Банкеръ Weekly

Съдби

ЙОАН ПАВЕЛ ВТОРИ - НАЙ-УСПЕШНИЯТ МЕНИДЖЪР НА СВЕТИЯ ПРЕСТОЛ

За по-малко от четвърт век папа Йоан Павел Втори превърна Ватикана в икономическа империя с огромни печалби. От първия си ден на Светия престол (16 октомври 1978 г.) бившият полски кардинал Войтила упорито и методично отваряше римокатолическата църква към света. Което съвсем не означава, че Ватиканът вече няма тайни. Напротив - Светият отец пропътува над 1 милион километра извън границите на Италия и посети 120 страни. През май ще гостува и у нас. Главата на римокатолическата църква е изнесъл над 2250 речи пред толкова многобройна и разноезична аудитория, че и най-големите рокзвезди могат да му завидят. И само това ли? Светият властелин на града-държава, който няма и половин квадратен километър, ръководи със здрава ръка делата на папските банкери, които работят в кулата Николай Пети, където е разположен Институтът по религиозните дела (ИРД), както официално се нарича успешната, забулена с тайни банка на Ватикана. Това е нещо като бункер, в който кардиналите и религиозните епархии внасят парите си. Невероятно трудно ще бъде да се узнаят активите, дори приблизителните им размери, на тази мощна финансова институция. На третия етаж на кулата се намират личните покои на Йоан Павел Втори, както и стаите на персоналната му охрана. Което говори, че ИРД е винаги под зоркия му поглед. Носи се мълвата, че компютрите на ИРД, които се обновяват своевременно и много дискретно, работят нонстоп, за да се следят капиталите на църквата, а те са в обращение по всички големи финансови средища от Ню Йорк, Лондон, Париж, че и Хонконг.Днес Ватиканът няма нищо общо с традиционните представи за него, изградени през годините. Забравете за замръзналите изгледи от пощенските картички и марки. Светият престол вече е изцяло в плен на бизнеса. Първото, което се набива на очи, е огромният парк от луксозни черни мерцедеси, модерните студия за телевизия и радио и прочие модни разкоши, променящи крещящо лицето на папската обител. Но това не значи, че папата разрешава разточителни разходи. Напротив. Кардиналите използват черните мерцедеси само при специални случаи.Бюджетът на Светия престол по официални данни днес възлиза на малко над 200 000 млн. щ. долара. Печалбата наглед е скромна - 1.5 млн. долара, но не бива да се забравя, че истинското богатство на Ватикана е на друго място - в ИРД. Има твърдения, че папската банка управлява минимум 4 млрд. долара. Към тези активи следва да се прибавят и средствата, които са на разпореждане на Администрацията на имуществото на Светия престол (АИСП). Това именно е институцията, която държи портфейла на самия Ватикан, което ще рече над 600 млн. долара в акции и облигации. Става дума за обезщетението, или върнатото наследство, след подписването през 1929 г. на известните Латерански договори между папа Пий XI и правителството на Мусолини. Тогава Ватиканът си възвръща статута на суверенен град-държава. Между другото Ватиканът притежава и огромно недвижимо имущество - над 1000 имота в Рим, както и множество направо безценни произведения на изкуството.Официално ИРД и АИСП нямат за цел да трупат печалби. Но пък Светият престол няма никакви задължения да прави прозрачни финансовите си дела. Така че няма как да знаем как точно се движат активите на двете институции... Сигурното е, че не са никак зле.Йоан Павел Втори обаче може да разчита и на трети източник - фонда за дарение Свети Петър. Всяка година на 29 юни, денят на светията, във всички църкви се приемат парични дарения. Повечето от тях са изключително щедри. Официално се твърди, че с тези пари папата подпомага закъсалите епархии. Истината е, че тази манна небесна се изсипва върху тайната дипломация на Ватикана. С пари от този фонд папата е благословил и създаването на полската Солидарност. Неговите сънародници никога няма да забравят това.