Банкеръ Weekly

Съдби

КАКВО УБИ НАСЛЕДНИКА НА ХЮНДАЙ?

ЧУН МОН-ХУН ОСТАВИ НА ДЕЦАТА СИ САМО ЕДНА КЪЩА И 17 000 Щ. ДОЛАРАПростете на този неразумен човек за глупавата му постъпка. Тези думи остави след себе си президентът на Хюндай Асан Чун Мон-хун, преди да отвори прозореца и да скочи от 12-ия етаж на собствения си офис в Сеул. Полицията веднага обяви случая за самоубийство, без да дочака дори задължителната аутопсия. В южнокорейската столица обаче се ширят най-различни спекулации, какво би могло да тласне наследника на империята Хюндай към такава постъпка и дали нечия ръка не му е помогнала. Властите обявиха, че няма никакви следи, които да водят към версията за убийство. Доста корейци обаче продължават да хранят съмнения. Председателят Чун не би могъл да се самоубие, защото му оставаха много проекти, които силно държеше да довърши, смята един от подчинените му в Асан, пожелал анонимност. По никакъв начин не мога да си обясня смъртта му. Вечерта преди фаталната крачка 55-годишният Чун не давал никакви признаци на душевно разстройство. Той вечерял със семейството си, след това се видял с един приятел, за да изпият по чаша вино. Разговаряхме за по-малката му дъщеря и за резултатите от последния голф-турнир, разказа приятелят. Малко преди полунощ Чун се качил в офиса си, откъдето скочил в малките часове. Очевидно става дума за импулсивна постъпка, извършена под влиянието на алкохола, твърдят полицейските експерти и посочват като доказателство доста обърканите прощални писма на бизнесмена. Чун е оставил общо четири такива бележки - до съпругата си, до трите си деца, до заместника си Ким Юн-кю и до служителите на Асан. Писмата са надраскани набързо, с печатни букви и на много места са съвършено нечетливи, което според полицията е свидетелство за емоционалното състояние на автора. Същевременно обаче тонът на бележките е съвсем спокоен, Чун дори се шегува с Ким, като го съветва да изхвърли навика да примигва толкова често. Освен това председателят е скочил с обувки, а статистиката показва, че близо 80 процента от самоубийците се събуват преди фаталната крачка. Следобеда преди смъртта си пък Чун е посетил своя фризьор и след това в продължение на час тренирал във фитнес-залата. Хората не правят такива неща, ако планират да се размажат на паважа, коментират служители на компанията. Любимият синЧун Мон-хун бе петият син на Чун Чжу-юн , основателя на Хюндай. Невероятната биография на бащата отдавна се е превърнала в легенда. Родом от бедно селце в Северна Корея, той отива да си търси късмета в Сеул през 1940-а. Амбициозен, макар и неграмотен, Чун започва с малка автоработилница, но бързо разширява бизнеса и през 1946 основава строителната фирма Хюндай (модерен, кор.). Първите солидни постъпления идват по време на Корейската война, когато Чун успява да се пребори за няколко поръчки на американската армия. Истинският разцвет на Хюндай обаче започва през 1961, когато на власт идва генерал Парк. Чун, който го е подкрепял активно, получава в замяна изгодни държавни кредити и неограничени възможности за разрастване. През следващото десетилетие той успява да превърне Хюндай в конгломерат от 86 фирми, произвеждащи, както обича да се хвали, всичко от микрочипове до кораби (chips to ships). В началото на 1971 г. тегли заем от банка Барклис, за да построи корабостроителница. Докът е толкова малък, че се налага първият танкер с марка Хюндай да се строи на две части, които при крайния монтаж не пасват помежду си. Днес Тежки индустрии Хюндай е най-голямата корабостроителна компания в света. Корпорацията на Чун пуска на пазара първия корейски автомобил, построява първата автомагистрала в страната и е с огромен принос за олимпийското домакинство на Сеул през 1988-а. Дори и преуспял обаче, старецът не изневерява на навиците си. Повече от три десетилетия шестимата му синове са длъжни да стават всяка сутрин в 5.30, за да закусват с баща си. По това време той вече е прочел вестниците и направил първите си обаждания за деня.Убеден конфуцианец, Чун изневери на убежденията си само веднъж - когато избираше наследника си. По традицията това трябва да е най-големият син, но старецът предпочете петия - Чун Мон-хун. В знак на пълното си доверие той му повери своя северен проект. Милиардерът никога не забрави за родното си селце, останало в КНДР, и мечтаеше да се завърне там преди смъртта си. Именно парите и влиянието на Хюндай направиха възможна историческата среща между южнокорейския президент Ким Те-чжун и севернокорейския лидер Ким Чен Ир през 2000 г. - среща, заради която Ким Те-чжун получи и Нобелова награда за мир. Три години по-късно около тази среща се разгоря един от най-големите скандали в политическата история на полуострова. Централна фигура в него бе именно Чун Мон-хун. Какво знаеше Чун?