Банкеръ Weekly

Съдби

Икономически капан по въздух и земя

Престоят трудни дни за катарската национална авиокомпания.
S 250 36b69e33 7184 4d6f b1aa 06c2d506574e

Населението на Катар е едва 2.7 млн. души, но влиянието на емирството, разположено на североизточния бряг на Арабския полуостров, е несравнимо по-голямо от скромните му размери. Страната е световноизвестна благодарение на националната си въздушна компания Qatar Airways, международния телевизионен канал "Ал Джазира", както и на спорта - Катар ще е домакин на Световното първенство по футбол през 2022 г., а освен това спонсорира най-известния футболен клуб в света - "Барселона".

През последните години в столицата Доха бяха построени множество небостъргачи, в които откриха офиси няколко транснационални компании. Но разривът на отношенията със Саудитска Арабия и нейните съюзници вещае сериозни негативни последици. Авиокомпанията Etihad Airways, с централен офис в Абу Даби, и базираната в Дубай Emirates прекратиха полетите си за Катар. Всеки от двата превозвача изпълняваше дневно по четири рейса до Доха и обратно. По този маршрут ще престане да лети и нискотарифната FlyDubai, а след нея може да последват бахрейнската Gulf Air и египетската Egyptair.

За Qatar Airways това означава огромни загуби. Първо, тя ще трябва да отмени десетки всекидневни полети до Дубай, Абу Даби, Рияд и Кайро. Второ, закриването на обширни участъци от въздушното пространство в региона ще принуди превозвача да промени маршрутите на полетите си. Продължителността на много от тях неизбежно ще се увеличи, което е сериозен проблем за компанията, защото ще повиши разходите на гориво и може да предизвика недоволството на пътниците.

Qatar Airways привлича пасажери не толкова с директните си полети за Катар, колкото с възможността да пътуват от Европа за Азия или Австралия с удобна връзка в Доха. Сега необходимостта от промяна на маршрутите ще принуди клиентите й да се обърнат към други превозвачи.

Продуктите ще поскъпнат

Пустинята заема значителна част от територията на Катар, което затруднява производството на храни. В случая проблемът ще се задълбочи поради факта, че единствената сухопътна граница на емирството е със Саудитска Арабия. Всеки ден тя е пресичана от стотици камиони, чийто главен товар са храните. До 40% от продуктите идват именно по този маршрут. След затварянето на границата Катар ще  трябва да си доставя хранителните стоки или по море, или по въздух.

"Това незабавно ще предизвика инфлация и ще засегне пряко живота на обикновените хора - обяснява Ганем Нусейбе, директор на консултантската компания Cornerstone Global. - Ако всичко поскъпне значително, катарският народ ще започне да оказва натиск върху управляващото семейство, настоявайки или за смяна на ръководството, или за смяна на курса." По думите на Нусейбе редовите жители на емирството пътуват всяка седмица до съседите, за да си купят по-евтини продукти. Сега това вече е невъзможно. 

Строителството ще спре

В Катар се реализират редица мащабни строителни проекти, свързани със Световното първенство по футбол, като изграждането на комплекс от медицински учреждения, метро и осем стадиона. Основните строителни материали се превозват по море, но и по суша през Саудитска Арабия. Затварянето на границата ще предизвика закъснения и ръст на цените. Да не говорим, че страната и бездруго страда от дефицит на строителни материали, който само ще се задълбочи.  

Ако затварянето на въздушните пространства и сухопътната граница продължи дълго, графикът на подготовката за футболното първенство със сигурност ще бъде провален, отбелязва Кристиян Улрихсен, експерт от американския институт "Джоузеф Бейкър". 

Трудовите ресурси

Властите на Саудитска Арабия, Обединените арабски емирства и Бахрейн забраниха на гражданите си да пътуват до Катар, да живеят и дори да преминават транзит през неговата територия. Онези, които се намират в емирството, са длъжни да го напуснат в срок от 14 дни. Толкова е и времето, с което разполагат катарците, за да напуснат посочените държави. Впрочем, ако подобни мерки бъдат предприети и от Египет, последиците ще са още по-сериозни. Според неотдавнашно изследване в Катар живеят около 180 хил. египтяни, при това не само строители, но и лекари, инженери, юристи. Загубата на такава квалифицирана работна ръка ще създаде проблеми за международните компании, които имат представителства в емирството. Там има много фирми на страни от Залива, включително и в сектора на търговията на дребно. Вероятно техните магазини ще бъдат затворени. Междувременно най-големият саудитски футболен клуб "Ал Ахли" вече се отказа от спонсорството на Qatar Airways.

Facebook logo
Бъдете с нас и във