Банкеръ Weekly

Съдби

КАМБАНАТА БИЕ ЗА ТЕСНИТЕ СПЕЦИАЛИСТИ

Сливания и окрупняване, както и още по-силни позиции на специализираните радиостанции - така обещава да се развива българският радиопазар през 2004 година, следвайки посоката от предходните две-три. Тенденциите сочат, че и занапред големите национални радиовериги ще продължат да поглъщат както по-малките си градски конкуренти, така и регионални станции. Практиката показва, че следващата крачка е промяна в програмния профил на погълнатата медия и насочването й към по-тясна категория слушатели (разбирай потребители). В началото на годината българското дружество на американската компания Метромедия - Метрорадио, продуцира третата си радиостанция - Нова. За момента тя се очертава като най-профилираната в страната - насочена е към любителите на немного популярните тук музикални стилове чил-аут и амбиент. Рискът обаче вероятно е премерен, защото американската фирма вече има опит в налагането на нови формати радиа в страната. През 2001-ва тя продуцира първото радио, излъчващо само българска попмузика - БГ радио. Година по-късно компанията създаде доста успешната станция за ретрохитове - Радио Едно. Него и Нова Метрорадио изгради върху честотите на две радиа, които очевидно изпитваха затруднение да продължат съществуването си - Контакт (бившето Радио 99) и ТНН. Втората сделка мина и през Комисията за защита на конкуренцията, тъй като ТНН излъчваше в част от градовете, където Метрорадио вече разпространяваше БГ радио - Пловдив, Варна, Велико Търново, Стара Загора, Русе и София. Стратегията на Метромедия в почти всички европейски държави, където развива радиостанции - Естония, Чехия, Унгария, е да консолидира повече от една медия - каза за БАНКЕРЪ управителят на Метрорадио ЕООД Николай Янчовичин.- Смятаме, че това е най-правилният път, особено на пазар като българския, който се отличава с огромната си раздробеност. Истината е, че ако се ограничиш да развиваш само едно радио на пазар като местния, ставаш зависим от множество външни фактори. Ще дам за пример взаимоотношенията ни с Дружеството за колективно управление правата на музикалните продуценти - ПРОФОН, което дава много по-добри цени за правата на изпълнителите си на групи станции, отколкото на едно отделно радио. През последните две - три години ясно се вижда,че към окрупняване се ориентираха и почти всички други големи радиовериги в страната. Засега последната известна сделка бе в края на миналата година, когато групата Фреш - ФМ плюс купи хип-хоп - радиото Мила. Самият купувач също създаде днешната си корпоративна структура само около 365 дни по-рано. През пролетта на 2002 г. акционерите в радиоверигата ФМ плюс купиха 40% от плевенското радио Плюс, след което то се преименува във Фреш. Радио Дарик също вече консолидира собствена група, въпреки че постига целта си по по-сложен начин, тъй като съгласно Закона за радио и телевизия като собственик на радио с национален обхват (Дарик) Радосвет Радев не може да притежава части от регионални и местни станции. Преди по-малко от година обаче бившият шеф на спортната редакция на Дарик Томислав Русев стана главен редактор на радио Гонг, което зае честотата на вече несъществуващото рокрадио Тангра. На пазара на спортна информация Гонг се конкурира единствено с радио Спорт на известния журналист Радослав Янкулов и... със самото Дарик, на което новото радио предоставя часове от програмата си. На спортния пазар групата около Радев присъства и с телевизия. Преди няколко години бившият му съдружник в Дарик Ивайло Стаевски купи специализирания спортен канал Ринг тв, който се разпространява по кабел и сателит. Освен двете спортни медии близки до Дарик се смятат още Ретро радио с управител издателя на списание Плейбой Мартин Захариев и фолкстанцията Сигнал плюс, основана от Кеворк Кеворкян. Като сближени чрез интересите на собствениците си станции се смятат още Витоша, Атлантик и пловдивската станция Ритмо. Известно е и че преди време притежателят на радио и телевизия Веселина Веселина Каналева купи и част от радио Практика. Каквито и сделки да предстоят в бъдеще, в момента едно е сигурно - те ще преразпределят вече заетия честотен спектър, без да усвояват нов. През лятото на 2002 г. Народното събрание забрани на Съвета за електронни медии да лицензира нови радио- и телевизионни оператори, преди да изработи стратегия за развитие на сектора до 2008 г. и да му я предложи за одобрение. За повече от година време обаче парламентът успя да гласува изработената стратегия единствено на първо четене. Вече никой наблюдател не се съмнява, че промяната в Закона за радио и телевизия, която изиска създаването й, не бе нищо друго освен начин да се удари спирачка на лицензионния процес до момента, в който управляващото мнозинство избере своята стратегия в същите процеси. Нещо, което май и в момента не се е случило. През същото това време повечето от сериозните играчи на радиопазара изглеждат като атлети, заели нисък старт на пистата в очакване на стартовия сигнал. В списъка на местата, където никога не са провеждани радиоконкурси, са Софийска област, градове като Перник, Пазарджик, Монтана, Ловеч, Габрово, Търговище, Силистра. Проявяваме интерес към покупката на още едно радио, като наблюдаваме особено внимателно регионалния пазар - информира управителят на Метрорадио Николай Янчовичин. - Очакваме до края на годината положението с лицензионния процес да се промени и вече подготвяме следващите си стъпки. Имаме идеи за продуцирането на нови формати радиостанции, но ще се опитаме да ги запазим колкото се може по-дълго в тайна, защото виждате, че конкурентите ни действат в същата посока.

Facebook logo
Бъдете с нас и във