Банкеръ Weekly

Съдби

Как Ришард Флорек открадна занаята си

Находчивостта на предприемача го превръща в един от най-богатите поляци

Ришард Флорек мечтае за собствен бизнес още от дете, когато в социалистическа Полша никой не смее и да мисли за свободен пазар и частни компании. Момчето често спяло в мансардата и се опитвало да гледа късчетата небе през невзрачното прозорче на покрива. Мислех си колко хубаво би било да имаме мансарден прозорец, който се отваря, за да може нощем да се виждат звездите на небето, разказва той.


Много години по-късно Флорек основава и изгражда компанията Fakro в град Нови Сонч, на два часа път от Краков в самото подножие на Татрите. Днес тя е вторият по големина производител на мансардни прозорци в света.


Fakro се оказва толкова успешна, че става първата полска компания, способна да се конкурира с лидерите в световната промишленост. И по-точно с датската Velux, която контролира две трети от глобалния пазар на мансардни прозорци. Двете фирми вече са подавали искове една срещу друга в полски и немски съдилища. Те се борят за контрол върху европейския пазар за строителство на покриви и изясняват отношенията си дори в Европейската комисия.


Да печелиш сам

nbsp;


Петдесет и девет годишният Флорек седи в обикновена столова, разположена в сградата на неговата фабрика. Обядът му също е обикновен - борш и панирани котлети. Затова пък с охота разказва историята за бързия възход на Fakro, която започва дейността си в залеза на комунистическата ера. А след това се разраства и развива в условията на дивия и безпощаден капитализъм в Полша след 1989-а. Продажбата на мансардни прозорци превръща самия Флорек в един от най-богатите хора в Полша. Неотдавна списание Wprost оцени състоянието му на 600 млн. злоти (195 млн. долара).


Твърд и решителен, с посивели коси и проницателен поглед, предприемачът споделя как е учил азбуката на бизнеса в социалистическа Полша в началото на 60-те.


Флорек израства в Тимбарк, град, разположен в планините, прочут с вкусните си ябълки. Още от дете той събирал плодове в градината на своята леля, опаковал ги в сандъци и ги транспортирал с влак до курортния град Рабка Здруй, където продавал ябълки на туристите. Другите деца получаваха пари от родителите си. Аз печелех парите си сам - не без гордост отбелязва Флорек. Стилът му на живот е характерен за жителите на планинските райони в южната част на Полша, които през социализма запазват предприемаческия си дух.


През 80-те години Флорек и негов приятел основават дърводелска фирма, която бързо се разраства и става една от най-големите частни компании в страната. В нея обаче се трудят едва четирима щатни сътрудници и петима студенти. Ако в предприятието работели повече хора, то трябвало да плаща данък върху печалбата в размер на 95 на сто. Но заради малобройния състав фирмата дължала само 2 процента.


Данъците се събираха от двама инспектори, спомня си Флорек. Единият влизал в офиса през централния вход, за да брои служителите, другият пазел пред черния вход, за да би някой да се измъкне. Все пак на пазара нямаше нечестна конкуренция и животът изглеждаше по-лек, казва предприемачът.


Деца на дефицита

nbsp;


Краят на комунистическата ера се характеризира с икономически спад и политическа нестабилност. Но онези, които успяват да открият собствен бизнес в онези смутни времена, живеят добре. Защото всичко е дефицитно - от шоколада и сапуна до бензина и рамките за прозорци.


Ръчната изработка на мансардни прозорци става едно от основните направления в бизнеса на Флорек. Той си изработва сам професионалното оборудване или го купува от Германия с парите, които двамата с партньора му натрупват с нелегален труд в най-близките западни държави. Вярно, че вършели неквалифицирана работа, но пък получавали заплата в твърда валута.


