Банкеръ Weekly

Съдби

ИЗКОПАЕМОТО ВИНАГИ ИМА ПОСЛЕДНАТА ДУМА

Смятат го за един от великите стари мъже на търговията в Германия и за един от най-богатите. До днес Хуго Ман е натрупал богатство от 1.6 млрд. евро със супермаркети, мебелни магазини и недвижими имотиНезависимо дали е на борда на 30-метровата си яхта, или на върха на своята групировка Верткауф (Wertkauf), Хуго Ман е единственият, който определя посоката й, и то от десетилетия насам. Роденият през далечната 1913 г. Ман е човек, който винаги е смятал властта и отговорностите по-скоро за бреме, отколкото за чест, и който има последната дума както за избора на шрифта в рекламните проспекти, така и за поредната многомилионна инвестиция.Ман решава да си опита късмета в бизнеса през 1938 година. След чиракуване в дърводелската работилница на баща си той основава първия си мебелен магазин в Карлсруе. Успява да пробие обаче едва след Втората световна война. Завърнал се здрав и читав от военнопленничество, той най-напред се оженва, след което през 1958 г. проектира и реализира в Карлсруе първия си супермаркет на самообслужване по американски образец Верткауф, разположен върху значителната за онова време площ от 3500 кв метра. В него се продават само нехранителни стоки.Следващият търговски център на Верткауф е изграден през 1966 г. във Фрайбург на площ от 7500 кв. метра. Само две години по-късно Ман шокира бранша с небивали мащаби - в Мюнхен представя пред публиката най-големия тогава в Европа търговски обект върху 20 000 кв метра.Веригата от магазини се разраства постоянно, но шефът на концерна нито за миг не губи от поглед това, с който е започнал - търговията с мебели. С фирмата Ман-Мобилиа (Mann-Mobilia) той жъне не по-малки успехи от тези на групировката Верткауф. Умение да налага волята си, инициативност, твърдост, упоритост и амбициозност - това са качествата, на които се дължи невероятният възход на неговото предприятие от старата школа.През 1989 г. патриархът, който по собствените му думи не може да си представи живота без своя бизнес, като че ли решава да освободи сцената за по-млади участници. Ман поверява ръководството на концерна на най-големия си син Йоханес. Старецът остава в комисията на съдружниците.През 1993 г., когато Ман тържествено отбелязва 80-годишнината си, вестниците се надпреварват да го превъзнасят: Със собствени сили, без никаква помощ, в продължение на цели 55 години той неуморно гради своята групировка. И нито дума за сина му, който вече от четири години я ръководи. Последната дума винаги принадлежи на Хуго Ман. В края на 1997 г. той решава да продаде делото на своя живот - 21 магазини на Верткауф с шест хиляди служители, на американския гигант Уол-Март (Wal-Mart), който предлага най-добра цена. Според слуховете, тя възлизала на 750 милиона евро.Верткауф обаче не донесе на американците късмета, на който се радваше Ман. Германските медии съобщават, че ситуацията в бившите магазини на Верткауф е напрегната. Всички обекти били на загуба с изключение на магазина в Карлсруе. Твърди се също, че шест супермаркета ще бъдат закрити, други три са заплашени от същото. Наемите били много високи, магазините - твърде стари, а оборотът падал. По всичко личи, че и последното решение на Хуго Ман - да се отърве от веригата Верткауф, е било изключително мъдро и навременно.

Facebook logo
Бъдете с нас и във