Банкеръ Weekly

Съдби

ЖЕЛАЕТЕ ЛИ ЯБЪЛКИ КЪМ ВАШИЯ БИГ МАК?

Всеки ден 50 000 лъскави червени ябълки минават през цеховете на голяма фабрика в Суидсбъро, щата Ню Джърси. Двайсет и шест машини ги мият, белят, махат сърцевината и семките им, нарязват ги на парчета и ги охлаждат. В края на поточната линия ябълковите резенчетата се потапят в специален разтвор и се пакетират в малки зелени пликчета с емблемата на Макдоналдс (McDonald's). После попадат в хладилни камиони, които ги развозват до хилядите ресторанти от веригата за бързо хранене по Източното крайбрежие на Съединените щати. Не по-късно от 14 дни, след като са напуснали фабриката, ябълките заемат мястото на пакетчетата пържени картофки в менюто Хепи Мийл на някое дете. Тези резенчета, популяризирани под името Епъл дипърс, са поредното доказателство за упоритите усилия на интернационалната верига да предлага по-здравословна хранана своите клиенти. Десертът се нарежда в полезната част от менюто на Макдоналдс - заедно с няколкото вида зеленчукови салати и очакваната да се появи през пролетта плодова салата от грозде, орехи и, разбира се, ябълки. Все още обаче няма ясни сигнали, че щатската компания е успяла да успокои тревогите на критиците си и на здравните власти относно питателните качества на висококалоричните и наситени с мазнини сандвичи, питиета и пържени храни. Но е в едно няма съмнение - както традиционната кухня на Макдоналдс е превърнала веригата в най-големия единичен купувач на телешко месо и картофи в САЩ, така и новите полезни попълнения в менюто могат да й осигурят мястото на голям и ухажван играч на пазара за пресни плодове и зеленчуци.В момента Макдоналдс изкупува по-големи количества пресни ябълки от която и да е друга верига за хранене или ресторант в Щатите. През 2005 г. се очаква този обем да достигне близо 25 милиона килограма. Данните са още по-впечатляващи, като се има предвид, че само преди две години компанията не е купувала нито един килограм десертни ябълки. Изключение правят нискокачествените сортове, които се използват за приготвянето на сок и плънка за пайове. Днес Макдоналдс е и сред петте най-сериозни изкупвачи на т. нар. чери домати и на популярния в Щатите салатен пролетен микс на основата на китайско зеле и зелена салата. Бумът е толкова сериозенче вече привлича завистливите погледи на производителите на моркови и портокали, които също се опитват да се докопат до част от баницата. По официални данни от 2003 г. до днес продажбите на чери домати в Щатите са скочили с 25 %, за което Макдоналдс има основна заслуга. Всъщност щатската верига за бързо хранене предлага салати още от 80-те години, но едва напоследък те се превръщат в пазарен хит. А десертът Епъл дипърс е първият плод, който компанията продава и който не се намира между два пласта тесто за пай. Майкъл Донахю, вицепрезидент на Макдоналдс, твърди, че салатите са се оказали едно от най-успешните нововъведения в менюто през последните десет години. Наистина двойният чийзбъргър си остава най-популярният продукт на фирмата с продавани средно 1.5 млрд. бройки годишно само в САЩ, но пресните салати си завоюват все по-сериозен дял от общите продажби - 300 млн. броя за последните две години. При цена от 4 щ. долара тези цифри лесно се превръщат в 600 млн. долара годишни приходи за Макдоналдс, или 10% от общите й приходи. В централата на компанията в щата Илинойс вълнението около новите салати е свързано както с оптимистичните прогнози за продажби, така и с надеждите за промяна в общественото мнениеСамо пет месеца преди вълната от полезна храна да залее ресторантите Макдоналдс, веригата бе разпъната на кръст и обявена за главен виновник за масовото затлъстяване на американците. Пресата с удоволствие раздухва делото, заведено от двама нюйоркски тийнейджъри с наднормено тегло, срещу производителя на любимите им хамбургери.За мнозина Макдоналдс стана синоним на всичко най-лошо от американския начин на хранене. Ябълковите резенчета Епъл дипърс, които се предлагат или като част от менюто Хепи мийл или отделно за 1 щ. долар, надали ще достигнат хитовия статус на свежите салати. Но и те са някаква алтернатива за клиентите пред бъргърите, пържените картофи и пилешките хапки. Все пак нововъведенията в компания с дългогодишни традиции не са лесна работа. Висши мениджъри от Макдоналдс споделят, че много потребители твърдят в социологическите проучвания, че предпочитат да получават по-здравословна храна в ресторантите на веригата, но по-малко от 10% от тях действително купуват салати и вегетариански хамбургери. Ето защо и ябълковите резенчета се предлагат с не толкова полезния сладък карамелов сос. Пък и той ги прави далеч по-привлекателни, дори само на външен вид. А за Макдоналдс привлекателността на хранатае едно от най-важните изисквания. Свежите салати например са изключително внимателно аранжирани. Въпреки че 90% от тях са от относително евтин вид китайско зеле, останалите 10% зеленчуци са така добре подредени, че салатата изглежда разнообразна. Морковите са настъргани толкова тънко, че поръчалият салата Макдоналдс не подозира споходило го щастие да погълне не повече от една четвърт малък морков. Във всеки случай деликатните късчета никога не падат на дъното на купата, а я украсяват отгоре. Здравословната храна не излиза евтино нито на компанията, нито на нейните клиенти. Плодовете и зеленчуците са много по-трудни за доставка и съхранение, отколкото картофите и месото. Те не могат да престоят замразени повече от един месец в разпределителните складове на веригата. Ето защо салатите струват 4 долара, докато всички други храни в Макдоналдс се продават за под три. Консервантите са друг голям проблем, свързан с пресните растителни продукти. Те обаче са основна грижа на Нюмънс оун (Newman's Own) - фирмата, която доставя заливките за салатите. Когато веригата за бързо хранене се обръща за пръв път към нея през 2002 г., Пол Нюмън, популярният актьор, който е и президент на Нюмънс оун, дава ясно да се разбере, че ще постави няколко условия. Едно от тях е да не се използват изкуствени консерванти. Мениджърите на Макдоналдс са малко неподготвени за подобни изисквания, но накрая приемат, защото Нюмънс оун е известна със своята коректност и използването на изцяло природни продукти. Пол Нюмън пък приема сътрудничеството, защото то увеличава значително приходите на фирмата му - с над 3 млн. долара годишно. Но е необходимо да се отбележи, че всичко спечелено от Нюмънс оун отива за благотворителност.

Facebook logo
Бъдете с нас и във