Банкеръ Weekly

Съдби

КАМЕЛИЯ САНТОВА ОТГЛЕЖДА АВИОКОМПАНИИ В ДОМА СИ

Ако представянето на един делови човек може да започне с добронамерена шега, то за бившата представителка на Лауда еър и Бритиш еъруейз в България Камелия Сантова трябва да се каже, че е осъзнала нуждата от чуждестранни инвестиции преди почти 30 години.
Професионалната й биография започва, когато е едва 18-годишна. Завършила софийската английска гимназия, Камелия започва да следва английска филология и очевидно пред нея се очертава пътят на бъдещ преводач или преподавател. Но през 1962 г. животът й като в приказките се променя за един ден. Както се разхожда по булевард Руски, от сладкарницата на хотел България изскача приятелката й от гимназията и съотборничка в баскетболния отбор на Левски. Същото момиче работи в ТАБСО (тогава така се нарича авиокомпания Балкан) и й обяснява, че въздухоплавателите организират конкурс за попълване на екипа си от стюардеси. В онези години щатните жени по самолетите са едва пет-шест щастливки, които имат славата на богоизбрани красавици. Сантова си спомня, че първоначално идеята да се яви на конкурса й се сторила напразно губене на време: Нямах самочувствието на манекенка и казах на приятелката ми, че със сигурност няма да ме приемат. Тя се разгорещи, започна да ме убеждава, че имам всички данни и трябва да опитам. После се прибрах вкъщи и споделих с брат ми, който от дете е бил най-добрият ми приятел.
Братът на Камелия Сантова е известният журналист Евгений Станчев. Той също смята, че е необходимо по-малката му сестра да опита късмета си, но не и задълго да разчита на тази работа.
Конкурсът е за десет нови стюардеси, които ще обслужват първите два самолета ИЛ-18, очаквани в авиокомпанията. Дотогава разполагахме с ИЛ-14 и ЛИ-2 - разказва бизнесдамата. - В уговорения ден се явиха над 150 момичета от абсолютно всякакъв калибър - някои много красиви, други грозни, слаби, дебели и т.н. Най-много ме впечатли фактът, че имаше една кандидатка с протеза на крака. Очевидно малцина от събралите се знаеха какво е естеството на работата.
Най-много притеснения в конкурса предизвиква събеседването с комисията начело с генералния директор на ТАБСО. Както се оказва по-късно, запомнили Сантова сред множеството, защото единствена си свалила палтото и застанала за разпит с въпроса има ли закачалка в стаята.
Първият й полет след обучението е с приятелката й, която я убеждавала да се яви на изпитите за стюардеси. Само че по ирония на съдбата тя била с 40 градуса температура и по никакъв начин не могла да помогне на дебютантката. Летели с ИЛ-14 по линията София-Будапеща-Прага-Берлин-Копенхаген. Всичко започнало и завършило в рамките на 24 часа. Трябваше да раздавам закуски и да сипвам кафе от едни термоси, които избухваха, когато им отвориш капачката - усмихва се при спомена Сантова. - Както е редно в такива случаи, стана и инцидент - залях с пълна чаша кафе един унгарец с много светъл костюм. Искаше ми се да потъна в земята, а той се намръщи, направи се на заспал и до края не ме погледна. Към Берлин вече й прилошало и на нея.
След това полетите се зареждат един след друг. Нямаше достатъчно хора и ежедневно тръгвахме ту от София, ту от Бургас, ту от Варна - разказва бившата стюардеса. - Близките ни изобщо не знаеха къде сме, защото едно време дори телефонната връзка не беше нещо леснодостъпно.
Сантова признава, че това са били незабравими години, в които е посетила много от най-интересните кътчета на света, докато за повечето българи се издигат непреодолими бариери. Наистина обстановката в ТАБСО е почти военна, пилотите до един са пенсионирани военни летци. Всички са над 40-годишни, което за авиатори е солидна възраст. Но атмосферата сред екипажите била отлична. Съпругите на летците постепенно научили любимите лакомства на стюардесите. Още с качването на самолета младите момичета били затрупвани с оферти за баница, кюфтета и друга домашна храна. Никой от нас не можеше да вкуси това, което предлагахме на борда. Всичко ни беше втръснало и затова всеки идваше с чанта от вкъщи - споделя Сантова.
През ноември 1966 г. тя е резерва за полет до Берлин, с който е определена да лети една от най-добрите й приятелки - Светла. Двете са много близки още от курса по английска филология в Софийския университет. Тя току-що се бе омъжила за неизвестния още Иван Славков и след въпросния полет излизаше за меден месец - връща лентата назад Камелия Сантова. - Дори преди да тръгне към самолета, си говорехме какво да купи в Берлин. Изпратих целия екипаж до самолета и се прибрах вкъщи със сериозен зъбобол. Пих лекарства и съм задрямала, когато късно вечерта на врата се позвъни и видях третата ми приятелка от групата Вера Драгостинова. Беше много пребледняла и ми каза, че самолетът за Братислава е катастрофирал. Аз я погледнах и й отговорих, че такъв полет през този ден няма.
