Банкеръ Weekly

Съдби

ЙОРМА ОЛИЛА - МАЙСТОРЪТ НА УСПЕХА

Москва, Източен Берлин, Хавана - това е краткият списък с градовете, които младият Йорма Олила често посещава при задграничните си пътувания през 70-те години на ХХ век. По това време по нищо не личи, че той ще стане един от най-уважаваните в деловите кръгове президенти на фирма... В онези години цялата външна политика на Финландия се свежда до основната грижа да не докачи с нещо големия съветски съсед. За енергичния президент на Националния съюз на студентите е също толкова естествено - макар че дълбоко в себе си той изпитва симпатия най-вече към политическите сили от центъра - да посещава братските народи и да проповядва разоръжаването, което по това време е на мода в съветския свят. Този епизод от неговата младост приключва през 1974-а. Тогава Йоорма е на 24 години.Той е завършил Хелзинкския университет, където изучава икономика и технология. Има диплома от Ландън скул ъф Икономикс (London School of Economics). Първото му бизнескръщение е в Ситибанк (Citibank) в британската столица, а после в клона на банката в Хелзинки. През 1985-а Олила влиза в Нокиа като вицепрезидент, отговарящ за международните дейности на групата. Днес нейната структура изобщо не може да се сравни с предприятието, чието кормило той поема през 1992 година. Конгломератът, който тогава произвежда хартиена каша, кабели, автомобилни гуми, но и ботуши от каучук и телевизори, днес е дружество, чиято дейност е съсредоточена върху пазара на мобилните телефони. Нокиа стана символ, който в чужбина представя динамиката на развитие на финландската икономика.Този стремителен ход обаче е съпътстван и от доста препятствия и кризи. За да държи твърдо курса, Йорма Олила, зад чийто благ вид се крие една желязна хватка, се опира на изключително близките си връзки с четиримата си колеги в ръководството, които са почти на неговата възраст. Те също са част от гаранцията за непоклатимата власт в групата. Шефовете на Нокиа са като малко островче на стабилността на фона на голямата метла, която отнесе не един и двама шефове в големите телекомуникационни компании, .През октомври 2001 г. договорът на Олила бе продължен до 2006-а, и то въпреки неотдавнашния спад в борсовата капитализация на дружеството, която за по-малко от година се понижи от 300 на 100 милиарда долара.

Facebook logo
Бъдете с нас и във