Докато е в Германия, Флорек успява да убеди няколко компании, производители на мансардни прозорци, да го допуснат да види как е организиран производственият, процес в техните цехове. Те не подозираха, че един полски студент може да представлява заплаха за тях, И сгрешиха, смее се Флорек.


Лесният живот приключва през 1989-а. На затворения дотогава полски пазар нахлуват чуждестранни компании и местните производители изпадат в трудна ситуация. Пазарът на мансардни прозорци не прави изключение.


Да изкопираш бизнеса

nbsp;


Флорек разбира, че ще му се наложи да организира серийно производство с мащаби и качеството, което предлагат западните производители. Инженер-строител по професия той разглобявал на части мансардни прозорци, които купувал на пазара. След това копирал устройството на механизмите и най-добрите детайли за собственото си производство. Покрай всичко друго Флорек заимствал и един от механизмите на прозорците Velux. Не бях сигурен, че патентът му е изтекъл. Но рискувах и копирах дизайна на Velux. Беше ясно, че той е най-добрият на пазара, твърди предприемачът.


За негово щастие се оказва, че лицензът за механизма на датската компания наистина е изтекъл и всеки може да се възползва от него, както намери за добре. Бизнесът потръгва, но заедно с това започва и състезанието за палмата на първенството с датчаните.


От началото на 1990-те Fakro утроява мащабите на бизнеса си всяка година. Флорек копираше нашите продукти, брошури и дори опаковката, възмущава се Йорген Танг Йенсен, генерален директор на Velux. - Ние смятаме, че това е нечестно. Така или иначе компанията забелязва полския конкурент и веднага, по думите на Флорек, се опитва да го разори. Датчаните отричат подобни намерения. Викингите имат генетична склонност към унищожаване на враговете си - казва Флорек с вълнение. - С тях е трудно човек да се конкурира, защото вършат добре работата си и защото се опитват да ни унищожат - оплаква се предприемачът. - Сега щяхме да сме два-три пъти по-големи, ако не се сблъсквахме постоянно с нечестна конкуренция от страна на Velux .


Флорек изброява редица подозрителни действия на датската компания - от ексклузивни контракти с дистрибутори до игри с понижаване на цените и привличане на компании, които отначало са избрали Fakro. Той излага обвиненията си в жалба до Европейската комисия, по която започва разследване, включващо дори обиски в офисите на Velux. В края на краищата Брюксел заявява, че няма потвърждения на обвиненията на Флорек и през 2009-а разследването е прекратено.


Оплакванията на Флорек придобиват комичен оттенък, когато си спомня вечеринката по случай рождения ден на шефа на Асоциацията на строителите на покриви в Германия. Тогава Fakro изпълнява желанието на домакина на вечеринката и жертва пари за благотворителност. Но Velux и тук изпреварва конкурента си. Датската компания подарява на рожденика старинен автомобил за доставка на стоки, който печели всеобщото възхищение.


Сега Флорек казва, че подготвя втора 300-странична жалба в Европейската комисия. Танг Йенсен се дразни от такива новини и губи търпение: Имам чувството, че Флорек пропилява живота си в съчиняване на глупави сплетни за Velux, вместо да се занимава със собствения си бизнес.


Нова ниша

nbsp;


Впрочем полякът вече търси други възможности за разширяване на бизнеса си. Ще произвеждаме мансардни прозорци, докато ни носят печалба. Но обмисляме и алтернативни пътища, казва предприемачът. Върху бюрото му има планини от документи. Сред тях са и графики, които показват нагледно колко е трудно за една малка компания да стъпи на пазар, управляван от гиганти. От неотдавна печалбите на Fakro са намалели с 10 на сто.


Изтощителната борба с датската Velux е подтикнала Флорек да търси нови ниши на пазара, където компанията би могла да върне водещите си позиции. Едно от новите начинания са мансардните стълби, където Velux не е представена. На тази нова ниша сега се пада една четвърт от годишния оборот на Fakro.

Facebook logo
Бъдете с нас и във