Банкеръ Weekly

Съдби

ИВАН НЕСТОРОВ ИЗКАРВА ПАРИ ОТ ХОБИТО СИ

Ако билетите за трите планирани концерта на танцовото шоу Lord of the dance на Майкъл Флатли се окажат недостатъчни и няма да има четвърти, виновен за това ще бъде Иван Несторов, известен в музикалните среди като Амебата. Ако някой иска да благодари за това, че в София пяха легендата Дийп Пърпъл, а в Пловдив - великаните от Металика, пак трябва да търси него. Ако друг смята, че календарът на рок- и поппрояви в София и страната е беден - и тези обвинения могат да бъдат отправени към екстравагантно изглеждащия бивш рокер. Неговата фирма София мюзик ентърпрайсиз е единствената професионална компания за промоции в попжанра. През лятото на тази година тя ще отпразнува своя десетгодишен юбилей.
Въпреки че от деветгодишен се занимава с класическа китара, по професия Несторов е инженер. Родителите му не разрешили да се отдаде напълно на страстта си, а го убедили като разумни хора да запише ВМЕИ. Явно и той е осъзнал необходимостта от документ за висше образование, защото успява и да го завърши през 1986 година. Но желанието да следва общоприетия път го напуска, когато познатото от онова време служебно разпределение го праща в Радомир. Всъщност нямам нито един работен ден там - признава Амебата. Перспективата да пътува всеки ден до металургичния град го тласка да се отдаде изцяло на рока.
Работни дни като инженер няма, но музикантските едва ли може да преброи. По време на следването си той и сегашният му партньор в бизнеса Димитър Ковачев-Фънки създават една от любимите рокгрупи на социалистическата младеж - Ера. Заедно с банди като Ахат, Нова генерация, Конкурент и Милена ,Ера се превръща в емблематична за годините на преустройството. За сравнение между времената тогава и сега ще кажа, че за цялото си съществуване от 1986 до 1994 г. групата направи над 1000 концерта - спомня си Иван. - Изнасяхме близо двеста гастрола на сезон. И то свирене не по клубове, защото просто такива нямаше. Обикаляхме читалища, зали и поляни.
През 1991 г. е създадена музикална компания София мюзик ентерпрайсиз. Регистрират я той, вокалистът на Ера Димитър Ковачев-Фънки, барабанистът на Ахат Даниел Ризов и техен приятел, художник. С годините остават само двамата членове на Ера. Днес те са хората, които се опитват да отклонят най-известните рокбанди в света от правия път и да ги доведат в България. В географско отношение България може да се намира в Европа, но в музикално сме далеч от маршрута, по който обикновено минават турнетата - твърди Амебата.- За да успеем да включим България в програмата на някаква световна банда от типа на Металика, просто тя трябва да има концерт в Румъния, а след това да пътува за Гърция или Турция. Иначе никога не можем да отговорим на финансовите им претенции. Единственото изключение досега е концертът на Металика, който стана възможен само защото общината в Пловдив реши да направи едно шоу по случай месеца, в който градът бе столица на културата в Европа.
София мюзик ентърпрайсиз организира първия си концерт в същата година, когато у нас идват трашметълите от Содом. Софиянци и до днес си спомнят невероятното стълпотворение от тийнейджъри с дълги коси и кожени якета от цяла България, които заляха улиците на града в деня на концерта. За десетте години в актива на София мюзик ентърпрайсиз има повече от двеста музикални събития, агенцията е продала над 100 000 билета. Дипломната ни работа беше концертът на Скорпиънс на стадион Васил Левски през 1993 г. - спомня си Амебата. - Това беше най-голямото музикално шоу, правено дотогава в страната. Преди него западните фирми партньори винаги ни пращаха по един супервайзър да следи какво правим. След Скорпионс спряха. Работим с всички големи организатори по света и особено много с единствените британци, специализирани за концерти в Източна Европа - Мултимедия, които имат офис в Будапеща.
Дипломната му работа може и да е концертът на германските колоси, но със сигурност докторатът е защитен с концерта на Металика. Преди той да стане факт през 1999 г., цели пет-шест сезона бяхме във връзка с тях - подчертава Амебата. - Едно успешно гостуване е съчетание от много фактори - свободна дата, спонсори, подходящ сезон и още най-различни детайли.
Музикалните фенове си спомнят и други незабравими срещи, организирани от Амебата и Фънки - концерта на Стинг в НДК, на Ийст севънтийн във Фестивална, на гениалните китаристи Джон Маклафлин, Ал ди Меола и Пако де Лусия, на Дийп Пърпъл, на дуото Плант-Пейдж от Лед Цепелин и други. Вкусовете на хората се промениха през тези десет години - смята Несторов. - В началото на 90-те се ходеше повече на концерти с твърд рок и хеви метъл. Тази музика на Запад се нарича упадъчна, но за нашите ширини е прогресивна и има много широка аудитория. Впоследствие наша публика станаха хората от поколението, израснало с Пърпъл, Юрая Хийп, Назарет. Те успяха да видят на живо идолите, за които са си мечтали цял живот. Сега на мода е електронната музика, но ние малко се занимаваме с този жанр и залагаме на по-трайни имена и стилове. Ето например опитваме се да отговорим на интереса на почитателите на класическата музика с концерти като гостуването на Монсерат Кабайе. Единствената област, която отбягваме, е чалгата. По-паметливите меломани обаче си спомнят и еднократното залитане във фолкжанра преди пет години с концерт на Шабан Шаулич, Весна Змиянац и още неколцина югозвезди.
Агенцията със сигурност е любима на феновете на джаза. Тя организира ежегодната Джазсреща през октомври в НДК. Държим много на джаза, макар че истинските му ценители са не повече от хиляда човека - твърди Амебата.
