Банкеръ Weekly

Съдби

Ирина Василева: БЪЛГАРСКОТО ЛИЦЕ НА КАРТИЕ

Жените винаги ще копнеят за Картие. Казват, че Глория Суонсън, легендарната звезда на немия филм през 30-те години, имала шестима съпрузи. Била вярна обаче само на марката Картие. И само тя да е - Мария Феликс, Наоми Кембъл, Катрин Зита-Джоунс, Салма Хайек, Аня Пенчева, Илиана Раева, Стефка Костадинова, също по свой начин и в различни периоди са били пристрастени към Картие...Картие в България продава фирма Ирина В. Което значи - Ирина Василева - единствената българка, допусната в империята Картие. Сега, когато предстои откриването на още един магазин и на сервиз за часовниците на Картие у нас, нещата изглеждат лесни. Но през 1996 г., докато Ирина търси контакти с Картие, за да започне работа, не е така. Впрочем, тя не обича да говори за това, а за бъдещите си планове. Вече много хора я търсят за консултации. Но това не е причина 38-годишната бизнесдама да се смята за преуспяла. Твърди, че още е само в началото. Планира да заработи с още две световни марки, които засега предпочита да запази в тайна. Обича работата си и изпипва всяка подробност. Познатите й я определят като работохолик. За нея 8-часов работен ден и петдневна работна седмица са непознат лукс. Мечтае за истински бутик Картие у нас, разполагащ с всички продукти на световната фирма. Вероятно след някоя и друга година и това ще стане.Продават ли се у нас произведенията на Картие? Не е лесно, но се продават. Българинът все пак познава Картие, марката е номер 1 в света и е със 150-годишна история. Нашите клиенти са хора, които са си изградили позиции в обществото и могат да си подарят лукс. Напоследък ми прави впечатление, че все повече от тях са млади хора между 25 и 45 години. Те са свързани с новите технологии, подготвени са, мозъкът им работи бързо, възприемчиви са към света. Когато получават новия брой на някое от най-престижните информационни издания, естествено виждат и реклама на най-новия продукт на Картие. Това е млада генерация, освободена от задръжките на по-старото поколение. Те знаят кои са най-хубавите коли в света, кои са най-хубавите часовници, кои са най-хубавите обувки и костюми... И понеже интелектуално и професионално са на световно равнище, се стремят да постигнат и материален стандарт. В България те вече не са единици. И техните позиции все повече се утвърждават. Затова и аз съм готова да реагирам. Така съм направила колекцията, че и по-възрастни, по-традиционно настроени, и млади, току-що видели реклама на най-новия модел часовници, да могат да си го купят- разказва Ирина Василева. Е, в първите години Картие са купували предимно мутри. Но с времето пазарът се променя. И ако нещата продължават да вървят благоприятно, остава в София да се отвори бутик. Което ще рече, че освен часовници, часовници-бижута и аксесоари, ще се предлагат и всички бижута на фирмата. Те, разбира се, са страшно скъпи, пък и производителят има изисквания, които засега изглеждат трудноизпълними. Магазинът на Картие, който се намира на прекрасно място в София - на бул. Цар Освободител (до Военния клуб) е минал вече в категория еспас, т.е. прескочил е първото стъпало в йерархията , което се нарича корнер. Остава му последното - да стане бутик.Всъщност, както обикновено става, Ирина стига до Картие съвсем случайно. Баща й е журналист, в края на седемдесетте е назначен за кореспондент във воюващ Ливан. Тя е на 13 години, когато заминава със семейството си в Бейрут. Там учи във френско училище. След време, но пак там, се запознава с бъдещия си съпруг, тогава журналист от БТА. Сега той е бизнесменът Васил Василев, собственик на фирма Мраз АД - Братя Василеви. Пътуват много, живеят в САЩ, във Франция. Пътуването по света ми помогна много. Не може да не си обиколил, да не си видял, не можеш да не направиш сравнение, да видиш и оцениш разликите, твърди тя. Естествено, владее перфектно английски и френски език.А в бизнеса влиза през 1993 година. Започва с внос на чуждестранна преса в България. Ей така, от личен интерес към самите издания. Нейната фирма Ирина В - започва да внася цялата чуждестранна преса - първо само вестници, после и списания. И особено френския печат, към който има слабост. Тогава си мисли, че ще разширява тази дейност. Но вижда, че няма кой знае какъв интерес. Хората нямат пари. След вестниците, някои от които и до днес ги има на пазара благодарение на Ирина, тя започва бизнес с антикварни стоки. В ръцете й попадат много ценни експонати и икони от Русия. Приятно е, но само толкова. Финансовите резултати са пренебрежимо малки.