Банкеръ Weekly

Съдби

ЖИВОТЪТ КАТО ЕДНО ПЪТУВАНЕ

В последния месец темата за паметниците, а оттам и за скулптурата, пренасити общественото пространство. Всеки общинар, депутат, министър се почувства сякаш задължен да пусне в публичен оборот колкото се може по-безумна идея: Филип Македонски в Пловдив, Вейсел паша на Шипка, Аспарух в София, Кръста за храброст в Сливница и т.н. Стигна се и до материализация на някои от тези идеи - в Пловдив например. Като изключим шепа истински, т.е. сериозни български историци, никой не постави на обсъждане художествените качества на вече готовите проекти. Съюзът на художниците, оглавяван вече втори мандат от скулптор, замълча, гилдията също предпочете да не си разваля отношенията. Насред цялата шумотевица дойде поканата за изложба на скулптора Валентин Василев в новооткритата галерия Българи на бул. Дондуков в София. За него в. БАНКЕРЪ писа още в броя си от 12 декември 2003 г. по повод на първата му изложба в Галерията за чуждестранно изкуство през декември. Работещ в САЩ от 1991 г., той подреди първата експозиция от свои творби в родината си, а сега - шест месеца по-късно, прави и втора изложба. По-камерна, пропъстрена от ранни рисунки върху хартия, тази проява има основно търговски характер. Прави впечатление ценовата листа, която може и да е приемлива за американския и западноевропейския пазар на изкуството, но е твърде нереалистична за българската артдействителност. Съдете сами: рисунките варират между 250 и 500 долара, а кавалетните пластики - от 1000 до 16 000 долара. Вальо наистина е голям майстор в малката пластика, а признанието - макар и в друг формат на произведенията - е скрепено и със специалната награда от Биеналето на модерното изкуство във Флоренция, 2001. Като прибавим и чисто медийната примамка за участието му в екипа, създал филма Титаник (и още десетина нашумели продукции на Холивуд), ще се оформи достатъчно привлекателен за по-заможните българи обект на интерес. Няколко думи за новооткритата галерия.Тя е курирана от проф. Аксиния Джурова, която в последните години сякаш е доста далеч от актуалния художествен живот. Дори втората за шест месеца проява на Вальо Василев не е толкова изненадваща, колкото ангажиментът на г-жа Джурова. При това заявената от нея и галерията платформа е колкото благородна, толкова и двусмислена: ...ще се опитаме да покажем завръщането или по-скоро късното появяване на вълната на художествения живот на такива, които не бяха сред нашумелите тогава - през втората половина на ХХ век. Подходът на Аксиния Джурова да представя индивидуалности е доста по-естествен от сегашните шумни ретроспекции на художници от онова време. И прилича на намигване към свещените крави в нашия художествен живот, които и до днес не престават да ни поучават.Галерия Българи афишира и антикварен дял. Познавачи припомнят, че този пазар внимателно е следен от добре известния софийски антиквар Еди Вартан. Той е човекът, който преди две-три десетилетия снабдяваше г-жа Джурова с антикварни вещи. Да търсим ли връзка?

Facebook logo
Бъдете с нас и във