Според Несторов, липсата на активен концертен живот в страната се дължи на пет причини. На първо място е географската отдалеченост от естествения път на турнетата на групите. Ние сме непрекъснато в контакт с над 500 банди, знаем всичко за тях - къде спят, какво пият, в добро настроение ли са - твърди той. - От пет години се опитваме да придумаме AC/DC да направят концерт у нас. Тази година на 2 юли те ще имат концерт в Прага, но за съжаление няма да дойдат дотук.
Ниският стандарт на живота е втората пречка. Несторов не вижда възможност за организирането на повече от 10-15 концерта годишно в цялата страна. Ако взимаш 200-250 лв. заплата и ходиш всяка седмица на концерт с по 20 лв. билет. Максимумът е един концерт месечно, и то ако най-високата цена наистина е 20 лева. А билетите в Европа струват по 50 щ. долара.
Третата причина за малкото концерти у нас е слабият бизнес на фирмите, които дават пари за музика. Според бившия китарист, масовото спонсорско участие е до 2000 щ. долара, което за група от ранга на Металика е почти нищо. На Уитни Хюстън например сме в състояние да предложим 50 хил. долара, но тя иска десет пъти повече.
Липсата на големи зали е предпоследната пречка, последната са самозванци в бранша, когато вредят на имиджа на България като добра страна за концертни изяви, заключава Амебата.
Самият Несторов обаче също се е опарил от световноизвестна рокгрупа. При сключен договор и разпродадени билети през миналата година легендите от Айрън Мейдън не дойдоха. Такива неща случват се, но в България още не сме им свикнали. Майкъл Джексън е прекъсвал турне по средата. В случая с Айрън Мейдън няколко дни преди датата на концерта един от групата падна и си счупи главата. По принцип ние можем да застраховаме концерта и да вземем неустойка, но самата застраховка струва много пари. Бандата си беше прибрала хонорарите, а не дойде. За около два месеца парите за билетите бяха върнати до стотинка.
Нашият бизнес си е чист хазарт. Никой не може да гарантира, че ще продадеш местата в залата, а офертите към звездите се правят на тази база.
Амебата е сигурен, че София мюзик ентърпрайсиз няма да се занимава никога с продуцирането на български музиканти и издаването на техни албуми. Според него в страната има много добри групи и изпълнители, но публиката не е научена да плаща за концерти и да си купува касети и дискове.
През десетгодишната си кариера на концертен организатор бившият китарист се е срещал с не една и две звезди. За тях говори без никакво вълнение. Много често дори не ги виждам, срещам се само с мениджърите - признава той.
Според него изпълнителите в никакъв случай не са големи глезльовци - славата им я създават продуцентите. Те ги обвиват в тайнственост и създават митове за невероятната им капризност. Претенциите за определена храна и питиета са нещо съвсем естествено - анализира Несторов. - Какво би станало, ако в 30 страни, през които минава турнето, всеки започне да храни Стинг с пикантни специалитети. Затова всичко се описва най-подробно в договорите и обикновено те са между 30 и 40 страници. Всяка ситуация е регламентирана предварително.
За прословутия случай, когато Металика накараха журналистите да чакат над два часа, затворени в съблекалня на градския стадион в Пловдив, Несторов също има обяснение. Самолетът на бандата закъснял с три часа, а охраната изрично посочила мястото на срещата с журналистите. Ако само знаете какви неща изчисляваха бодигардовете на Металика преди концерта. - Четири пъти сме пътували с тях и хора от полицията по маршрута от летището до стадиона, за да засичаме през какъв интервал се сменят светофарите и да избираме най-подходящия маршрут. Лично шефът на охраната каза: Журналистите ще чакат тук.
Най-необщителният му гост бил Стинг. След концерта му в столицата хапнал от вегетарианското меню на италианския ресторант в Кемпински-Зографски и се прибрал да спи. Стори ми се доста скучен тип, играеше на някакви зарчета с останалите музиканти и не го интересуваше нищо - припомня си Амебата. - Но от друга страна, какво би станало, ако след всеки концерт стои до пет часа и пие с домакините? Практиката му показва, че най-весело става, когато София е последното място от турнето на звездата. Така било след гастролите на Назарет и Юрая хийп. Едва ги извлякохме от Мистър Пънч - усмихва се Несторов. - На същото място бурен купон направили и Тото, които превърнали нощта след концерта си в още една музикална изява. Винаги най-приятната изненада за тях е публиката. Идват с нагласата, че са в Гана и че никой няма да знае нищо за тях, но виждат пълна зала и пееща публика.
Тази година той самият също празнува юбилей, изпълвайки четвърто десетилетие. Последните десет е посветил на София мюзик ентърпайсиз и на една и съща жена. Все още няма наследник. Не смята, че е много богат, защото е виждал стандарта на негови колеги. Кара жълт джип Сузуки. Работи на последния етаж на нова кооперация до НДК, съвсем близо до легендарния музикален клуб Фънкис пъб, създаден от него и от Димитър Ковачев-Фънки през 1996 година. Най-хубавото нещо е, че аз не работя, а изкарвам пари от хобито си, от всичко, което обичам - признава той.
Във фирмата постоянно заети са девет души, макар че около събития като гостуването на Металика се наемат до 1000 сътрудници. Фирменият клуб е Мистър Пънч, където Несторов редовно прекарва вечерите в компания на музиканти и хора от бранша.

Facebook logo
Бъдете с нас и във