Банкеръ Weekly

Съдби

ИЗДАТЕЛИТЕ НА ЕЛ ПАИС СЕ ПРИЦЕЛИХА В АМЕРИКА

Испанската медийна групировка Промотора де Информасионес С.А. (Promotora de Informaciones S.A.), известна като Групо Приса (Grupo Prisa), открай време изпробва късмета си на различни поприща. Издаването на вестници и книги и управлението на радиостанции и платени телевизионни канали са само някои от дейностите, които й носят популярност и печалби. Бизнесът на Приса се разпростира в 22 държави - от Испания, където компанията издава водещия всекидневник Ел Паис, до Аржентина, където името й се свързва с книгоиздателска дейност. Оказва се обаче, че тази енергична групировка бездейства в страната, където живее най-бързоувеличаващото се и с най-широки пръсти испаноезично население в света - Съединените щати.Със задачата да промени това се е заел главният изпълнителен директор на Групо Приса Хуан Луис Себриан. Неговата най-нова амбиция е компанията да намери място в свръхконкурентния свят на американските испаноезични радиостанции. В момента Групо Приса притежава дял само в едно от общо 415 радиа, излъчващи програми на испански в САЩ. То се казва Дабъл Ю Ес Ю Ей-Ей Ем (WSUA-AM) и излъчва емисиите си в Маями, щата Флорида. Ако нещата тръгнат, както иска Себриан, много скоро Приса ще се опита да стане съсобственик в още няколко радиостанции. Вярваме, че това е голям шанс, твърди издателят на испанския вестник Ел Паис. Групо Приса ръководи 420 радиостанции в Испания. Освен това притежава 87% от акциите на Групо Латино де Радио (Grupo Latino de Radio), която пък е собственик на 300 станции в Колумбия, Чили, Панама и Коста Рика. В Мексико Приса държи 50% от Система Радиополис (Sistema Radiopolis), радиоподразделението на телевизионната компания Групо Телевиса (Grupo Televisa). До три-четири години можем да имаме истинска панамериканска мрежа с 1000 радиостанции, хвали се отсега Хуан Луис Себриан.Притегателната сила на медиите и по-специално на радиата има съвсем логично обяснение. Днес в САЩ живеят 40.9 млн. души, чийто роден език е испанският (14% от населението), сочи изследване на Центъра за икономически растеж Селиг към университета в щата Джорджия. До 2020 г. испаноезичното население ще достигне 55 милиона. От гледна точка на рекламодателите това означава, че потребителските разходи на тази група до 2007 г. ще нараснат със 160% и ще станат около 926 млрд. щ. долара. На този фон увеличението на американското население като цяло се очаква да бъде два пъти по-малко. Рекламният пазар на испаноезичните радиостанции в САЩ сега възлиза на 700-800 млн. щ. долара, пресмятат анализатори от Флорида и прогнозират, че тази цифра ще расте.Първата стъпка на Приса по пътя към новата цел ще е да си намери щатски партньор, тъй като Федералната комисия по комуникациите ограничава прякото чуждестранно участие в местни радио- и телевизионни лицензи до 20%, Приса няма да стане сериозен играч без помощта на американски финансов партньор.После идва проблемът с острата конкуренция. Още през юни 2002 г. Юнивижън (Univision) най-голямата телевизионна компания, излъчваща на испански език в САЩ , предложи да плати 3.5 млрд. щ. долара под формата на акции, за да получи базираната в Далас корпорация Хиспаник Бродкастинг (Hispanic Broadcasting Corp.) - най-големият играч на испаноезичния радиопазар, където работят 63 радиостанции, носещи приходи от 256 млн. щ. долара. След поредица от съдебни дела, заведени от конкуренцията, и непрекъснати протести от страна на испаноезичните групи властите най-сетне одобриха сливането. Едва през февруари 2003 г. Министерството на правосъдието даде съгласие за сделката. Когато я одобри и комисията по комуникациите, Юнивижън-Хиспаник ще бъде сила, с която испанската Групо Приса няма как да не се съобразява.Остават още три публично търгувани и няколко частни радиокомпании, излъчващи на испански, които могат да станат нейни партньори. За тях обаче Хуан Луис Себриан казва, че или са много скъпи, или имат проблеми. В средата на август например Приса обяви, че е отправила предложение към една от тях - изпадналата във финансови затруднения Радио Уника (Radio Unica), но е получила отказ. Форматът, който използва мрежата от 15 радиостанции на Уника, не привлича рекламодателите - успокояват я анализатори от Флорида. - Те биха плащали повече за музикални предавания, а не за новини и токшоута. Освен това през първата половина на 2003 г. Уника е загубила 13 млн. щ. долара и дължи още 158 млн. щ. долара. Останалите публични компании, чието сътрудничество би могла да потърси Приса - Спениш Бродкастинг Систъм (Spanish Broadcasting System) и Ентравижън (Entravision), имат значително по-добри показатели от нея. Приходите на Приса от радиопазара в Латинска Америка са нараснали с двуцифрено число през първата половина на 2003 г., посочва анализатор от компанията Ес Джи Кауън Сикюритис (SG Cowen Securities). Но засега операциите на чуждестранните радиопазари осигуряват малка част от приходите на групировката и според прогнозите за 2003 г. те ще й донесат едва 50 млн. от общи приходи на стойност 1.29 млрд. евро.А Хуан Луис Себриан не крие оптимизма си. Това може да се окаже един много добър бизнес, казва той и посочва за пример латинската музика, която се харчи изключително добре напоследък. Като бивш журналист, участвал в създаването на Ел Паис и по-късно работил като негов редактор, Себриан допълва: По-лесно е от издателската дейност и е по-евтино от телевизията.

Facebook logo
Бъдете с нас и във