Банкеръ Daily

Съдби

Кариерата на Индра Нуи

На 3 октомври 2018-а главният изпълнителен директор на PepsiCo Индра Нуи ще подаде оставка. Тя работи в корпорацията в продължение на 24 години, от които 14 е неин ръководител. До началото на 2019-а Нуи ще запази поста на председател на борда на директорите, за да осигури приемственост на стратегията си за развитие на Pepsi.

Индра Нуи е родена на 28 октомври 1955-а в Мадрас, Индия, в семейството на банков служител. От дете изучава английски език, играе крокет и участва в момичешка рокгрупа. След училище завършва колеж в Мадрас, а след това и Индийския институт по мениджмънт в Калкута - едно от малкото висши училища в страната, където може да се придобие магистърска диплома по бизнес администрация. Индра започва работа още като студентка, продавайки рекламна площ в един вестник. След това става продуктов мениджър в текстилната компания Mettur Beardsell. Продължава кариерата си в поделение на Johnson & Johnson в Мандрас, където първата й задача се оказва популяризирането на дамските превръзки Stayfree. "Това беше изключителен опит - спомня си Нуи. - Да рекламираш средства за лична  хигиена в Индия е все едно да рекламираш безалкохолна водка в Русия".

Веднъж Индра видяла реклама на Йейлската школа по мениджмънт в Америка и пожелала да отиде там. Оценките на приемните изпити й осигурили максимална стипендия. Родителите й също били съгласни да замине, но според индийските традиции това я лишавало от възможността за брак. Така или иначе, по-късно тя все пак успява да се омъжи за индиеца Раджа Нуи, който се отказва от работата си в HP заради нея.

Докато учи в чужбина, Индра установява, че връстниците й се явяват на интервютата за работа с официални делови дрехи. Започнала да работи нощем, за да спести пари за костюм с панталони. Но европейското облекло било необичайно за нея и тя избрала за 50 долара костюм от евтина материя с къси за ръста й панталони и жълти ботуши. Чувствала се некомфортно и се провалила на събеседването. Преподавателите в университета я посъветвали да не се опитва да бъде "европейска жена", а да бъде себе си, придържайки се към удобния за нея стил. На второто интервю момичето отишло с традиционно индийско облекло и получило стажантско място в компанията Boston Consulting Group. Така принципът "да бъде себе си" станал водещ в кариерата й. Нуи остава в BCG шест години, оглавявайки проектите, свързани с международната корпоративна стратегия на компанията. Работата била трудна и напрегната, но, както казва Индра "когато имаш много проблеми и много клиенти, израстваш бързо".

През 1986-а Motorola предложила на Нуи работа, а през 1990-а тя вече била директор по корпоративната стратегия и вицепрезидент. От 1990-а до 1994-а се трудила в Asea Brown Boveri, обединяваща 15 фирми от различни отрасли. 

През 1994 г. за Индра Нуи се конкурирали PepsiCo и General Electric. Тя се съгласила да се заеме със стратегическото развитие на PepsiCo, чиято печалба намалявала. Един от основните проблеми на корпорацията бил дъщерният й бизнес, и по-точно веригите за бързо хранене Taco Bell, KFC, Pizza Hut, продаващи нейните продукти. Те отблъсквали другите играчи в ресторантския бизнес, които отказвали да продават продукцията на Pepsi  заради невъзможността да се конкурират. Наред с това ръководството на корпорацията не можело да следи качеството на обслужване в заведенията, което непрекъснато се влошавало, а клиентите намалявали.

Нуи предложила преструктуриране на PepsiCo и отделила ресторантския бизнес, създавайки компанията Tricon Global Restaurants (преименувана през 2002 г. на YUM! Brands), а след това я продала. Днес тя е в списъка на 500-те най-големи фирми в САЩ.

След продажбата PepsiCo загубила 10 млрд. долара от доходите си, които успяла да си върне едва след десет години. Но по думите на Индра новият капитал от природни продукти е много по-сигурен. Нуи проучвала статистиката и подготвяла анализи. На съвещанията призовавала към промяна в стратегията за развитие с аргумента, че популярността на сладките газирани безалкохолни напитки скоро ще намалее и компанията трябва да е подготвена за това. Оказала се права - през 2008-а търсенето им се сринало рекордно, а продажбата им била забранена в училищата и студентските кампуси в рамките на борбата със затлъстяването.

Преди това обаче шефовете на PepsiCo се вслушали в предупрежденията на Нуи и през 1998-а тя оглавила сделката по придобиването на най-големия производител на сокове в света Tropicana. През същата година корпорацията стъпила и на пазара на спортните напитки, придобивайки Quaker Oats Company - собственик на най-популярния бранд в спортното хранене Gatorade. Той заемал 86.3% от американския пазар на спортни напитки. И PepsiCo изпреварила при покупката Danone и Coca-Cola, плащайки за Quaker 13.4 млрд. долара.

Facebook logo
Бъдете с нас и във