Банкеръ Weekly

Съдби

КОЛКО ВСЪЩНОСТ СТРУВА ЛИВЪРПУЛ

За пръв път в ерата Божков ЦСКА може да излезе на печалба от ЕвропаПетнайсет години след началото на прехода българският запалянко все още възприема футбола като нещо, което трябва да му се поднесе наготово, изцяло съобразено с неговите желания и за предпочитане - напълно безплатно. Поне така излиза от учудващо единната реакция срещу цените на билетите за мача с Ливърпул, които ръководството на ЦСКА обяви преди седмица. Тези цени (от 10 до 40 лева според сектора) за секунди стопиха всеобщата еуфория от идването на европейския първенец в София и доведоха до масови протести, обвинения в рекет и откровени заплахи. Но колкото и да недоволстват запалянковците, шефовете на червения клуб си имат съвсем основателна причина да проявят твърдост - за пръв път от доста години те имат шанс да припечелят нещо от основния си предмет на дейност. И не смятат да го изпускат. Когато преди две години Левски изтегли Ливърпул за съперник в турнира за Купата на УЕФА, финансовият директор на сините Константин Баждеков нарече жребия шестица от тотото. Макар че двубоите срещу британския колос завършиха с две поражения и Левски така и не успя да продаде свои футболисти на Острова, думите на Баждеков се оправдаха напълно. Само от телевизионните права, рекламите и продадените билети клубът реализира близо милион и половина лева печалба - над една пета от годишния му бюджет. Мнозина биха предположили, че сега, когато става дума за далеч по-престижната Шампионска лига, а Ливърпул освен това е настоящият първенец на континента, облагите за ЦСКА ще са дори по-големи. Всъщност на практика ще се получи точно обратното, както потвърждава изпълнителният директор на червените Лазар Василев. Обяснението е съвсем просто - докато сините сами държаха телевизионните си права по онова време, тези на ЦСКА са отдавна продадени на агенцията Спортфайв. В контракта ни са предвидени различни компенсации в зависимост от противника и етапа на надпреварата - обясни Василев за БАНКЕРЪ. - Ако Левски е получил повече пари, това е, защото срещна Ливърпул в доста по-напреднал кръг. Впрочем в обвързването на ЦСКА със Спортфайв няма нищо учудващо. Подобен контракт вече има и Левски, както и всеки що-годе приличен клуб в Европа (без да броим гигантите от ранга на Байерн или Ювентус). Използването на подобни посредници е във вреда на клуба, когато съперникът му е някой популярен английски или германски отбор, но пък е много полезно във всички останали случаи. Само по този начин ЦСКА би могъл да си гарантира някакви приходи от мачове като тези с Торпедо, Стяуа и пр. Спортфайв (Sportfive group) бе създадена през 2001 година след сливането на три по-малки агенции за футболен маркетинг - УФА Спорт (собственост на германската RTL), Спорт плюс (собственост на френския Канал плюс) и Жан Клод Дармон Груп. Четири години по-късно компанията, вече с над триста служители и множество клонове, силно се доближава до позицията на монополист на европейския футболен пазар - пазар, който се оценява на 10 милиарда евро годишно. Договори с нея имат 250 клуба и над 30 национални федерации. След клиентите й са някои от най-големите телевизии в света - като френската TF1, английските BBC и BSKYB, италианската RAI, германските ARD и ZDF, американската ESPN.Основен акционер в Спортфайв е американският фонд Адвент Интернешънъл, добре познат у нас, откакто дъщерната му компания Вива Венчърс приватизира БТК. Дялове в компанията притежават още германската телекомуникационна група RTL и инвестиционната банка Голдман Сакс. От ЦСКА категорично отказват да разкрият колко точно ще получи клубът за правата за двубоя с Ливърпул. Според източник на БАНКЕРЪ обаче сумата е от порядъка на 100-150 хиляди евро. Ако от тях се приспаднат разходите по организацията на мача в София (включително охрана и наем за стадион Васил Левски) и пътните разноски за реванша в Англия, в касата на българския първенец ще остане твърде скромна сума. Оттам и рекордно скъпите билети. Простата сметка показва, че ако ЦСКА успее да продаде 90 процента от капацитета на националния стадион, ще прибере малко над един милион лева само от билети. Това вече напълно би покрило похарчените пари за лятна селекция. Като се има предвид, че дори при очакваното отпадане срещу Ливърпул отборът ще има втори шанс за Купата на УЕФА (плюс 150 000 шв. франка компенсация от евроцентралата), излиза, че ЦСКА за пръв път в ерата Божков може да приключи на печалба европейската си кампания. Колкото до възраженията, че уменията на отбора далеч не си заслужават 40-те лева, те не са съвсем актуални. Просто тази цена не е за ЦСКА. Играта на ЦСКА може да се гледа всеки уикенд срещу два-три лева. Цената е за Ливърпул.

Facebook logo
Бъдете с нас и във