Банкеръ Weekly

Съдби

ИЗЛОЖБЕНО ИЗОБИЛИЕ ВЪВ ВАРНА

Ваканционният културен живот е приел Варна за свое естествено и най-голямо средище. Константна величина, която и до днес не е забелязана от централните всекидневници, здраво закотвени в софийската жега и в преобладаващия инфантилизъм на частните предложения. По тази причина и сериозните проблеми, общовалидни за артистичния живот в страната, напомнят за себе си и излизат на повърхността най-напред във Варна и дълго си проправят път до столицата.И друг път в.БАНКЕРЪ е напомнял за дълбоката пропаст, разделяща туризма от артпазара у нас, но невидимите административни промени през последната година я разшириха и задълбочиха до степен на абсурд. Обратнопропорционално на шумно провъзгласеното сливане между туризма и културата под покрива на едно министерство! Иде реч за свръхцентрализацията при продажбата на картини на чуждестранни летовници! Ако те решат да си купят живописно произведение от някоя търговска галерия във Варна, то законовите норми го задължават да пътува до София, където да загуби поне два-три дни за допълнителни процедури. Първо - картината трябва да мине през Националната художествена галерия (НХГ) и да бъде скрепена с разрешителен печат на гърба. Второ - трябва документ, че картината не е национална ценност, а това се определя в Центъра за изобразително изкуство, галерии и музеи при Министерството на културата, т.е. при Евгений Сачев. Платното трябва да е придружено от две снимки и дискета (или CD-R) - за документация в НХГ и митницата. Припомняме, че до неотдавна окръжните художествени галерии имаха право да издават документ за износ, докато му го отнеха. А упорито се говори, че в центъра на г-н Сачев подготвят наредба за задължителна експертна оценка (пак от центъра!), която да придружава всяко платно, предлагано от частна търговска галерия. От лаконичното изложение на бюрократичните процедури става ясно, че дори истинските задгранични ценители на изобразителното изкуство, почиващи по българското Черноморие, недоумяват пред тези бариери по пътя ни към Европа. И предпочитат да си спестят нервите! Колкото и откъм министерството на булевард Стамболийски да тръбят за близост между туризма и изкуството, колкото и да се правят структурни размествания и сливания в структурата на управленческите ведомства. И след затворена вече преговорна глава Култура и медии, в която едно от основните изисквания е за свободно движение на произведенията на изкуството. По този начин на чуждестранните туристи се предоставя единствено изборът от кичозния сувенирен пазар, на който най-често надписът България отгоре е съпроводен от Произведено в Китай отдолу.Ясно е, че оборотът на частните търговски галерии се гарантира единствено от българските ценители и колекционери, т.е. с насилствени мерки е свит до домашния си формат. Въпреки всичко галериите във Варна не престават да предлагат все по-интересни и стойностни експозиции. След като се разбра, че през 2005 г. мащабно провежданият и прецизно координиран проект Август в изкуството (ще се провежда през година) попада в ауфтакт, галеристите оформят неформален, но изобилен фестивал на изобразителното изкуство. Най-впечатляваща е изявата на скултора Андрей Лекарски, който от 1962 г. живее в Париж. Последната му софийска изява бе през есента на 1998 г. съвместно с другия парижанин, живописеца Никола Манев (пространно интервю публикува в.БАНКЕРЪ в своя брой № 39 от 28.09.1998). Във варненската галерия Кавалет той показва пет бронзови пластики и платна с иронични реплики на прочути майстори като Леонардо да Винчи, Рубенс, Ботичели и др. Появата на тази експозиция във Варна е логична, след като се знае доброто сътрудничество между г-н Лекарски и артмениджърите на курортния комплекс Албена.Варна приема и двама пловдивски художници - Здравко Йончев в галерия Теди и Калина Атанасова в галерия Артин. Като прибавим и специално подготвената за пространствата на галерия Буларт експозиция от софийския живописец Здравка Василева, очертава се засилен интерес на художници от най-големите ни градове към оживлението на летния галериен живот във Варна. Сред местните изложби най-голям интерес предизвиква обогатеният вариант на показаната през пролетта в зала България експозиция Новите светци на Мария Зафиркова и на Димитър Трайчев в галерията Осем - първата частна институция в България. Интересното е, че художниците предлагаха и умален търговски вариант на своите творби за гостите и публиката на 14-ия международен джазов фестивал Варненско лято. Срещу достъпни за всеки джоб цени. Впрочем с изключение на Андрей Лекарски, който е утвърдено име в Европа и Америка, произведенията от летните изложби във Варна са разположени в ниския и средния ценови пояс, което ги прави особено атрактивни за чужденците. Но те, както вече споменахме, си имат достатъчно бюрократични спънки, за да се поблазнят от ниските (по европейски стандарт) български цени. А политиците ни ще продължават да говорят за ЕС като за нещо свое, което - очевидно! - изключва естествената логика на присъединяването.

Facebook logo
Бъдете с нас и във