Банкеръ Weekly

Съдби

КАК СЕ НАЕМА ЗВЕЗДА

КАК СЕ НАЕМА ЗВЕЗДАПо желание на клиентите си ние можем да се свържем с всяка световна знаменитост. А дали тя ще се съгласи да украси с присъствието си едно ли друго мероприятие - вече е друг въпрос. При това работата не е в бюджета, а в съдържанието на проекта, твърди Торстен Фурберг, генерален директор на немския филиал на CSA (Celebrity Speakers Associates) в Дюселдорф.В картотеката на агенцията фигурират световноизвестни имена като Михаил Горбачов, Бил Клинтън, Мадлин Олбрайт, Нил Армстронг, Хенри Кисинджър, Лех Валенса, Борис Бекер, Ники Лауда, Катарина Вит и други интернационални звезди в политиката, бизнеса, културата и спорта. При желание и, разбира се, при наличието на необходимия бюджет клиентите на агенцията (а това са предприятия, професионални съюзи и обединения, учебни заведения и т.н.) могат да ги поканят за участие в конференция, конгрес, форум или просто за юбилей.Освен известните и популярни личности, чието присъствие прави на аудиторията не по-малко впечатление, отколкото едночасова реч, в агенцията има голям избор и на професионални оратори. Става дума за юристи, журналисти, социолози, икономисти, музиканти, телевизионни водещи, пътешественици, изследователи, които притежават талант не просто да споделят своите опит и знания, но и да омагьосат публиката. Такива професионалисти обикновено се канят на популярните напоследък сред европейските фирми семинари за служители (в САЩ тази практика е отдавна разпространена). Целите на такива сбирки могат да са най-различни - да подготвят хората за промени и нови перспективи, да ги стимулират да работят творчески, да променят производителността на труда или просто да повдигнат настроението им в кризисни времена и да повишат мотивацията им.Темата за мотивацията е сред най-актуалните в Германия, която сега преодолява сериозна икономическа криза. Шефовете на много компании се надяват да вдъхновят оклюмалия персонал с емоционални разкази за борбата с препятствията, за трудния път към целта и радостта от постигането й. В такива случаи обикновено се канят покорители на планински върхове, полярни изследователи, космонавти, спортисти или професионални мотиватори. Никой още не е изследвал доколко ефективни са такива лекции. Анкетите, провеждани вътре във фирмите, открояват положителната реакция на работниците, но не е известно кое повече е повлияло на настроението - речта на поканения оратор или банкета след нея.Минималният хонорар на професионален лектор оратор е 10 хил. евро. Клиентът трябва да плати също пътните разходи, харчовете за храна и подслон, както и комисионите на агенцията. Естествено, поканените летят с първа или бизнес класа, обядват в най-добрите ресторанти и нощуват изключително в петзвездни хотели. Гостите от Америка, които пътуват дълги часове, за да изнесат двучасова лекция в Европа, често решават да съвместят полезното с приятното и след като си изпълнят ангажимента, отиват на ски в Алпите, бродят из парижките музеи или се любуват на красотите на Венеция. Тези допълнителни разходи също се заплащат от клиентите.Хонорарите на прочутите личности са доста по-внушителни. Популярните немски телевизионни водещи взимат около 60 хил. евро, за да станат конферансие за една вечер. Известните футболисти, тенисисти и други шампиони струват не по-малко от 70 хиляди. Лекциите на известни политици в оставка излизат на поканилите ги от 40 до 100 хил. евро. Хонорарът на бившия английски премиер Джон Мейджър е 70 хил. евро, а на бившия държавен секретар на САЩ Мадлин Олбрайт - 80 хил. евро.Значителни са и разходите за гарантирането на сигурността. Джон Мейджър например е летял за мероприятие във Виена под чуждо име, в хотела се е регистрирал под друг псевдоним, а по време на пътуването до мястото на събитието два пъти е сменял автомобилите си. За това знаели само шефовете на агенцията и генералният директор на компанията, която го поканила.Най-скъпо струващият оратор засега е Бил Клинтън. Неговите хонорари се изчисляват на няколко стотици хиляди долара. Самото присъствие на Клинтън е истинска сензация, така че за публиката дори не е толкова важно за какво ще говори. Човек може да се запознае подробно със спомените, идеите и мненията на бившия стопанин на Белия дом, като си купи и прочете неговите книги. Но съвсем друго нещо е снимката, на която се вижда как се прегръщате с господин президента... Не по-малко харизматично въздейства на германците и бившият президент на СССР Михаил Горбачов, който и досега се явява най-често търсеният оратор от Русия. Неговите хонорари са най-малко 100 хил. евро. Колкото до действащите политици от висок ранг, те почти никога не се съгласяват на такива участия. Голяма роля за това играе липсата на стопроцентова гаранция за присъствието им - малко ли важни неща могат да се случат в деня и дори в часа на мероприятието. Пък и последиците от подобни публични изяви са непредсказуеми и не е изключено да се окажат пагубни за имиджа на политика. Поради тази причина много известни журналисти и политолози участват само в благотворителни и научни мероприятия, организирани от нетърговски структури в полза на медицината, децата, младежите... Те отклоняват и най-съблазнителните предложения да се изказват на корпоративни събрания и юбилеи на големи компании. Членовете на кралските фамилии и супершампионите от рода на Михаел Шумахер не участват в никакви мероприятия срещу заплащане. Те присъстват съвършено безплатно или на тържествени събития - откриването на музеи, паметници, спортни състезания или на изцяло благотворителни прояви.

Facebook logo
Бъдете с нас и във