Това е първата катастрофа в ТАБСО след 20 години съществуване. Поради лошото време полетът за Берлин е отклонен към словашката столица и при опит да излети отново самолетът се разбил. Мълвата се разнася бързо и на летище София цари истинско стълпотворение. След трагедията няма нито един оцелял. Сантова е в екипажа, който седмица по-късно превозва съдебната комисия от мястото на инцидента и научава най-ужасяващи подробности за него.
Това е моментът, в който стюардесата решава, че не е в състояние да продължи: Имах високи изисквания към себе си и усещах, че не мога да се справям оттук нататък, както бих искала. Месец след катастрофата при едно пътуване от Дамаск попаднахме на пясъчна буря. Кацнахме и отлетяхме страшно трудно. На връщане самолетът беше празен, трите момичета се гледахме уплашени, привързани за седалките и аз окончателно прецених, че трябва да спра с летенето. Отначало колежките не ми повярваха. В София се видях с мъжа на една от тях, който работеше за Аерофлот. Като разбра, че съм на път да се откажа, също не повярва и каза, че като се наспя, ще ми мине. Но явно съм му звучала достатъчно сериозно, защото после ми съобщи, че руската компания подготвя ново бюро в София и би ме взел там. Уговорихме си среща за следващия ден, като ме увери, че няма да се сърди, ако се разубедя. Фактът, че отидох на нея, го порази.
Сантова започва работа за руснаците - телекси, резервации, информация по телефона... Година по-късно я търсят от ТАБСО, за да попълни документите си за работа в представителството на нашата авиокомпания в датската столица Копенхаген. Повтаря се историята със съмненията й около конкурса за стюардеси. В крайна сметка 24-годишната Камелия става за три години и половина вторият човек на българските авиолинии в скандинавската държава.
В началото на 70-те години се завръща в международния отдел на Балкан, където отговаря за търговските договори със страните от бившия социалистически лагер. Отново ми бяха необходими повече знанията по руски език - усмихва се Сантова. - Работата ми се отнасяше до споразуменията по т.нар. шести пул на тогавашния Съвет за икономическа взаимопомощ.
През месец април 1972 г. Камелия Сантова получава задачата да съпровожда президента на Бритиш еъруейз Майк Луин, който пристига на посещение в България. Целта на визитата му е да проведе делови разговори с шефовете на българския превозвач. По онова време английската авиокомпания вече лети два пъти седмично до София и има намерението да отвори бюро за продажба на билети. Три дни след заминаването си Луин се обажда по телефона на българката с предложението да стане част от екипа на британците в София. Дълго мислих, защото вече бях започнала да уча външна търговия и в Балкан имаше перспективи пред мен - изтъква Сантова. - Подготвях дипломна работа върху маркетинга и рекламата в авиобизнеса, а това тогава беше съвсем нова сфера у нас. Все пак отново реших да започна от нула.
Според нея, Бритиш еъруейз се отличава с това, че непрекъснато обучава кадрите си, независимо от степента на подготовката им, с която ги наема. Първата й специализация е за задълженията на летищната смяна при товаренето на самолета, а първият курс, който минава, е за поведение пред камера и справяне с трудни и капризни пътници. За всяка ситуация там са подготвили инструкции и указания - загубени багажи, резервационни системи и т.н. - обяснява тя. - Непрекъснато те карат да трупаш нови знания в арсенала си, защото при тях авиацията наистина се развива с месеци.
Сантова е в Бритиш еъруейз повече от десет години, когато съпругът й Христо Сантов е назначен за посланик във Финландия. По същото време е приет закон, според който нашите дипломати в чужди държави не могат да са на служба без семействата си. Днес бизнесдамата признава, че времето на бездействие като съпруга на посланик й тежало. Единствените й грижи били за малката й тогава дъщеря Миа, която сега е лицето на информационните емисии Календар по Нова телевизия. До последния ден не можах да свикна със своеобразното заточение, на което бях подложена - казва тя. - Всички ми завиждаха за спокойствието на красивата Финландия, но за мен бездействието бе мъка. Наоколо тишина, телефонът не звънеше, телевизията започваше да работи в шест часа вечерта...
