафяво болеро с цветна подплата за 25 хиляди. Обещава да мине за него по-късно и се изстрелва към чакащия я пред магазина Мерцедес, за да се отправи към следващата си цел.Докато координира спирките от маршрута си по мобилния си телефон и търси адресите на следващите магазини из купчина хартиени листчета, Джоан раздава инструкции на шофьора си Ектор Родригес, който е с нея от три години. Той се грижи за това да не стъпя в някоя решетка с високите си токчета - смее се Джоан. - Ако нямах шофьор, на този етап от живота си нямаше да върша тази работа.Джоан Лейси е доказателство, че човек може да прави печеливш бизнес дори като продава вкуса и времето си на клиенти, които са прекалено заети или нетърпеливи, за да пазаруват сами или намират услугите на един-единствен магазин за твърде ограничаващи. Лейси е представител на малка групичка независими шопинг-консултанти, които са открили ключа към успеха в това да харчат парите на някой друг, когото са успели да убедят, че тяхната намеса допринася за повече стил на подаръците, които той прави, или на дрехите, с които се облича. Между трийсет и петимата й клиенти има представители на хайлайфа и служители на компании от банковата до филмовата индустрия, а услугите й варират от избиране на сладкиши до аранжиране на бизнес подаръци на стойност десетки хиляди долара.На следващата спирка - бижутерийния магазин Кауфман де Суис (Kaufmann de Suisse) на Мадисън авеню, вниманието на Джоан е привлечено от перлена огърлица с цена 400 000 долара. С идеята, че съпругата на клиента й не притежава перли, тя се обръща към продавача с молба да види нещо подобно, но в рамките на 100 000 долара. Клиентът й в този случай е директор на хеджингов фонд в Чикаго, който е изпратил Лейси да търси коледни подаръци за съпругата му. В зависимост от нещата, които видя, може да се опитам да взема по нещо и от двата магазина, обяснява тя. Когато собственикът й донася огърлица в бароков стил за 66 хиляди, тя проверява перлите, запазва я и моли продавача да опише големината им. Ще говоря с клиента си днес и ще ви се обадя следобед, казва тя, преди да се качи обратно в колата.В последния магазин от маршрута си Джоан се среща лично с директорката. Целта й е да избере подарък за осемнайстия рожден ден на дъщерята на друг свой клиент. Спира се на гривна, която сама ще опакова.Биографията на Джоан Лейси напълно съответства на сегашната й професия на наемник в света на модата. Родом от Охайо, тя се премества в Ню Йорк през 1971 година. Едно от първите й работни места е веригата магазини Блумингдейлс (Bloomingdale's). По онова време Блумингдейлс беше в разцвета си - разказва Джоан. - Хората ходеха там всяка седмица, за да погледат витрините. След това тя работи като рекламист, моден редактор и стилист на видеоклипове и филми на свободна практика. В този период започва да се занимава и с пазаруване за нуждите на други хора. Клиентите й просто започнали да я молят да свърши по нещо за тях.Макар че е персонален асистент в пазаруването от няколко години, фирмата й Питайте Джоан за всичко стилно (Ask Joan for All Things Stylish) съществува отскоро. Персоналното пазаруване си е персонално - това е много важно за мен - казва Джоан. - Затова аз не работя с асистенти. Този принцип според нея е най-важния в работата й. Аз проучвам клиентите си, откривам кои са, с какво се занимават, какво колекционират. Ако някой събира бижута от определена епоха например, аз мога да му намеря нещо. Аз не съм просто пратеник, който излиза и донася купчина дрехи, обяснява тя.Персоналният подход се оказва доходоносна идея. Засега Джоан Лейси прибира по 200 долара на час, но скоро тарифата й може да скочи и по-нагоре. Докато повечето покупки отиват по сметката на кредитната карта на клиента й заради данъците, самата Лейси си служи с черна карта Америкън експрес. Харесвам я, защото няма лимит, усмихва се тя. Общите годишни разходи на клиентите й за подаръци обикновено се доближават до най-високите шестцифрени суми. Но Джоан признава, че има години, в които нито един неин клиент не пожелава да похарчи толкова много пари. Не всички съпрузи - без значение колко са богати - са склонни да пръскат такива суми, обяснява тя.

Facebook logo
Бъдете с нас и във