Банкеръ Weekly

Съдби

КЕФЪТ ДА КАРАШ КОЛА, ВОЗИЛА ТОДОР ЖИВКОВ

През октомври националният автомобилен клуб Ретро ще отпразнува петнадесетгодишния си юбилей. Макар и с малко, сдружението на колекционерите на стари коли в страната е по-възрастно от българската демокрация. Всъщност тези, които се захласнахме по т.нар олдтаймери, се знаехме и се търсехме много преди да създадем клуба - разказва председателят му Владимир Топалов. - На учредителното събрание през февруари 1989 г. се явиха 51 човека, което за ония времена беше съвсем нелоша членска маса.В момента в автомобилния ретроклуб членуват над 270 души и около 400 автомобила. Опитваме се да се придържаме към правилата, които се спазват в Европа - продължава той. - За да се запише в нашия клуб, човек дори не трябва задължително да притежава ретрокола. Достатъчно е да познава и да е съгласен с нашия устав. За олдтаймер се смята машина, която е на не по-малко от 25 години. На тази възраст експонатът е в т.нар. клас джуниър. Има значение и дали колата е спортна, състезателна и т.н., критериите са десетки. На особена почит е категорията екзотик, в която влизат коли, произведени в малък тираж. През цялата следваща година притежателите на стари автомобили в България ще правят паради, походи и демонстрации. Както всяка година, кулминацията ще е през май - в неделята след Спасовден, който за автомобилистите е това, което е 9 септември за комунистите - смее се Топалов. - По традиция се събираме пред църквата Александър Невски в София, показваме любимците си, правим демонстрации по майсторско управление и обикаляме града, за да ни се радват хората.Според шефа на националния автоклуб философията на организираните колекционери в България е старите коли да се съхраняват и показват във възможно най-автентичен вид. Не искам да кажа, че сме против т.нар. автолифтинг, при който старите коли се преобразяват, усилват се с огромни двигатели и се украсяват по всевъзможни начини- подчертава - подчертава той. - Такива клубове са на мода, най-вече в САЩ. Нашият принцип е, че олдтаймерът трябва да е максимално близо до вида, в който е излязъл от завода. Не приемаме за членове хора с разни реплики или модификации.Колекционерът смята, че в България има достатъчно стари коли, които си заслужават да бъдат видени. Според него критериите за оценка на лимузината са колко стара е тя и каква история има зад гърба й. Аз самият съм почитател на руските Чайка, и то от вида Газ 13- пояснява Топалов. - Имам три такива. В документите на едната Тодор Живков три пъти собственоръчно се е подписал, че я е ползвал. Това я прави машина с история. Освен чайките притежавам още Форд Кустомс, произведен през 1950 г., и един Фиат 508 кабрио. Любопитното при форда е, че е купен от България, понеже представителството на фирмата в България е затворено през 1952 година.В момента Топалов се опитва да се спазари за един стар Кадилак Флитууд, возил първият космонавт Юрий Гагарин при посещението му в България. Колата гние в едно от хранилищата на Националния политехнически музей - разказва той.- Няколко пъти съм предлагал да я разменя за някоя моя кола, за да я ремонтирам и съхраня. Но нали знаете с каква скорост тече чиновническото мислене.Според шефа на ретроклуба сред членовете му има няколко човека с изключителни колекции. На първо място споменава името на Антон Костадинов от Перник, който се славел в средите на колекционерите като изключителен почитател на марката Мерцедес. Има седем или осем мерцедеса - пояснява Топалов. - За него може да се каже, че има стил в колекционирането. Купува само купета и кабриолети. Пазарува от САЩ и избира изключително редки модели. Сега очаква един, известен като Аденауер, и наречен така, защото бил любимият модел на германския канцлер. Тази кола се очертава като перлата на клуба по време на тържествата по случай 15-годишнината му. Топалов отбелязва и колекцията на софиянеца Георги Христов, който притежавал членска карта номер едно сред собствениците и феновете на Порше в страната. Той също пазарува в Америка - пояснява той. - Има две уникални ретро Порше - Тарга и Карера. Освен колите и дрехите, и аксесоарите на Жоро са от Порше дизайн.