Банкеръ Weekly

Съдби

Иван Стамболов: НИЕ СМЕ КАТО АДВОКАТ НА КЛИЕНТА

Иван Стамболов е собственик и управител и на продуцентската, и на рекламната къща, които имат едно и също име - Nota Bene. Преди това е бил продуцент на следобедния блок от игри на Дарик радио, отговорен редактор в БНТ на детско-юношеските предавания - Лексикон, Обаче, Здравей, Милион и едно желания. Роден е през 1963 г. в София, завършил е българска филология в СУ Климент Охридски. С рекламен бизнес започва да се занимава хем случайно, хем несъвсем. Съпругата му Виктория Стойчева работи в продуцентската къща, която продължава да се занимава с радио и телевизионни игри. Мъж с изключително тънко чувство за хумор, много ведър и позитивно настроен - такава е оценката на колеги, партньори и приятели за Иван Стамболов. Той пък се определя като работохолик, истински професионалист, приятел на 14-годишния си син, човек на живота и голям домошар. Роден е под знака на Козирог с асцедент Овен, което, по думите му, е много рогата комбинация. Свободното му време напоследък става все по-малко и, както сам се шегува, вече страда от психическо отклонение - всяка минута, в която не върши нещо, за него е губене на време. Чете едновременно между две и шест книги. Следи теоретичната литература по маркетинг и реклама. Не обича да пътува и затова не е ходил почти никъде. Моята къща е моят диван пред телевизора, весело заключава бизнесменът.Преди седем години Стамболов създава Nota Вene и оттогава агенцията непрекъснато разширява периметъра си с все нови и нови дейности. Обикновено повечето рекламни къщи са посредници в някаква сделка с надеждата да вземат комисиона, докато Nota Вene се стреми да е като адвокат на клиента. Ние сме на негова страна, а не посредник при преговорите, подчертава разликата мениджърът. На практика Nota Вene вече повече от година работи като агенция за публична комуникация, което включва PR, маркетингова консултация, посредничество извън масата на преговорите.С Иван Стамболов си говорим, че допреди 10 години всичко това в България беше непознато. Лека полека и у нас открихме топлата вода. И понеже ние, българите, сме много интелигентни, приемаме бързо новото. Само че едно е да ти харесва нещо, друго е да можеш да си го позволиш, категоричен е Стамболов. Рекламните къщи продължават да се роят, появяват се все нови и нови и всеки, който може да предложи качествена услуга на клиента, е конкурент на Nota Bene. Между по-сериозните нейни съперници напоследък са Пиеро 97 и Агент. Всяка фирма решава дали ще си направи вътрешен рекламен отдел, или ще ползва консултациите на външна агенция. Понякога собственият отдел се състои от повече хора, отколкото е целият екип на Nota Bene, който работи с десетки клиенти, обяснява нейният собственик.Днес по-големите клиенти на агенцията не са от България. У нас компаниите с възможности все още са малко. Освен това редица от тях продължават да се придържат към традицията и да изграждат вътрешни рекламни отдели, което ги прави трудноподвижни. Напоследък обаче се появяват все повече наши фирми, които имат потребност от подобни услуги.Пазарът се развива и Стамболов дава пример с едно село, в което има само една фурна за хляб. Естествено, при това положение на вратата й не е необходимо да пише Фурна. Това всеки го знае. Но когато повече хора се занимават със същата дейност, нещата вече са съвсем други.Пазарът на рекламните услуги се развива, само че колкото и да е странно, за почти седемгодишното съществуване на PR-агенцията Nota Bene в нея не е влизал нито един политик, който да поиска съдействие или просто за консултация. Чудно ли е тогава, че политиците ни, дори и когато са добре облечени, изглеждат демоде?И като стана дума за модата питам Иван Стамболов може ли благодарение на рекламата и българските производители и дизайнери на облекла да печелят добри пари?Ако перифразирам Ленин - усмихва се той - модата е 1% изкуство и 99% бизнес. Модата е като секса, в който, след като престана да е само средство за възпроизводство, а се превърна най-вече в удоволствие, всичко е разрешено. Днес можеш да си метнеш една козя кожа, за да не ти е студено, и това е облекло. Оттам нататък всичко зависи от одобрението на околните. Модата, колкото и скандално да звучи, продава нещо за повече пари, отколкото то в действителност струва. Ако цената на една жилетка от Пиер Карден е 500 щ. долара, такава жилетка, произведена от Пионер, Бяла Слатина - при едни и същи материали, при едно и също качество, при един и същи модел ще струва 30 лева. В този смисъл, каквото и да създадеш, ако то не стигне до широката публика, не представлява нищо. Допирните точки на Nota Вene с модата са единствено в обслужването на рекламните интереси на търговска верига ЦУМ. Стамболов смята, че това е успешна политика. Ревютата в ЦУМ не представят нито дизайнер, нито колекция, а нещо, което още утре можеш да купиш, знаейки точно откъде.Шефът на агенцията за публична комуникация не се притеснява за бъдещето: Когато ме заболи зъб, отивам на зъболекар, а не си го вадя сам. Конкуренцията на пазара ще става все по-голяма и за да пробиеш на него, ще е необходимо да се прибягва към все по-интересни и оригинални методи, да се търси помощта на професионалисти. Така че ще работим на все по-високи обороти. Иван Стамболов държи на семейството си и му е приятно, когато вкъщи се съберат всички. Съпругата му Виктория е дясната му ръка във фирмата, а синът му е първа година в Класическата гимназия. Стамболов-младши е висок е 1.90 см, тежи 90 килограма, носи 47 номер обувки, така че да са живи и здрави родителите му да го изхранват. Баща и син са големи приятели. Другото дете е кучето - мъжка немска овчарка на 10 години. Всеки ден, без събота и неделя, собственикът на Nota Вene абсолютно дисциплинирано по два часа плува и се занимава с фитнес в хотел Родина. При толкова натоварен ден това е задължителна част от програмата му, иначе се чувства без тонус.Иван Стамболов има една стара мечта, но знае, че тя не може да се сбъдне като в приказките. В южната част на средния пръст на Атонския полуостров има пристанище Порто Куфо - с 30 къщи и 20 кръчми - разказва той. - Заливът е затворен откъм морето с висока планина. Хора от цял свят си държат яхтите там. През зимата местен човек ги наглежда, а в началото на лятото се изсипват собствениците им и обикалят Средиземно море. Това не е толкова скъпо удоволствие. При едни добри комуникации и постоянна връзка с офиса бих си прекарвал и аз летата на такава яхта.Стамболов работи здраво, но обича да ходи и по заведения. Признава, че с времето става все по-консервативен към всичко ново. Харесва му да пие ирландско уиски в приятна компания. В квартала около Руски паметник, където живее, има няколко любими места - барбекю градина, ирландски и карибски барчета, френски ресторант... Активен и пасивен кулинар съм - обяснява собственикът и управителят на Nota Bene. - Готвя и обичам хубаво приготвените неща. Като ме гледате толкова едър обаче, не е от това, че много ям, а от това, че вече не пуша. И съм много учуден, че цигарата не ми липсва, след като 20 години съм я държал захапана.

Facebook logo
Бъдете с нас и във