По волята на баща си шефът на Хюндай Асан вложи огромни суми в два проекта в КНДР - туристически круизи до планината Кюмсан и индустриален парк в град Кесон. Броени дни след изтичането на мандата на Ким Те-чжун обаче в печата се появиха разкрития, че Хюндай, вместо да финансира своите бизнес-начинания, е превеждал директно пари на режима в Пхенян. Именно тези средства са подтикнали Ким Чен Ир към двустранната среща през 2000 г., а не някакво намерение за смяна на курса, както се надяваха в Сеул. На разпита в прокуратурата Чун Мон-хун призна, че от 500-те милиона долара, инвестирани от Хюндай Асан в КНДР, 100 милиона са преведени директно на правителството чрез офшорна компания в Макао. Според опозицията тези пари са вложени изцяло в ядрената програма на Пхенян. Впрочем действията на Хюндай не са съвсем съвсем безкористни - в замяна на подкрепата за своята слънчева политика, президентът Ким е издействал на компанията незаконни заеми на стойност 350 млн. щ. долара от държавната Корейска банка за развитие. Именно тези заеми предпазиха корпорацията от колапса, сполетял конкурента Деу. Чун потвърди още, че е фалшифицирал книжата на компанията си, за да укрие прехвърлянията, и че е давал подкупи на водещи сеулски политици, за да стане факт двустранната среща. Бе споменато името на бившия министър на културата и туризма Парк Джи-вон. Според обвинението той е взел 12,7 милиона долара за активното си сътрудничество с Хюндай - сума, която бе потвърдена и от бившия шеф на разузнаването Лим Дон Уон. Само Чун обаче можеше да подкрепи обвинението с доказателства - за целта той бе повикан на разпит на 12 август. Сега вече няма кой да хвърли светлина по случая. Ким Юн-уан, помощникът на Чун в тези дела, замина за САЩ преди три месеца и забрави да се върне. Инцидентът с господин Чун ще се отрази много сериозно на процеса, призна онзи ден съдията Ким Сан-кюн. Бедният милиардерДокато политическите връзки на Чун донякъде обясняват слуховете за убийство, то финансовото състояние на фирмите му по-скоро подкрепя официалната версия на властите. Повечето корейци останаха доста учудени, след като се оказа, че наследникът на милиардите на Хюндай оставя на децата си само двуетажния си дом в Сеул и около 17 000 долара в банкова сметка. Както и акции от няколко компании, които не струват дори хартията, върху която са отпечатани. Решението на стария Чун Чжу-юн да направи свой наследник петия си син срещна сериозна съпротива от другите му деца. Пръв се разбунтува най-големият, Чун Мон-ку, който напусна конгломерата и изтегли със себе си автомобилното производство - Хюндай мотър и Киа мотърс. Тежки индустрии Хюндай пък остана в ръцете на Чун Мон-чжун, шести син и вицепрезидент на ФИФА.Тежък удар върху империята нанесе и азиатската икономическа криза от 1997-а. Чун Мон-хун бе принуден да предаде на кредиторите Хюндай енджинийринг, най-големия строителен предприемач в страната, както и Хайникс семикондъктър, втория в световен мащаб производител на микрочипове. Накрая в ръцете на наследника останаха само тежко задлъжнели или едва припечелващи предприятия. Круизите до Северна Корея гълтаха по 200-300 милиона долара годишно, поради липса на туристи. През 2002-а четирите компании под контрола на Чун (Хюндай мърчант марин, Хюндай корпорация, Хюндай елевейтър и Хюндай секюритис) отчетоха общи загуби от 211 млн. щ. долара. Като се има предвид също, че от 13-те хиляди самоубийства в страната през миналата година 85 процента са заради финансови проблеми, официалната версия за смъртта на бизнесмена изглежда логична. ПоследствиятаТрудно е да се предвиди, как ще се отрази смъртта на Чун върху останките от конгломерата. Вестта за кончината му предизвика спад на акциите между 6 и 9 процента, но според специалистите това е временно явление. Почти сигурно обаче компаниите ще преминат в ръцете на кредиторите и ще бележат окончателното разпадане на империята Хюндай. Мнозина побързаха да предскажат и мрачно бъдеще за отношенията Сеул - Пхенян, след смъртта на основния катализатор в тях, както се изрази политологът Нам Сук-вок. Братята на Чун побързаха да заявят, че няма да се ангажират с проектите в КНДР. Правителството в Пхенян пък обяви, че за неопределено време забранява туристическите пътувания до планината Кюмган. От 12-ия етаж скочи не само председателят на Асан, с него се сгромолясаха и надеждите на цяло едно поколение да се събере отново с отдавна загубените си родственици отвъд границата, отбелязва професор Нам. С подкрепата на Хюндай 7000 южнокорейци успяха да се видят с близките си от севера. Други 120 000 чакат реда си по списък, който сега вече става безпредметен.

Facebook logo
Бъдете с нас и във