Топалов е поклонник на Хенри Форд. Той е човекът, направил от производството на автомобили индустрия. Преди него колите са се правили за специални хора - лекари, адвокати. Той пръв ги качва на конвейер. Затова и днес в САЩ човек може да отиде и да си купи абсолютно нов, неупотребяван Форд - модел Т, произведен през 20-те години. В България такива фордове, известни още като Желязната Лизи (защото е първата кола изцяло от желязо), има четири. Единият е собственост на човек на име Маргарит Карабуров, вторият е на Политехническия музей, третият принадлежи на Форд Мото - Пфое, а четвъртият е лична собственост на президента на компанията - Карл Хайнц-Пфое. Верността към клуба не пречи на Топалов да смята, че част от членовете на Ретро не разбират смисъла на колекционерството. Според него един председател на регионален клуб със силата на страстта си всъщност нарушава идеите и принципите му. Става дума за човек, който има около сто стари коли, бройката е точна - твърди Топалов. - Няма да ви кажа как се казва, но на него много пъти съм казвал какво мисля по въпроса как в днешно време се поддържат толкова машини, как се намира площ, на която да се изложат. Този човек не е колекционер, а вехтошар. Според мен в неговия случай можем да говорим за изкривяване, до което колекционерската страст може да доведе, за чертата на характера, наречена грандомания. Още много хора в страната крият в гаражи и под стрехи на вили по повече от петдесет стари автомобила, смята Топалов. Нашата, колекционерската лудост е всеки да си мисли, че къта най-голямото автомобилно съкровище - усмихва се той. - Попитайте първия колекционер, който срещнете, и вижте дали той няма да ви признае колко безценен експонат притежава. Истината е, че стара кола може да се купи и за по-малко от хиляда лева, ако се окажеш на точното място в точното време. Познавам хора, които са продавали любимите си играчки, за да си платят сметките за парно и да не им конфискуват покъщнината. Малцина се онези, които за нищо на света не биха се разделили с нито един екземпляр от колекцията си. Може би хората от Перник и София, за които говорих преди малко, са двама от тези хора. Те не биха продали кола, дори и да им предложат десетки хиляди евро. Самият Топалов се прехранва от търговия с коли втора употреба. Казва, че имал ограничен лиценз за търговия с транспортна техника на немската армия. Нямам право да продавам гъсенична и бойна техника - пояснява той. - Но мога да внасям леки, товарни коли и автобуси, макар с автобуси да работя рядко. Мисля, че съм един от сериозните вносители на коли втора употреба и съм сред първите, заели се с този бизнес. Голямата ми любов обаче са ретро експонатите.Твърди, че ако човек разгледа устройството на една стара кола, ще разбере, че днес хората карат, кажи-речи, едни и същи машини, независимо от името, което носят. Ако свалите купето и речете да разпознаете марката само по двигателя, то това как е сглобен и по няколко други решения в изпълнението на колата спокойно можете да объркате BMW с Фолксваген. - При старите автомобили е друго, там всеки производител е решавал нещата по уникален начин. Затова смятам, че ценните автомобили са се правели преди 120 години, в зората на автомобилостроенето. Затова и сърцето ми принадлежи на тях.

Четете още

Банкеръ Daily

КОЙ дърпа Бойко Борисов за шлифера?

Или защо премиерът пак изпусна нервите си. Още »
Банкеръ Daily

Каролев: Борисов е феномен

Според финансиста докато Борисов е в добро здраве, ГЕРБ ще е на власт. Още »
Банкеръ Daily

Шок и ужас в ГЕРБ, Борисов и Цветанов се скриха

Вицепремиерът Томислав Дончев не изключи евентуална оставка. Още »
Facebook logo
Бъдете с нас и във