Банкеръ Weekly

Съдби

КАПКИ СЛАДКА ВОДА В ОКЕАН ОТ СОЛЕНА

В Комисията по култура на Народното събрание се проведе широко посетено обсъждане на проектозакона за паметниците на културата, в което участваха представители на около 30 неправителствени организации, културни центрове и др. - общо около 60 души. Единодушно, което е извънредно рядко в българската практика, бе изразено мнението, че проектът е много слаб, откровено защитава корпоративни интереси и никак не отговаря на актуалните тенденции в законодателствата и политиката на страните членки на Европейския съюз. Дори центърът Сорос, който е най-страничният наблюдател на процеса, точно, солидно аргументирано и напълно коректно посочи множеството слабости (от юридическа гледна точка) и недомислия (от обществено-държавна гледна точка).Тази вероятно неочаквана обща реакция извади от равновесие Божидар Димитров, който изтърва нервите си и изпадна в кръчмарска дребнавост. Същият Божи дар, комуто агенцията МБМД и тв предаването Цялото кралско войнство искат да вдигнат паметник! (Спомнете си какво отговори Христо Стоичков на свързана с него подобна идея!) Като оставим настрана лекомислието и публичната простотия, срещата в парламента изведе няколко подповърхностни тенденции. Те са интересните.Съдържанието на сегашния проектозакон бе написано при правителството на Иван Костов и само липсата на техническо време и парламентарните избори предотвратиха приемането му. Още тогава стана ясно, че в инициативната група са неколцина от бизнеса, които имат по-особено отношение към колекционерството и нелегалната търговия с антики. На онзи етап тези хора бяха единни, водени от общ интерес. Но за година и кусур в техния монолит се появиха напрежения, отвориха се пукнатини, те се превърнаха в разлом и - по стар български обичай - общият корпоративен интерес се надроби на няколко лични амбиции. Това се забеляза отчетливо в новия вариант на проектозакона, който не скрива философията си да контролира всички културни дадености в страната, можещи да бъдат обект на търговски обмен. Без значение на вида собственост. И без отчитането на напълно липсващата административна мрежа, която да извършва контрола, санкционирането и изземването на подобни дадености.От общополитическа, предприсъединителна гледна точка въпросният проектодокумент трябва да отговори на искането на ЕС за законодателно и административно осигуряване на свободен обмен на стоки, хора и идеи в общоевропейското пространство. Но следвайки тактиката стъпка след стъпка и отлагайки най-важните стратегически ходове на реформата (несъстояла се все още) за когато му дойде времето, титулярите от Министерството на културата откровено разголиха своята интелектуална безпомощност, чрез законопроекта за паметниците на културата. В същото време дори някои от неговите инициатори се усетиха и разбраха, че заложените постановки са само сапунен мехур, защото не са защитени от добре структурирана и действаща администрация, специализирана в конкретната област. На срещата в Народното събрание се прокраднаха скептични виждания, че даже намерението за отдаване на паметници на концесия ще се провали поради липсата на кандидати за подобни обекти. А ако случайно се намерят, те ще търсят нов начин за пране на пари и укриване на доходи, т.е. ще им се създаде още една, макар и несигурна ниша. Пък и в проекта не се обелва нито дума за легитимен пазар на изкуството и паметниците, а новобогаташите все повече се стремят към подобни пазарни взаимоотношения във видимата си дейност.Добре разбирайки, че истински публичен дебат у нас е невъзможен, някогашните инициатори на проектозакона започнаха да извършват обходни маневри за временно отлагане на разглеждането му. В Министерството на културата бяха депозирани Мотиви към проекта на закон за паметниците на културата от неясното казанлъшко дружество Архея. Очевидно е, че никой няма да им обърне внимание, още повече че те следват първообраза. Но се заговори и за проект, внесен от деловите среди и изработен по инициатива на група банкери. Неговата съдба и текст засега са неизвестни, но навеждат на мисълта, че и в този кръг са недоволни от сегашния проект.Точно преди седмица другият Божи дар, възнаграден с министерско кресло, отказа да изтегли творбата и си послужи с едно убеждение - че слабостите ще бъдат поправени в Народното събрание. Тоест че работата може да я свърши някой друг. Като знаем технологията за приемане на проектозакони и двата й етапа между четенията, вече се досещаме, че в недоносчето ще бъдат внесени само редакционни поправки, които са капка сладка вода в соленото море от недоразумения. Оттам насетне предварително е известно как ще се гласува в пленарната зала. И ще имаме още един негоден закон. Сещате ли се кой ще опере пешкира? Онзи с паметника, но без златните топки.

Facebook logo
Бъдете с нас и във