Благодарение на безспорния финансов разцвет на Ватикана сегашният папа, който е 264-ият на Светия престол, успя да осъществи, образно казано, една повторна християнизация на света. Въпреки немощния си вид, роденият на 18 май 1920 г. във Вадовице (малко градче на 50 км от Краков) папа не жали сили за приобщаване на човеците към правата вяра. Не жали и средства. Въпреки напредналата си възраст, той оценява по достойнство ролята на медиите в съвременния свят и отпуска над 40 млн. долара годишно на радио Ватикана и на ватиканския телевизионен център.Според служителите, които са около 3500, да работиш във Ватикана по времето на Йоан-Павел Втори е голямо изпитание. Заплатите там са сравнително ниски, но пък не се плащат никакви данъци и такси. Ватиканският медицински център също работи безплатно. А аптеката на Светия престол освен че продава на по-ниски от стандартните цени е и най-добре снабдената в Рим. Освен това календарът на Светия престол предлага приятни изненади от рода, че не се работи на рождения ден на папата, почитат се свети Петър, Денят на латеранските споразумения... И още, и още. Само че светият отец никак не се свени, когато е възможно, да им клъцва привилегиите.Защо казват, че папата е новатор? Преди него светите отци са управлявали от кабинета си. А той проповядва, пътувайки по света. С успех. Според Ватикана покръстените католици са 17.5% от населението на планетата, или над 1 млрд. души.За никого не е тайна, че похристиянчването струва скъпо. Затова папата промени радикално методите на управление. Например през 1984 г. Ватиканът загуби над 200 млн. долара след фалита на Банко Амброзиано - собствената му банка. Оттогава папа Йоан Павел затегна хватката и не се поколеба да даде управлението на парите предимно на граждански лица. Някои недоволни монсеньори подхвърлят, че скандалът с банка Амброзиано е обърнал светия отец към капитализма.Затова държавният секретариат, който е ударният отряд на папата, отдавна вече прибягва до консултациите на най-авторитетни специалисти за уреждане на финансовите въпроси на Светия престол. Така че, ако изглежда консервативен в областта на морала, Йоан Павел Втори не се колебае да финансира своята политика с най-модерни средства. Така той смята, че най-добре изпълнява задълженията си. Поне не могат да го упрекнат в бездействие и липса на воля и енергия за правене на политика, въпреки напредналата си възраст.Благодарение на външните си визити и изяви, които без преувеличение могат се сравнят единствено с тези на рокзвездите, папата успява да излага образа си върху всякакъв вид продукти, срещу което естествено получава солидни проценти. Много шум се вдигна през март 1999 г., когато папата издаде компактдиск под заглавие Абба Патер. Той пее и се моли на пет езика на фона на съвсем модерна музика. От фирма Сони обявиха, че са продали над милион бройки. Примери има още много. Че папата умее добре да продава себе си, няма никакво съмнение. Пътуването му в Мексико през 1999 г. е спонсорирано от 25 мултинационални компании, сред които Пепси, Кодак, Адидас и Мерцедес. Те са изсипали над 2 млн. долара, за да рекламират марките си покрай папата. Тогава поклонниците са купували продукти в пликове с лика на светия отец. Очевидно е, че светият отец е напипал пулса на новото време. Неговото виждане е, че църквата не може, а и не иска да живее с подаяния. Като доказателство в тази насока е и реставрацията на базиликата Свети Петър по повод милениума. Работата струваше 5 млн. долара, дадени от италианската петролна компания ЕНИ. Неслучайно пък реставрацията на Сикстинската капела през 1993 г. бе изцяло поета от японската телевизионна компания НТВ.Като добър мениджър папата единствен от възкачвалите се на Светия престол предвиди, че вярата освен изцеление за 1 млрд. души, може да донесе и купища пари, разбира се, ако знаеш как да убедиш поклонниците в това свято дело.

Facebook logo
Бъдете с нас и във