Веднъж при посещение в Париж си купува нещо от Картие, после още нещо... И започва да се интересува от марката. Да търси контакти. Първо имах магазин в хотел Шератон - започнах с малко. Бизнесът обаче потръгва, необходимо е по-голямо пространство, за да се разгърне. Василева изтегля всичко от Шератон и се премества на бул. Цар Освободител. Обзавежда магазина и офиса си на свой риск, със свои средства, но от Картие идват и го харесват. Наясно е, че ако не беше рискувала тогава, сега просто нямаше да стане... В онези дни по-голям оптимист е съпругът й, тя имала резерви. Но пък с упорство и търпение няма как да не напреднеш. По принцип у нас е много труден въпросът с откриването на точния екип, твърди Ирина. Е, при нея и проблемът с кадрите е решен по най-добрия начин. Макар че да си осигуриш персонал, който да отговори на изключително високите изисквания на Картие, хич не е лесно. В нейните задължения е да организира обучението на хората си в офисите на Картие във Виена и в Швейцария. За сервиза, който ще бъде открит вероятно през юли, тя търси хора, които освен да разбират от часовници, да са с безукорен външен вид, да владеят чужди езици и да са с амбиции да се усъвършенстват.Самата Ирина също продължава да се обучава. Когато работиш за империя като Картие, която властва вече 150 години, спреш ли да се развиваш, просто ще отпаднеш. Пък и винаги може да се окаже, че нещо не знаеш, а това е недопустимо за Картие. Става дума за много скъпа стока и наистина трябва да познаваш скъпоценните камъни, диамантите, механизмите. Иначе трудно ще продадеш нещо на клиент, който обикновено се колебае с дни, преди да каже купувам.Не е безинтересно човек да се порови в историята на прелестните вещи с марката Картие. Тя започва през далечната 1847 г., когато бижутерът Луи Картие отворил ателие на парижката улица Монторей. Трудил се прилежно и на вътрешната страна на произведенията си дискретно поставял инициалите си LC. А по какво може да се познае истинското Картие? Далеч не само по чистотата на камъните, логото и серийния номер. Всичко отвън и отвътре трябва да бъде прецизно и чисто. И най-миниатюрната разлика издава, че вещта е дело на аматьор.Картие е символ на лукс, на определена степен на благополучие и просперитет. Няма как да е иначе, защото един часовник Картие например струва от 1500 евро нагоре. Часовниците-бижута с диаманти струват над 10 000 евро, има и над 30 000 евро. Най-силният период за продажби е от септември до декември. Някои клиенти се ръководят от цената, други от модела, трети от това дали часовникът е механичен, кварцов или автоматичен... Златно правило за фирмата е дискретността - никога не разкрива личността на клиентите си. И затова вече ги има - постоянни и много верни. Ирина се гордее, че е перфекционист. Познатите й пък я смятат за работохолик. А работа и проблеми колкото щеш - с митници, банки, документи, чиновници, разправии. Липсата на сервиз на Картие у нас също създава много трудности. Ако например се наложи поправка на часовник, той трябва да се занесе в Мюнхен, а ако не е купен от нейния магазин, което значи, че тя няма документи за него, формалностите с фактури и митнически декларации са неизброими. Надява се предстоящото изграждане на сервиз да облекчи работата й. Има двама синове, по-големият е на 19 години и учи право в Париж, а малкият е на 10. За отглеждането му помага много и майка й. А тя при честите си пътувания до Париж наглежда големия, студента. Напоследък открива, че се е пристрастила към електрониката - последни модели лаптопи, органайзери, телефони... Добра работа вършат, е краткият коментар за увлечението. Жената е прагматична.Не отрича, че има подкрепата на съпруга си, както и на майка си. Но изборът обикновено е неин. Ирина Василева излъчва спокойствие, финес и не е от най-разговорливите. Държи на думата си и на точността. Самата тя е като часовник Картие. И не толкова защото времето е пари, а защото държи на добрите обноски. Нещо, което понякога липса във всекидневието на българина. Засега.

Четете още

Банкеръ Daily

"Зелена карта" ще се издава безплатно с "Гражданска отговорност"

Това решиха депутатите от икономическата комисия Още »
Банкеръ Daily

Куче си, куче – и то мършаво!

Малоумната ти "самолетна” декларация в евроатлантическа посока е само върхът на наивитета. Целият ти екзактен наратив е израз на помиярщина, а помиярите не бива да... Още »
Банкеръ Weekly

"Кво чакате, бе?!"

Срещата на премиера Бойко Борисов с българската общност в Лондон нещо се обърка Още »
Facebook logo
Бъдете с нас и във