Банкеръ Daily

Съдби

Илон Мъск: 17 дни, които предприемачът никога няма да си върне

През последните 17 нестабилни дни предприемачът Илон Мъск постави под въпрос траекторията на своята компания за електрически автомобили Tesla и постави огромен въпросителен около лидерството си в нея.

В петък Мъск се отметна от идеята си да отпише Tesla от борсата и да я направи частна компания. На 7 август той обяви първоначалната си идея и даже заяви, че финансирането на "операцията" е осигурено. 

През изминалото десетилетие главният изпълнителен директор на Tesla и SpaceX е възхваляван като един от най-динамичните иноватори в технологичната индустрия. Той е спечелил лоялни последователи чрез твърдия си лидерски стил и плановете си да премени космонавтиката, колите и енергетиката.

Но той също многократно е повдигал въпросителни със своите глупости. Миналата година бе върхова за странното му поведение. Той пишеше в социалната мрежа предимно нощем, за да си организира "спаринг" с журналисти, да се отнася пренебрежително към фигури, сочени за герои, обявяваше плановете си да прави сайт за истински новини "Правда / Pravda", припомня CNN. 

Хронология на последните седмици: 

7 август: В разгара на търговията с акции Мъск обяви в "Туитър", че обмисля да направи Tesla частна компания и че е подсигурил финансирането. 

Акциите на компанията регистрираха ръст от 10 процента. По този начин Мъск наруши правилата на  Уолстрийт - фирмите обикновено правят подобни важни съобщения, когато информацията е достоверна. 

8 август: The Wall Street Journal съобщава, че регулаторните органи в САЩ са изпратили запитване до компанията заради анонса на Илон Мъск. Акциите поевтиняват, изтривайки част от печалбата от предния ден. 

13 август: Мъск разкрива в блога си, че той е говорил със Саудитския фонд за суверенни богатства, който ще осигури парите за приватизацията на Tesla. Той твърди, че "няма съмнение", че сделката може да бъде приключена бързо. Мъск обявява също така, че Goldman Sachs и инвестиционната фирма Silver Lake ще му предоставят финансови съвети. Анализаторите акцентират, че планът му може да струва около 24 милиарда долара, една от най-големите сделки, осъществени някога. И Тесла е изправен пред препятствия с паричната криза, голямото натоварване на дълга и производствените проблеми.

14 август: Бордът на Tesla съобщава, че ще проучи предложението.

15 август: Медиите съобщават, че Борсовата комисия в САЩ е пратила призовка на компанията по отношение на плановете на Мъск, твърди се, че регулаторът вече извършва официална проверка за пазарна манипулация. Ръководителите не могат да правят лъжливи публични изявления, които влияят върху цената на акциите. Акциите на компанията достигат 339 долара за брой.

16 август: Американските бизнес издания съобщават, че комисията разследва и дали компанията е подвела инвеститорите за проблемите, пред които е изправен автомобилът Tesla Model 3. Акциите на компанията намаляват леко - до 335 долара.

17 август: Фондовият пазар реагира на интервю за "Ню Йорк Таймс" с Илон Мъск, в което той подробно описва тежките лични проблеми, които бизнесът му е донесъл. Той признава, че работи 120 часа седмично и разчита на медикаменти, за да спи. Инвеститорите не са съпричастни. Акциите бележат спад до 306 долара - около 17% в рамките на 10 дни.

20 август: анализатор на JP Morgan намалява прогнозата си за цената на акциите на Tesla, като прогнозира, че стойността им ще спадне до 195 долара за една акция през декември. Предишната му прогноза е била 308 долара.

22 август: Един инвеститор в Tesla пише отворено писмо до Мъск, с което го кара да не отмени плана си за привазация. 

24 август: В драматичен обрат, Мъск съобщава, че е преосмислил плановете си. Предприемачът Мъск признава, че реализацията на идеята му ще бъде по-трудна, отколкото първоначално е смятал.

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във