Банкеръ Weekly

Съдби

КАРЛОС СЛИМ - НЕКОРОНОВАНИЯТ КРАЛ НА МЕКСИКО

При появата на 63-годишния мъж, облечен в бежов памучен костюм и обут с кафяви мокасини, тълпата, препълнила балната зала на хотел Билтмор в Маями, изведнъж се оживява. След секунди той е наобиколен от възпитаници на престижния американски университет Уортън, любопитни да разберат нещо повече за латиноамериканската икономика. Има и много хора, дошли просто да стиснат ръката на най-богатия човек в Латинска Америка - мексиканеца Карлос Слим, оглавяващ империя от телекомуникационни, тютюневи, банкови и търговски компании с пазарна стойност 40 млрд. щ. долара.Капиталът, който Слим и неговите най-близки роднини притежават, се оценява на 12 млрд. щ. долара. А от началото на 2003 г. мексиканецът, наричан в родината си цар Мидас, амбициозният спекулант и великият капиталист, е прибавил най-малко още 1.6 милиарда към семейното богатство благодарение на 65-процентния си дял от акциите на мексиканската Америка Мобил (America Movil SA) - най-голямата латиноамериканска компания за безжични телекомуникационни услуги. Съветник на няколко мексикански президенти и личен приятел на световни знаменитости като футболната легенда Пеле, бившия кмет на Ню Йорк Рудолф Джулиани и Нобеловия лауреат Габриел Гарсия Маркес, Слим натрупва богатството си, завладявайки всеки пазар, на който стъпи. Неговата телефонна компания Телефонос де Мехико (Telefonos de Mexico SA), известна като Телмекс (Telmex), контролира 98% от стационарните телефонни линии в Мексико. А клонът й Телсел Селулар (Telcel Celular SA) държи 73% от пазара на безжични телекомуникационни услуги. Цигареният производител на Слим - Сигарос ла Табакалера Мехикана (Cigarros la Tabacalera Mexicana SA), също доминира в своя сектор. Като цяло компаниите на милиардера съставляват почти половината от общата пазарна стойност, търгувана на най-голямата мексиканска фондова борса Болса Мехикана де Валорес (Bolsa Mexicana de Valores). Дори извън бизнеса Карлос Слим винаги е на върха Негова е и най-голямата колекция от скулптури на Роден в Латинска Америка. Той владее Мексико - убеден е Деймиън Фрейзър, анализатор в Ю Би Ес Секюритис (UBS Securities LLC). - Според мен е постигнал всичко възможно на местната корпоративна сцена.Нито една икономическа сила в страната на ацтеките, с изключение на самото правителство, няма такова влияние като семейство Слим. Ако Мексико беше монархия, Слим щяха да са нашата кралска фамилия, категоричен е Хосе Мартинес - авторът на биографичната книга Карлос Слим, публикувана през 2002 година. За разлика обаче от много преуспели мъже на неговата възраст Слим няма аристократично потекло. В началото на ХХ в. родителите му емигрират в Мексико от Ливан, за да се спасят от преследванията срещу християнското население. Бащата - Хулиан Слим Хадад, пристигнал в мексиканското пристанище Тампико през 1902 г., когато бил на 14 години. През 1911 г., заедно с по-големия си брат Хосе, отворили универсален магазин в центъра на Мексико Сити и го нарекли Звездата на Ориента. Последвал периодът на Мексиканската революция, когато другият брат на Хулиан - Педро, станал съмишленик на бунтовническия лидер Емилиано Сапата.Докато повечето търговци предпочели да напуснат опустошената от сраженията страна, Хулиан Слим решил да разгърне бизнеса си. През 1914-а той откупил дела на брат си в магазина, а през следващите години се сдобил с още няколко парцела в централната част на столицата срещу значителни отстъпки от цената им. Идеята да действа със замах точно когато другите бият отбой, се превърнала в негов основен принцип, на който по-късно Хулиан успял да научи и сина си Карлос. Карлос Слим Хелу е роден на 28 януари 1940 г. в Мексико Сити. Първите уроци по семеен бизнес получил още осемгодишен, когато баща му започнал да го изпраща в магазините на конкуренцията, за да проучва техните продукти и цени. Когато през 1953 г. Хулиан починал, неговият тринайсетгодишен син вече знаел как да се справя с живота. При отпразнуването на 26-ия си рожден ден той притежавал над 5 млн. песос (450 000 щ. долара според курса на долара към 2003 г.) благодарение на това, че влагал спестяванията си в мексиканската фондова борса. През 1965 г. Карлос основал брокерската компания Инверсора Бурсатил (Inversora Bursatil SA) и станал собственик на фирмата за бутилиране на безалкохолни напитки Харитос дел Сур (Jarritos del Sur SA). Същевременно започнал да трупа акции от миньорското дружество Фероалеасионес де Тесиутлан (Ferroaleaciones de Teziutlan), но ги записвал на името на своя близък приятел Инасио Кобо. От свое име Карлос купил една-единствена акция, която му била достатъчна да присъства на годишните събрания. Начело на дружеството стоял магнатът Карлос Тройет, който същевременно бил и президент