Банкеръ Weekly

Съдби

ИМПЕРИЯТА НА АРМАН ВЕЛИКИЯ

Веднъж гениалният парфюмер Франсоа Коти казал: Дайте на жените най-добрата композиция от аромати, представете я в обикновен, но безупречен флакон, сложете й разумна цена и ще направите бизнес, какъвто светът не е виждал. Ученикът на Франсоа Коти - Арман Петижан, запомнил добре уроците на маестрото и създал парфюмерийната къща Ланком (Lancome).ПарфюмерътАрман Петижан бил нисък, с добре поддържана брадичка и тънки мустаци. Той винаги се обличал безупречно и имал прекрасни маниери. Освен това бил страстен почитател на розите и любимец на дамите. Великолепният розариум в градината му в селцето Вил д`Авре, се смятал за един от най-красивите във Франция. Именно розата избрал Петижан за емблема на своята компания Ланком. Днес тази златна роза е позната на жените в цял свят. Когато през 1935 г. Арман основал фирмата си, бил вече на петдесет години. На младини той живял в Южна Америка, където продавал различни стоки - от парфюми до шампанско и локомотивни двигатели. По време на Първата световна война Петижан побързал да се върне във Франция, за да постъпи на военна служба. Но скоро го измъкнали от окопите и му поверили специална дипломатическа мисия - да развежда из парижките музеи посланиците на Бразилия и Чили, демонстрирайки им величието на френската култура и убеждавайки ги да помогнат на Франция. Любезността и чарът на Петижан донесли полза на родината му и открили нови перспективи пред него. След края на войната му предложили посланически пост в Бразилия, а когато отказал - длъжността на министър на пропагандата. Но той не пожелал да стане и министър. Съдбата го свързала с бащата на съвременната парфюмерия - Франсоа Коти. Маестрото му разкрил един цял свят от аромати, който обаче можел да носи и реални пари.Великолепната петоркаПетижан работел успешно с Коти, докато на последния не му хрумнала една революционна идея. Авторът на редки и изискани парфюми решил да ги превърне от предмети на разкоша в общодостъпно удоволствие. Петижан не бил съгласен и се разделил с учителя си, за да създаде собствена парфюмерийна марка - скъпа и престижна. Арман не бил сам в това начинание. Заедно с него в авантюрата се впуснали братята д`Орнано (впоследствие единият от тях основал прочутата козметична марка Сисли (Sisley), химикът Пиер Велон, както и забележителният художник Жорж Делом, бивш директор по дизайна при Коти. Петижан дълго време избирал името на новата марка. Търсел такава френска дума, в която да се усеща ехото на прочути исторически събития. Тогава Гийом д`Орнано си спомнил за замъка в департамента Андр, наречен Ланком - истинско френско име, леснопроизносимо на всички езици.Петижан организирал шикозно представяне на своите парфюми. Той създал едновременно пет нови аромата, които показал през 1935 г. на Световното изложение в Брюксел. Всеки от тях бил в разкошен позлатен флакон, обвит в кристални цветя и херувими. Флаконите се отличавали от аскетичните шишенца, издържани в строгия минималистичен стил на онова време. По-късно техният създател Жорж Делом казва: През 30-те години голите стени и лицата без грим се смятаха за шик. Шишетата за парфюми бяха плоски и правоъгълни. Ние искахме да направим нещо съвсем различно. Днес флаконите на Тропик (Tropiques), Конкет (Conquete), Тандр Нюи (Tendres Nuits) и Бокаж (Bocages) са истинска колекционерска рядкост и струват баснословни суми. И петте аромата спечелили златни медали на изложението в Брюксел. Но резултатите от продажбите им далеч не били толкова блестящи - търговците направо се чудели какво да правят с продуктите от новата марка. Въпреки всичко Петижан и през следващата година се задържал устойчиво над водата и разработил нова концепция за бизнеса си. Лекарство против бръчкиС помощта на познати учени Петижан извършил революция и в областта на средствата за поддържане на кожата. Подхранващият крем Нутрикс (Nutrix) от Ланком съдържал активни вещества, основани на витамините и белтъчините. Макар че новият продукт бил представен като регенериращ нощен крем, много скоро започнали да го използват като панацея - за борба срещу слънчевите изгаряния, при ухапвания от насекоми, алергии, отоци, замръзвания и порязвания. През 50-те години английският министър на отбраната дори го препоръчвал като единственото известно средство срещу радиационни изгаряния в случай на ядрена война.Декоративната козметика се превърнала в друго основно направление в дейността на Ланком. Петижан отново поел голям риск, пускайки на пазара поредния продукт, в разрез с установените традиции. На мода по онова време били трайните червила, които се задържали дълго само защото изсъхвали върху устните, изсушавайки по този начин и кожата. Петижан предложил нежното бледорозово червило Роз дьо Франс (Rose De France), благодарение на което устните стават меки и сочни. Уханният розов продукт бил истински бестселър до края на 50-те години. През 1939 г. Ланком била само на четири години, но вече продавала и на чуждестранните пазари. Компанията изпълнявала поръчки за Осло, Богота, Алжир, Шанхай и други. Пропагандисти и агитаториПрез Втората световна война намаленото търсене и дефицитът на основни компоненти принудили Петижан да спре производството на парфюми, кремове и червила. Той се съсредоточил върху създаването на висококвалифицирани кадри, които да донесат слава и разцвет на фирмата му в мирно време.Идеята му била да се подготвят посланички на красотата - елегантни и ефектни жени, които да разпространяват достоверна информация за производството на Ланком. За целта в Париж било открито училище за технолози, чиито първи занимания започнали през 1942 г. - в самия разгар на войната. Грижливо подбраните студентки изучавали анатомия и психология, технологията на козметичните продукти и техниката на продажбите, а освен това рисували, моделирали и усвоявали начините за гримиране. След това те се пръснали из целия свят, за да доказват чрез собствения си външен вид, че няма нищо по-хубаво от парфюмите, козметиката и кремовете на Ланком.Розата - емблема на успехаСлед войната Петижан най-после успял да даде свобода на парфюмерийните си амбиции. През 1947 г. той пуснал на пазара аромата Маракеш (Marrakech), а три години по-късно - легендарния парфюм Мажи (Magie). Благоуханието, базирано на дървесни миризми с нежни нотки на жасмин, било представено във великолепен флакон с кристален орнамент - поредния шедьовър на Жорж Делом. Две години по-късно се появил първият Трезор (Tresor) - изтънчен източен аромат в разкошно кристално шише, шлифовано във формата на диамант. За да отбележи появата на новия продукт, Петижан организирал бал, на който източният принц Трезор танцувал с вълшебната фея Мажи в балет, поставен от самия Серж Лифар. Мажи и Трезор превърнали Петижан в най-великия парфюмер на своето време. През 1955 г. продукцията на Ланком вече се продавала в деветдесет и осем страни в света. Днес компанията, произвеждаща козметика от класата лукс, е водеща сред чуждестранните марки в САЩ, има стабилни позиции на азиатските пазари и е на първо място по продажби в страните от Европейския съюз. Всяка секунда в света се купуват по три продукта на Ланком. И на всеки от тях сияе златна роза - любимото цвете на Арман Великолепния, както наричат създателя на империята Ланком.

Facebook logo
Бъдете с нас и във