Банкеръ Weekly

Съдби

КАШМИРЕНИЯТ ХУМАНИСТ

Преуспяващият бизнесмен и примерен глава на семейство Брунело Кучинели винаги е мечтал да бъде революционер и далеч не си е представял, че един ден ще изработва пуловери. Поне самият той твърди така. Кучинели казва също, че никога не е учил икономика. Независимо от това бизнес моделът на Кучинели се изучава в миланския икономически университет Бокони, чийто обсипан с награди и отличия създател е наричан двигателя на съвременния италиански ренесанс. Компанията Брунело Кучинели (Brunello Cucinelli) е сред трите най-големи производителки на дрехи от висококачествен кашмир. Тя разполага с 1200 търговски обекта в света, които й осигуряват продажби за над 60 млн. евро годишно. Половин милион мъже и жени всяка година си купуват кашмирен пуловер от нея.След като станал изпечен капиталист, Кучинели по странен начин успял да запази революционните си фантазии. Нещо повече, той се научил елегантно да съчетава двете занимания - да изсмуква прибавена стойност от пролетариата и да извършва безкръвни преврати. Кучинели има най-малко два такива зад гърба си. Първия извършил в света на световната мода, като променил представите, че кашмирът е скъп, но скучен материал. А втория - в родното място на жена си Федерика, превръщайки с нищо незабележимото италианско градче Соломео в утопична република на щастливи работници.На практика всичките 320 жители на мъничкия Соломео работят за Кучинели. Те, както и семействата им, са неговото паство. Заплатите им са най-високите в Италия, а ястията във фабричната столова, която повече напомня ресторант - най-вкусните. Там не съществуват жестоки графици, профсъюзи, йерархия... С една дума - образцова илюстрация на популярната тема за социалната отговорност на бизнеса. Впрочем, самият Кучинели предпочита да говори за философията на новия хуманизъм и да цитира Франциск Азиски, император Адриан, както и Достоевски за това, че красотата ще спаси света. Съдейки по всичко, италианецът е възприел тази мисъл буквално. Кучинели се отказал от скучните бледи цветове, които традиционно украсяват вълната, и придал на изделията от кашмир модерни цветове и форми.В това се състояла и неговата революция в модата. Вместо черно, кафяво и сиво Кучинели започнал да произвежда пуловери в оранжево, зелено и нежносиньо. Под негово влияние пазарът - отначало европейският, а после и и американският, постепенно признал на кашмира правото на ярки разцветки и модерни линии. За кашмира се заговорило като за актуален материал и днес всяка уважаваща себе си модна къща се смята длъжна всяка година да пуска своя кашмирена линия. А що се отнася до спасяването на света, първите осем милиона долара, които спечелил от кашмирените пуловери, Кучинели похарчил, за да измъкне малкото градче Соломео от бедността и развалините. Вероятно няма никакво значение каква точно философия лежи в основата на утопията Брунело Кучинели - важното е, че светът постепенно свиква с добрите пуловери, направени от щастливи хора. Когато питат дали Соломео не е изграден по описанието на Кампанела за Града на слънцето, Кучинели отговаря: Винаги съм бил стихиен социалист и утопист. Във фабриката, където работеше баща ми, се отнасяха много лошо с работниците. Запомнил съм това и оттогава съм яростен противник на икономическите системи, унижаващи човека. Убеден съм, че едно предприятие трябва да е капиталистическо. Но и напълно вярвам, че човек може да бъде капиталист и идеалист едновременно, като се занимава с бизнес и уважава хората. Никога не бих си купил вещ, ако знам, че тя е изработена от ръце, които са страдали.В Италия изделията от кашмир винаги са стрували скъпо и са се носели само при специални случаи. Но те били скучни и с бледи цветове. Кучинели се вдъхновил от цветовете на Лучано Бенетон. Неговата компания произвеждала великолепни разноцветни пуловери от шотландска вълна, което подтикнало Брунело да направи същото с дрехите от кашмир. Така се появили прасковеният, синият и зеленият цвят, заменили традиционните унили багри. Оцветеният кашмир се превърнал в истинско откритие не само за Кучинели и пуловерите му започнали да печелят овации по модните подиуми.Днес много модни марки изнасят предприятията си в Азия, защо това е икономически по-изгодно. Точно обратното прави дизайнерът Кучинели, който е съсредоточил цялото се производство в Италия, независимо че там работната сила струва скъпо. Запитан за причината, Кучинели казва: Иска ми се бизнесът ми да си остане семеен. А и предпочитам да управлявам всичко лично - обичам да си пъхам носа навсякъде. Аз дори не мия ръцете си със сапун, за да запазя чувствителността им, така че си стоя под душа с ръкавици. Не се крия от цивилизацията. Просто ми харесва да живея в това мъничко градче и да работя в семейна атмосфера. Единственото, което ме безпокои е, че в Италия желаещите да се занимават с ръчен труд стават все по-малко. Все пак се надявам, че няма да се наложи да местя фабриката си в Китай. Още през 90-те години Джани Версаче бил впечатлен от работите на Кучинели и му предложил да произвежда за него дрехи с марката Версаче. Колкото и да е чудно, кашмиреният хуманист веднага му отказал: Уважавам много семейство Версаче, но бих искал да оставя на дъщерите си марката Брунело Кучинели. За мен това е много по-важно, отколкото няколко милиона отгоре. Само така мога да изразя собственото се разбиране за живота, защото аз не продавам просто пуловери, а начин на обличане и на живот.

Facebook logo
Бъдете с нас и във