Банкеръ Weekly

Съдби

ИМПРЕСИЯ '2004 ОТХВЪРЛИ МЕРОПРИЯТИЕ

В Пловдив липите цъфтят в най-голямата си сила и пръскат главозамайващ аромат, легнал като тежък облак над градския център. Вероятно заради този почти наркотичен аромат нито едно културно учреждение не работи в неделя. Примерът е възприет и от повечето частни търговски галерии, дремещи зад тежки катинари и плътно спуснати рулетки. Единствено анктиварите, които би трябвало да възприемаме като вехтошари, дремят в сянката на малките си дюкянчета в стария град. Оживени са само многобройните кафенета, аперитиви и ресторанти. Ориент!Току до входа на панаирното градче кокетно се кипри трансперантът 8-ми панаир на изкуствата Импресия'2004. Тук има известно оживление, но в обратна посока - не влизат посетители, а излизат картини. Двама юначаги от охранителната фирма Алфа СОТ забраняват категорично достъп до залата на в. БАНКЕРЪ. Не помага нищо - нито човешки молби, нито увещания, нито документите ни, на които е отбелязано задължението да се помага на медиите. Поставен в казармен режим, представителят на в. БАНКЕРЪ си припомня отдавна забравени трикове за надхитряне на началството. И тихо застава до входа, проследявайки голяма част от експозицията на Импресия'2004 като на парад - художници и галеристи изнасят картините си. На пръв поглед - нищо за отбелязване. По-късно в частния музей Филипополис, един от много малкото в града, постарали се да уловят доста интензивния туристически поток през неделята, обобщаваме изложението с категоричното: Тъжна работа!.Неговото сегашно издание е инициатива на новата, открита преди няколко месеца частна галерия в Пловдив Жорж Папазов. Национален статут придава присъствието на Арт комплекс от Варна, подсилен от няколкото пловдивски галерии. Преди няколко години подобна инициатива съществуваше и в морската ни столица, реализирана от Двореца на културата и спорта, но постепенно затихна и изчезна. Поради наивността на възприетата формула - представяне на съвременни художници в напълно демократичен режим, т.е. без прилагане на какъвто и да е критерий за качество. Интуитивен подход, в който не са очертани нито равнищата на потребителските кръгове, нито комуникациите с него.Подобно нещо наблюдаваме и в Пловдив. Вярно - тук организаторите са добавили и международен конкурс за панаирен плакат, също осми поред, а в съседство е разположена и ювелирната изложба. Този културен масив сам по себе си е достатъчна атракция и създава привлекателност за гражданите и гостите на Пловдив. Но липсва прагматизмът. Липсва практическата връзка с клиентите. При това е добре известно - в. БАНКЕРЪ наскоро писа за това - че в града се разчита повече на проходящия туристически поток, а не на местните колекционери и клиенти, които са доста скромен брой. И тук идва сериозната изненада - в Градската галерия излага част от колекцията си най-големият пловдивски колекционер Димитър Инджов. Живопис - с целия спектър от имена на художници, който на вълни, на вълни премина през изминалите 15 години. Колекцията на Димитър Инджов е успоредена с колекцията на Димитър Иванов в Археологическия музей в столицата. Това раздвижване сред големите играчи в стремежа им да легитимират пред най-широка общественост сбирките си звучи като надсмиване над безличните и безрезултатни инициативи от рода на Импресия'2004. От които без съмнение има необходимост, но само при условие, че се правят с нов, делови и по-висок критерий.Двете последни прояви на Светлин Русев бяха в Казанлък и София. Намиращият се между тях Пловдив не заинтересува академика - нямаше защо.

Facebook logo
Бъдете с нас и във