Банкеръ Weekly

Съдби

КАРНАВАЛИТЕ НА МИКИ АРИСЪН

Когато през 1979 г. 30-годишният незавършил колежанин Мики Арисън става президент на Карнивал Круиз Лайнс (Carnival Cruise Lines), той и неговият екип сякаш са част от рекламата на забавната атмосфера, която предлагат корабите му за развлечение. В съботните вечери около 100 души персонал - от директора по продажбите до човека, отговарящ за борбата с вредителите, се събират на шумни веселби в неговия просторен (близо 300 кв. м) апартамент. Вдигахме диви купони и си прекарвахме наистина добре, спомня си Арисън, изтегнат в разкошен кожен стол в офиса си в Маями. Три копчета от безупречната му синя риза са разкопчани и разкриват бронзовия загар на гърдите му. Светът е по-сложен сега. Има много повече неща, които създават тревоги.Това със сигурност е така. Тревогите на Арисън в днешно време са много по-големи от обичайните при управлението на един корпоративен гигант. Препъващата се икономика и страховете от тероризма и епидемията от ТОРС нанасят тежки удари на туристическия бизнес. Но засега корпорацията Карнивал и други круизни линии са успели да останат печеливши отчасти защото всички те са регистрирани извън САЩ (в случая с Карнивал - в Панама), което им позволява да избегнат действащите в Щатите закони за корпоративните данъци и работната сила. Но тъй като пътуващите вече не са склонни да си купуват предварително билети за круизи, линиите са принудени да намалят драстично тарифите си - до 50% от равнищата преди 11 септември. Средната цена на един воаяж сега е същата като през 1999 г. и според предвижданията на анализаторите няма да се увеличи до 2005 година. За да запази цените на билетите поносими за клиентите, Арисън налага строг контрол на разходите. Карнивал икономисва, като стандартизира и най-малките детайли - до покривките на леглата и бар-столчетата. Упоритостта е фамилна черта на семейство Арисън. Основана през 1972 г. от бащата на Мики - израелския емигрант Тед, Карнивал Круиз Лайнс прохожда трудно, но бързо се разраства и през 1987 г. акциите й вече са пуснати за публична продажба на борсата. През 1989-а - годината преди Тед да се откаже от поста си на главен изпълнителен директор и да посочи сина си за свой заместник, Карнивал закупува четири кораба на Холанд Америка (Holland America) и дъщерната й луксозна линия Уиндстар (Windstar). През 1992 г. Мики Арисън купува и дял от Сийборн (Seabourn) - три суперлуксозни яхти, които побират само по няколкостотин пасажери. През 1997 г. навлиза в Европа, като придобива италианската линия Коста Кроичере (Costa Croicere). През следващите две години Арисън изкупува останалата част от Сийборн и Кунард (Cunard) - доминиращата линия във Великобритания. През април 2003 г., след ожесточена 18-месечна битка Арисън придобива контрола над английската ПО Принсес (PO Princess) - третата по големина в света круизна компания, с приходи от 2.5 млрд. щ. долара за 2002 година. Това е негова лична победа, за която го амбицира обстоятелството, че през 2001-ва ПО неочаквано договаря сливането си с Роял Карибиън. Така би се създала най-голямата фирма за круизи в света. Решен да не го допусне, Арисън заедно с екипа си ухажва месеци наред акционерите на ПО и ги убеждава да отложат гласуването за сливането. После излиза с по-добра оферта и създава корпорация, листвана както на фондовата борса във Великобритания, така и в САЩ. Собствеността е поделена между Карнивал (74%) и ПО (26 процента). Новата корпорация има 13 круизни линии и 65 кораба. Разрастването помага на 53-годишния главен изпълнителен директор на корпорацията Карнивал да натрупа лично състояние от над 5 млрд. щ. долара. Ако сте любопитни как изглеждат корабите, които са направили Мики Арисън богат, представете си шумната, весела атмосфера на Лас Вегас, но пренесена на борда на 88 500-тонен, 14-етажен плаващ съд, с дължина колкото три футболни игрища и побиращ 2124 пътници. Такъв е Карнивал Леджънд. Пасажерите се качват от Форт Лаундъдейл, Флорида (наричана Венеция на Америка), и вниманието им веднага бива привлечено от стъклените асансьори в 8-етажното колосално преддверие. Бар Медуза е обзаведен с артистично изковани метални столове, извити като змия, а в пищния театър е инсталирана звукова и осветителна система, която струва 3 млн. щ. долара. Разбира се, представата на хората за забавление е различна, но това, което предлага Мики Арисън, се харесва на достатъчно много и различни хора. Пътешествие с Карнивал Леджънд, който прави редовни 8-дневни курсове в Карибския басейн, струва 75 щ. долара на ден на човек. Но веднъж качили се на борда, пътниците се изправят пред многобройни изкушения и възможности да харчат пари. Леджънд предлага всички възможни екстри, които можете да си представите - от масажи (срещу 100 щ. долара на час) до уроци по голф (с цени, започващи от 80 щ. долара) и хранене в суперклуб само срещу предварителна резервация, която струва 25 щ. долара допълнително към обяда или вечерята. Миналата година групата имаше приходи от 4.4 млрд. щ. долара и рекорден за индустрията - 23% нетен марж на печалбата (съотношението между чистата печалба и брутните приходи). Корпорацията Карнивал е инвестирала около 6 млрд. щ. долара в строителството на нови 13 кораба. Много от тях са модели със суперразмери, с капацитет до 3000 пасажера. Общият брой на леглата в новата компания ще се увеличи със 17.6% тази година и с още 16% през 2004 година. Арисън прави всичко възможно, за да успокои евентуалните страхове на клиентите. Той вече е отклонил маршрутите на своите съдове от потенциалните тревожни точки, елиминирайки трансатлантическите и източносредиземноморските круизи. Насочил ги е към Западното Средиземноморие и Северно море. За да намали зависимостта на пътниците от авиокомпаниите, които обикновено се възприемат като обекти на терористични атаки, последните четири години Арисън е увеличил от 10 на 18 броя на пристанищата в САЩ, от които отплават корабите на Карнивал, и възнамерява да прибави още две тази година.Арисън посочва няколко причини за оптимистичните си очаквания, че компанията му ще има надмощие над конкурентите си. Въпреки че печалбата на Карнивал за първото тримесечие на 2003 г. е намаляла с 2% в сравнение със същия период на миналата година, тя е все пак със 7.4% по-висока от тази на Роял Карибиън. Силният ни баланс, който показва активи от 12.5 млрд. щ. долара и само 3 млрд. щ. долара дългосрочни дългове, ни дава възможност да намаляваме цените, докато достигнат равнище, при което стойността на круиза надделява над страха, обяснява Арисън. Цената в момента е шокиращо ниска. Седемдневен круиз на борда на Карнивал Виктъри в Карибския басейн в каюта с изглед към океана се продава за 1500 щ. долара на човек. Миналата година същото удоволствие е струвало 2100 щ. долара.

Facebook logo
Бъдете с нас и във