на телефонната компания Телмекс. Когато веднъж акционерите се събрали и Тройет направил предложение да се открие нова мина, Слим постъпил твърде необичайно за строгата мексиканска корпоративна култура - позволил си да изрази несъгласие с изложения план. Хората веднага започнали да се питат шепнешком: Кое е това момче?, разказва приятелят му Кобо. Тогава Слим изложил финансовите си аргументи без никакви писмени бележки. Беше запаметил всички цифри, разказва Кобо. Убеден, че момчето притежава само една акция, магнатът Тройет нямал нищо против идеята му да бъде подложена на гласуване. Инасио Кобо обаче използвал акциите на приятеля си и Слим се оказал победител. Карлос Тройет бил впечатлен от начина, по който младежът го изиграл, без да нарушава правилата, и двамата се сприятелили. До 1981-ва Слим навлязъл в търговията с недвижими имоти, строителството и хартиената промишленост. През следващите две години в Мексико настъпила банкова криза и акциите тръгнали надолу. Ситуацията тогава ми напомни за решението, което баща ми беше взел през 1914 година, обяснява по-късно Карлос. Той също се впуснал да търси изгодни сделки, докато другите се криели. Така купил 55% от тютюневата компания Сигарос ла Табакалера Мехикана, известна като Сигатам за които платил едва 279 млн. песос (през 1982 г. тази сума била равна на 9.9 млн. щ. долара). Купил я заедно с притежаваните от нея лицензи за производството на Марлборо, Бенсън енд Хеджис и други марки цигари, на Филип Морис. Когато през 1997 г. американският гигант увеличил дела си в мексиканската компания от 29 на 50%, Слим получил място в борда на директорите й, както и половината от акциите на Филип Морис де Мехико - подразделението на Филип Морис, което извършвало операциите му в централноамериканската държава.През 1989 г. Карлос Слим вече стоял начело и на Инбурса (Inbursa) - конгломерат от банка, брокерска къща и застрахователна компания, на Групо Карсо (Grupo Carso), в чиято структура влизали тютюневи и строителни компании, и на Групо Санборнс (Grupo Sanborns) - собственик на национална верига от аптеки и ресторанти. В този момент Слим бил готов за най-голямото си завоевание - националната телефонна мрежа Телмекс На всеки 100 жители в Мексико се падали по 6.6 телефонни линии, докато в САЩ и Канада тези цифри били съответно 45 и 57. Мексиканските потребители чакали по две години, докато се сдобият с телефон. Накрая президентът на страната Карлос Салинас и ръководството на Телмекс решили, че единственият начин да се спаси компанията е тя да бъде освободена от контрола на правителството чрез продажбата на целия й капитал. Ако се хвана с това, ще променя целия си живот, колебаел се Слим, но накрая все пак решил да участва в търга за Телмекс, макар и не сам. Мексиканското правителство поканило няколко чуждестранни телефонни фирми да се присъединят като миноритарни акционери, така че Телмекс да се възползва от техните капитали и опит. През декември 1990 г. консорциум от Групо Карсо, Франс Телеком и 35 мексикански инвеститори спечелили наддаването срещу 1.7 млрд. щ. долара. Чрез Групо Карсо Слим вложил 443 млн. щ. долара и бил избран за председател на борда на приватизираната компания. Напоследък Карлос Слим се опитва да покаже какво може и извън пределите на родината си. За целта инвестира в големи дялове от американски и бразилски фирми. Всъщност на корпоративната сцена в САЩ Слим не е нова фигура - той вече е член на директорските бордове на нюйоркския производител на потребителски стоки Алтриа Груп (Altria Group Inc.) и на базираната в Сан Антонио телекомуникационна компания Ес Би Си Къмюникейшънс (SBC Communications Inc.). Първият му опит да пробие на американска земя обаче се оказва една от малкото финансови несполуки в 38-годишната му бизнескариера. През 2000 г. мексиканецът купува Комп Ю Ес Ей (CompUSA) - компания за продажба на компютри с 227 магазина в 44 американски щата. Но скоро след това се озовава в съда по обвинение, че е стигнал с измама до сделката. Загубите на Слим от тази операция надхвърлят 500 млн. щ. долара. Колкото до Бразилия, в края на август 2003 г. неговата Америка Мобил плати 625 млн. щ. долара и стана собственик на втория по големина бразилски мобилен оператор Би Си Пи (BCP SA). Преди тази сделка Америка Мобил вече оперираше на пазарите в Аржентина, Колумбия и още три южноамерикански държави.Увлечението на Карлос Слим да инвестира там, където другите не смеят да стъпят, продължава както преди да му носи триумфални финансови резултати. Всъщност ние даже не сме започнали, шегува се мексиканецът и не отхвърля възможността бизнесът на Америка Мобил да се разгърне и в Европа. Въпросът е дали конквистадорът ще успее да задържи успеха и да умножи богатството си и на чужда земя?

Facebook logo
Бъдете с нас и във