Банкеръ Weekly

Съдби

ИСКАМЕ СОФИЯ ДА ПОГЛЕДНЕ ПОНЕ С ЕДНОТО ОКО КЪМ МОРЕТО

Стефан Минков, депутат от НДСВ, пред в. БАНКЕРЪ

Стефан Минков е на 53 години. Завършил е ВВМУ Никола Вапцаров, специалност корабоводене. Бил е капитан на кораби за насипни товари. През последните 20 години e работил предимно на брега: пет години в морската спасителна служба, а от 1984 г. - в пристанище Леспорт като началник на отдел, заместник-директор и от 1990 г. девет години е директор. На 25 януари 1999 г. е освободен със заповед на бившия министър на транспорта Вилхелм Краус.

Г-н Минков, защо ви уволниха от пристанище Леспорт?
- Причината бе Добрин Митев, бившият областен управител на Варна. Но, разбира се, всичко стана със заповед на министър Краус за смяна на борда. Иначе пристанището беше с много добри показатели. Освен за дървесина то се специализира и за износ на живи животни, на зърно...

С какви идеи влязохте в Националното движение Симеон Втори и какви цели ще преследвате като депутат?
- Повече от 20 години се опитвах да работя като специалист, но след като се сблъсках с толкова бариери пред бизнеса, накрая реших да се захвана за политиката и да работя за отстраняването им. Осем души сме депутатите на НДСВ от Варна. През 1997 г. въпреки голямата еуфория, СДС имаше седем мандата от този град. Казвам това, защото на нас се възлагат големи надежди, които не бива да проиграваме. Като специалист в морския бранш моите амбиции, а и на колегите ми, са да обединим всички народни представители - и от Варна, и шестимата от Бургас, т.е. всички, които имат някакво отношение към морската индустрия на България.

Ще се опитате да загърбите старата вражда между Варна и Бургас?
- Длъжни сме да го направим в името на страната и избирателите. Освен това ще привлечем и депутатите от трите дунавски пристанища - Русе, Лом и Видин, които имат сходни проблеми с морските. Стремежът е да обединим всичко направено досега, да го съобразим с новите условия и тенденции и в подходящо време да го представим в парламента като една единна държавна морска политика. Защото досега такава не е имало. В различни периоди са писани всякакви стратегии от кого ли не... В тях има и рационални зрънца, които ще се използват. Но нашата цел е да накараме държавата да се погрижи за въвеждането на такива правила и регулиращи механизми, които да осигурят благоприятни условия за развитието на морската индустрия, да я направят привлекателна и за работещите в нея, а и за инвеститорите. Под морска индустрия разбирам не само корабоплаване и пристанища, но и корабостроене, кораборемонт, риболов и морски туризъм.

Кое е подходящото време за внасянето на този проект в парламента?
- Реално можем да го направим до края на годината. Вече имаме някаква степен на готовност, но искаме да обсъдим идеите си с възможно най-голям брой специалисти, независимо от политическия им цвят. Прекрасно съзнаваме, че не можем да удовлетворим всички желания. Сигурни сме обаче, че има теми, които ще ни обединят. Изобщо целта ни е да накараме държавните институции в София да погледнат поне с едно око към морето, за да оценят богатството, което имаме, и да накараме това богатство да работи за всички нас.

По-конкретно какво трябва да се промени, за да излезе морската индустрия от застоя?
- Да се решат въпросите за привилегията на флага, за пристанищните такси, за националния морски превозвач... Вече имаме 10-12 корабособственици, които плават под чужд флаг. Крайно време е да направим привлекателен българския флаг.

Може би чрез въвеждането на двоен флаг?
- Това е специфичен въпрос, който трябва да се разглежда много внимателно.

Само че времето напредва. Особено Варненска корабостроителница, а и параходство Български морски флот все повече затъват.
- Корабостроителницата е отделна тема, нека я оставим засега...

Защо? Тя се нуждае от незабавна реанимация, иначе може и да не се изправи никога...
- Да, за нея са необходими спешни мерки и мисля, че те ще бъдат предприети. Корабостроителницата е политически приоритет. За нея има само един път за оздравяване - да заработи. Няма друг изход и колкото повече хора се обединим около това решение, толкова по-добре.

Откъде ще дойдат парите?
- Пари ще се намерят. Нека да не бързаме и да го кажем, като му дойде времето... Всеки ден се срещаме, обсъждаме и мислим за Варненска корабостроителница.

Бихте ли посочил краен срок, в който тя би могла да заработи?
- Мога да ви кажа какъв е най-ранният срок, в който може да заработи - 1 октомври тази година.

Не е ли много оптимистичен?
- Да, но пък е много отговорен. А и аз не казвам, че ще заработи с пълен капацитет, а поетапно.

А параходството?
- Нашата задача е да го предпазим от трусове, които могат да му навредят, какъвто беше случаят с отнемането на сертификата за безопасност преди няколко дни.

Да очакваме ли съществени промени в морското законодателство?
- Законите, хубави или лоши, са си закони. Вярно е, че някои неща в тях трябва да се променят. Но не бива да ги преправяме само защото днес пречат на някого. Закон трябва да се променя само когато динамиката на времето го изисква. Аз твърдя, че Законът за морските пространства, за вътрешните водни пътища и пристанищата е приложим и сега. Това, че той не беше приложен, е по чисто субективни причини. Пристанищната администрация не може да се справи с онези задължения, които имаше, дори и като срокове - за подготовка на наредбите, за трансформиране на част от собствеността от частна държавна в публично държавна, по подготовката за концесиониране...


Разговора води Белчо Цанев

Facebook logo
Бъдете с нас и във