След завръщането на семейството в България Бритиш еъруейз вече е затворила представителството си у нас поради големи промени в компанията и приватизацията й при правителството на Маргарет Тачър. Няколко месеца бившата стюардеса стои без работа. Голяма част от важните събития в живота ми са свързани с телефонни позвънявания - обобщава тя. - Така дойде и поканата от турските авиолинии и по-точно от бивш мой колега, с когото не се бях срещала години. За пореден път ми се наложи да откривам ново бюро и отново заминах на подготовка, където смешното беше, че в компютъра течеше информация на турски, а едно момиче я превеждаше на английски. Работата й за турската авиокомпания съвпада с голямата екскурзия на българските мюсюлмани и всекидневието е доста напрегнато.
Три години по-късно с нея се свързват представители на белгийската компания Сабена, с намерението да открият за пръв път свое представителство в нашата страна. Идеята им бе за т. нар. оф-лайн-представителство, без директни полети на самолети до България - уточнява Сантова. - Искаха да се увеличат продажбите на билети сред африканските студенти у нас, които знаеха достатъчно коя е Сабена, тъй като мрежата й в Африка бе най-голямата. На организираната среща имаше още десетина кандидати, но седмица след събеседването белгийците се обадиха, че са избрали мен.
За пръв път в кариерата на Камелия Сантова офисът й е в дома й. Тя трябва да популяризира името на Сабена и да работи с бюрата, които в края на 80-те години единствено имат право да продават билети с валута - Балкан, Интербалкан и Вагон Ли травъл.
През 1993 г. (отново по телефона) я открива представителят на Бритиш еъруейз за Централна и Източна Европа - все същият Майк Луин, с когото преди четиринадесет години е работила в София. Той я кани в Цюрих и след пет минути разговор я запознава с финансовия директор с думите, че тя ще работи отново за британската компания и заедно ще открият новия офис в България.
Първоначалната уговорка е офисът също да е от типа оф-лайн. После обаче плановете се променят. От Лондон й съобщават, че на 8 май трябва да се осъществи първият редовен полет на Бритиш еъруейз до София. Специалистите знаят каква е разликата между едното и другото, а за всичко имах само два месеца, кошмарно малко време - отбелязва мениджърката. - Но на 8 май самолетът все пак кацна и от него слязоха двама пътника и десет официални лица. Според нея, това е един от най-трудните етапи в кариерата й.
Бритиш еъруейз скоро възвръща позициите си, въпреки 14-годишното отсъствие от страната. Резултатите тъкмо идват, когато през 1996 г. Камелия Сантова отново сменя местоработата си. Луин се премества в Лауда еър и й предлага да стане шеф на българския офис. За втори път офисът е в дома й, а известният автомобилен ас Ники Лауда я прави единствената жена представител на авиокомпанията си. На съвещанията във Виена се чувствах малко неудобно, всички хора бяха около и по-млади от 30 години - признава тя. - Самият Лауда се запозна с мен на едно от тях, като се приближи, прегърна ме през рамото и каза: Много съм доволен от избора. В първите дни самолетите на Лауда летят между Виена и София с по шест-седем човека на борда, но за година работа започват да се пълнят с не по-малко от 50 пасажери.
В момента Лауда еър е в процес на сливане с австрийските аеролинии и представителството у нас се закрива. Камелия Сантова решава, че е настъпил подходящ момент да открие собствена агенция за продажба на билети. Тя се казва Миа травъл и се намира на кръстовището на улиците Тунджа и Борис I в столицата: Целта ми е да накарам хората да влязат веднъж в бюрото и съм сигурна, че ще се върнат отново. Дълго време съм чакала този момент, натрупах достатъчно опит и вече добре знам какво високо ниво на услуги предлагаме. Направих бюрото, защото времето лети, а не мога да приема мисълта, че някой ден ще трябва да се видя пенсионирана.
Многобройните ангажименти очевидно не са попречили на Сантова да подреди красив и уютен дом близо до Спортната палата. Познанството й с много известни наши художници загатват окачените по стените картини. Тайните на добрата кухня са добре известни на бившата стюардеса и неделните обеди с приятели отдавна са признати за приятно и очаквано изживяване. Опитвайки се да не забрави някого, тя започва изброяването им с Богдана Карадочева, Йорданка Христова, Мишо Ваклинов, Людмил Георгиев, Георги Манчев, покойния Хиндо Касимов... Списъкът е дълъг, наистина дълъг.

Четете още

Банкеръ Daily

Атински вестник: Гръцки банки затварят клонове в България и Румъния

До края на 2017 година гръцките банки ще уволнят 6 хил. служители. Още »
Банкеръ Daily

Държавата на убийствената истина

Шефът на митниците Ваньо Танов си отиде при съмнителни обстоятелства подобно на Мишо Бирата. Още »
Банкеръ Weekly

Смазващи критики от Брюксел за Борисов

Но най-неприятното е, че България, видите ли била изпълнила само една от петте препоръки за реформи, които ни даде преди година ЕК. Още »
Facebook logo
Бъдете с нас и във